مبارزه آفریقا با پدیده عروس خردسال - 40 هزار عروس زیر 15 سال در هر روز


مبارزه با پدیده ازدواج کودکان در آفریقا
برنامه مبارزه با ازدواج نوجوانان و کودکان در سراسر آفریقا آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حالیکه ازدواج در سنین کودکی و نوجوانی، به خصوص برای دختران، در بسیاری از نقاط قاره آفریقا همچنان رواج دارد، کمیسیون اتحادیه آفریقا، بازوی اجرایی این اتحادیه، اعلام کرده که برنامه‌ای را به منظور متوقف کردن این قبیل ازدواج‌ها در سراسر قاره آفریقا به راه انداخته است.

نکوسازانا دلامی زوما، رئیس اجرایی اتحادیه آفریقا، اعلام کرد که مبارزه مورد نظر بر اقدام عملی و عملیات آگاه‌سازی در سراسر قاره متمرکز خواهد بود و در عین حال، از کشورهای عضو اتحادیه انتظار می‌رود قوانین لازم را برای حمایت ازکودکان در برابر ازدواج در سنین پائین تصویب کنند و به اجرا بگذارند.

خانم دلامی زوما در مراسم آغاز این برنامه در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، گفت که آفریقا نمی‌تواند همچنان به مساله ازدواج کودکان بی‌توجه بماند. وی گفت که هر روزه، حدود چهل هزار دختر خردسال آفریقایی "عروس" می شوند و افزود: "قاره آفریقا دیگر نباید اجازه دهد اینگونه سنت‌ها همچنان ادامه یابد."

این مراسم در حاشیه اجلاس وزیران توسعه اجتماعی کشورهای عضو اتحادیه آفریقا برگزار شد.

برنامه دوساله مقابله با ازدواج کودکان با همکاری اتحادیه آفریقا، صندوق جمعیت سازمان ملل و صندوق کودکان سازمان ملل - یونیسف - به اجرا گذاشته شده و هدف از آن پایان دادن به رسم ازدواج در سنین کودکی به خصوص در میان دختران است.
شماری از سازمان‌ها مانند بنیاد فورد، سازمان برنامه بین‌المللی، کمیسیون سازمان ملل در امور آفریقا و دولت کانادا از جمله حامیان این طرح هستند.

براساس آمار اتحادیه آفریقا، ازدواج کودکان در شرق و جنوب آفریقا به حدود ۳۰ درصد کل ازدواج‌ها بالغ می شود و این رقم برای کشورهای آفریقای غربی و مرکزی به ۴۰ درصد می‌رسد. رسم ازدواج کودکان در ۴۱ کشور جهان رواج دارد که از میان آنها، سی کشور در قاره آفریقا واقع شده‌اند.

منبع خبر:

www.khabaronline.ir