بذرهاي عشق از دل خاك خشكيده روييد


گزارش درمان محمد و درخاتون

 

هر دو مسافرِ ديارِ تفتيده جنوبند؛ ديار دور افتاده و مهجورِ بلوچستان... سرزمين گداخته‌اي كه هنوز در حسرت حداقل‌ها مي‌سوزد... سرزميني كه با ناملايمات، انس و الفتي ديرينه دارد. جايي كه مردمانش دلي بزرگ دارند و تحملي حيرت‌آور! مردمي كه صبورانه با نداشته‌ها مي‌سازند و با دردها هم‌نوا مي‌شوند.

بنياد همدلان كودك در جهت كمك به محرومترين كودكان اين سرزمين، همواره كوشيده تا در مسير شناسايي و ارتباط با مناطق محروم و آسيب‌پذير در نقاط مختلف كشور قدم بردارد. در اين ميان، بي‌شك، استان سيستان و بلوچستان در راس اين محروميت قرار دارد. خوشبختانه تلاشهاي ما در اين راستا ثمر داد و با ارتباطات خوبي كه با چند موسسه مستقر در منطقه از جمله موسسه خيريه خادمين كُتيج برقرار شد، ‌امكان شناسايي و معرفي كودكان بيمار از دورترين روستاهاي اين ناحيه فراهم گرديد. پس از معرفي اين كودكان، بنياد همدلان تلاش كرده تا با كمك حاميان خود، علاوه بر پوشش كامل هزينه هاي درمان، تسهيلاتي از جمله، محل اسكان خانواده در تهران و هزينه سفر بيماران را تامين نمايد.

هزينه جراحي يكي از اين بچه‌ها به نام «محمد» با ياري حاميان وفادار بنياد همدلان كودك و از طريق فراخوان شماره 38 مورخ 92.8.4 تامين شد. خوشبختانه با جمع‌آوري مبلغ 50 ميليون ريال حاصل از همياري عزيزان در اين فراخوان، بخش زيادي از هزينه درمان محمد پوشش داده شد. «دُرخاتون» نيز ديگر كودكي است که كل هزينه عمل قلبش، معادل 32 ميليون ريال توسط يكي از حاميان دلسوز و مهربانِ ما پرداخت گرديد. عكسهاي فوق اين دو كودك را پس از جراحي در بيمارستان نشان مي‌دهد.

«محمد» نوزاد متولد یازدهم تیرماه 92 در روستای ریتک از استان سیستان و بلوچستان است. قلب محمد از بدو تولد دارای حفره بوده و خانواده در اين مدت براي معالجه وي دو بار به مراكز درماني مراجعه کردند. بار اول پزشک دارو تجویز نموده، اما بار دوم دستور ارجاع بیمار به بستری شدن در بیمارستان های تهران را داده است. خانواده هفت نفره محمد، در یک اتاق چهار در هفت متر، در روستاي ريتك زندگی می‌کنند. اين خانه كه در اصل متعلق به پدربزرگ مادري محمد است،‌ شرایطي بسیار نامطلوب داشته و حتي فاقد سرویس بهداشتی مناسب است. پدر خانواده با وانت‌بار خود در روستا کار می‌کند اما كار ثابت و قابل اتكا و درآمد مشخصی ندارد و به‌سختي از پس هزينه‌هاي پنج فرزند خود بر مي‌آيد.

محمد پس از معرفي به كميته درمان همدلان، به تشخیص پزشک متخصص در بیمارستان مدرس بستری شد. اين پسرك نازنين در پنجم آبان ماه توسط جراح متخصص قلب اطفال، آقاي دکتر قاسمی تحت عمل قرار گرفت و سپس در بخش آی‌سی‌يو بیمارستان بستری شد. خوشبختانه محمد پس از مراقبتهاي ويژه از نظر سيستم قلب و عروق در وضعيت پايدار قرار گرفت؛ اما به دلیل عفونت ریه براي مراقبتهاي تخصصي‌تر به بخش آی‌سی‌یو بیمارستان مفید انتقال یافت. خوشبختانه حال عمومي وي رو به بهبود است و اميدواريم به زودي پس از مرتفع شدن اين مشكل، از بیمارستان مرخص گردد.

كودك دوم، دختركي 11 ساله به نام «دُرخاتون» متولد اول دی ماه سال 81 در روستای ریتک شهرستان نیک‌شهر بخش فنوج (سیستان و بلوچستان) است. درخاتون به تشخیص پزشکان، مبتلا به حفره در دریچه های قلب بوده و براي وي دستور بستری و معالجه در بیمارستان های تهران صادر گرديد. درخاتون با خانواده شش نفره خود در یک خانه كَپَری و یک اتاق بلوکی کوچک با مساحت چهار در هشت متر زندگی می‌کند، كه اين خانه از امکانات اوليه زندگی كاملا بي‌بهره است. خانواده درخاتون در تنگناي شديد مالي گذران امور مي‌كنند و پدر، به دلیل عدم توانایی انجام کار سنگین، شغل و درآمد مشخصی ندارد.

بدين ترتيب،‌ درخاتون تحت پوشش كميته درمان همدلان قرار گرفت و پس ازپيگيريهاي مستمر، با خانواده عازم تهران شد و در بیمارستان مدرس بستری گرديد. روز ششم آبان ماه عمل آنژیوگرافی روی اين بیمار انجام و تشخیص به جراحی قلب باز داده شد. درنهایت، او روز سیزدهم آبان توسط دكتر قاسمي تحت عمل جراحی قرار گرفت كه عملش با موفقيت همراه بود. خوشبختانه درخاتون بیستم آبان ماه از بیمارستان مدرس ترخیص شد.

و ما در ميانه اين حماسه باشكوهِ انساني، قدردان تك‌تك شما عزيزان هستيم. شمايي كه آغوش گرمتان را خالصانه به روي اين دو كودكِ معصوم گشوديد. شمايي كه دستانِ ياريگرتان را به سوي خانواده‌هايي دراز كرديد كه دستشان از همه جا و همه چيز كوتاه بود!

ما دلمان گرم است به آنكه در اين مسيرِ صعب و دشوار تنها نيستيم و همراهاني نيكدل چون شما را در كنار داريم...

كميته درمان بنياد همدلان کودک

عكس دُرخاتون و محمد پس از جراحي در بيمارستان مدرس تهران