قلب چهاركودك به زندگي پيوند خورد


گزارش درمان حمیدرضا، فاطمه، اسماعیل و اسرا

 

شاید وقتی گذرت به بیمارستانهای دولتی افتاده باشد، سری هم به بخش کودکان زده‌ای... جای غم آلودی که طاقت را بغایت طاق می‌کند! قوی هم که باشی آنجا دیگر کم می‌آوری... و در آنجا حیران و پریشان، مغلوبِ معصومیتهای غریب خواهی شد! 
 
از اواخر اردیبهشت تا تا هفته نخست خردادماه ۹۲ کمیته درمان همدلان کودک، هماهنگی‌های لازم برای ‌جراحی قلب تعدادی کودک نازنین را بر عهده گرفت. وضعیت ۴ نفر از این کودکان در زیر آورده شده است: 
 
 «حمیدرضا» متولد ۷ تیر ۱۳۸۹ و اهل روستای خیرآباد در شهرستان خمین است. او و خانواده چهار نفره‌اش در یک خانه روستایی با حداقل امکانات سکونت دارند. پدر حمیدرضا ۳۷ ساله، کاملاً‌ بی‌سواد و یک کارگر فصلی است که به طور متغیر ماهانه درآمدی معادل ۴۰۰ هزار تومان دارد. متاسفانه پدر نیز بیمار بوده و در پاییز و زمستان بیکار است. این مساله خانواده را از نظر مالی با مشکلات عدیده روبرو ساخته است. 
 
حمیدرضا مبتلا به بیماری قلبی و بطور مادرزادی دچار بیماری نقص حفره‌های بین بطنی بوده است. این کودک از‌‌ همان بدو تولد در بیمارستان شهید مدرس تهران تحت عمل جراحی قرار گرفت؛ اما به دلیل بسته نشدن حفره‌ها، می‌بایست مجددا جراحی می‌شد. متاسفانه خانواده به دلیل فقر مالی از ادامه درمان این کودک نا‌امید شده و معالجه وی را متوقف نموده بودند. 
 
این کودک سه ساله توسط یکی از همکاران ما به بنیاد همدلان کودک معرفی شد. علیرضا در تاریخ ۲۵ اردیبهشت در بیمارستان مدرس توسط دکتر حکمت تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت. خوشبختانه نتیجه این عمل مثبت و نویدبخش سلامتی علیرضا بود. این کودک در تاریخ ۳۰ اردیبهشت به سلامت از بیمارستان ترخیص و به همراه خانواده به شهر خود بازگشت. هزینه این عمل بیش از ۶ میلیون تومان بوده که با حمایت نیکوکاران قسمت اعظم آن تامین و باقیمانده معادل ششصد هزار تومان توسط بنیاد همدلان کودک پرداخت شد. 
 
 «فاطمه» متولد ۲۷ فروردین ۱۳۸۹ در تهران است. این کودک بصورت مادرزادی دارای سوراخ بطن قلب بوده و همچنین به سندروم داون مبتلا است. فاطمه عضو یک خانواده سه نفره است که در یک منزل استیجاری ۵۲ متری با ۴ میلیون رهن و ۳۲۰ هزار تومان اجاره زندگی می‌کند. امکانات زندگی این خانواده در سطح بسیار پایینی قرار دارد. 
 
پدر فاطمه با تحصیلات سیکل و ۳۲ ساله راننده وانت در یک فروشگاه کالای خواب است و ماهانه ۷۰۰ هزار تومان درآمد دارد. متاسفانه مادر فاطمه نیز به بیماری صرع مبتلاست و شرایط بیماری مادر و فرزند، خانواده را از نظر مالی فلج کرده است. 
 
فاطمه یکم خرداد در بیمارستان قلب شهید رجایی تحت نظر دکتر مرتضائیان جراحی و با موفقیت این جراحی، خوشبختانه این فرشته کوچولو در چهارم خرداد ترخیص شد. هزینه جراحی این کودک معادل ۱۵ میلیون ریال بوده که به طور کامل توسط یاران پرمهرمان در موسسه خیریه پابلی خلعتبری پرداخت گردید. 
 
 «اسماعیل» متولد ۱۰ خرداد ۱۳۸۳ در تهران است. این کودک نه ساله از بدو تولد مبتلا به گرفتگی رگ آئورت بوده و در سال ۸۸ تحت عمل جراحی استنت گذاری و در سال ۸۹ تحت عمل جراحی بالون گذاری قرار گرفته است. اما در ادامه درمان، باز هم نیاز به بالون گذاری Z-MED برای وی تشخیص داده شد. 
 
این خانواده چهار نفره در یک منزل استیجاری با ۱۰ میلیون رهن و ۲۵۰ هزار تومان اجاره زندگی می‌کنند. به علاوه، مادر خانواده در ازای پایین بودن اجاره می‌بایست از صاحب خانه که پیرزن ۷۰ ساله‌ای است نگهداری نموده و کارهای خانه‌اش را انجام دهد. پدر بیمار نظافتچی یک شرکت خصوصی است و ماهانه ۶۰۰ هزار تومان درآمد دارد. 
 
بدین ترتیب، اسماعیل در ادامه معالجات، در ۳۱ اردیبهشت ۹۲ در بیمارستان مدرس بستری و در تاریخ یکم خرداد ۹۲ توسط دکتر قاسمی تحت عمل جراحی آنژیوپلاستی و بالون گذاری Z-MED قرار گرفت. استنت فنر کوچکی است که با عمل آنژیوپلاستی، آن را وارد رگ خونی که تنگ یا بسته شده می‌نمایند و توسط بالون آن را باز می‌کنند. خوشبختانه اسماعیل چهارم خرداد با تندرستی از بیمارستان ترخیص شد. هزینه جراحی اسماعیل حدود ۱۶ میلیون ریال بوده که این مبلغ را نیز حامیان صمیمی در موسسه خیریه پابلی خلعتبری تقبل کرده و نسبت به پرداخت آن اقدام نمودند. 
 
اسماعیل یک خواهر کوچک‌تر به نام الهه هم دارد که از ضعف شدید بینایی رنج می‌برد و خانواده به دلیل هزینه‌های بالای جراحی اسماعیل تاکنون حتی از تعویض عینک او بازمانده‌اند. بنیاد همدلان خواهر اسماعیل را نیز برای درمان چشم تحت پوشش قرار داد. 
 
 «اسرا» متولد ۲۸ دی ۱۳۹۱در شهر خرم آباد است. پدر اسرا با خانواده سه نفره خود در یک منزل استیجاری ۴۰ متری با ۵ میلیون رهن و ۱۸۰ هزار تومان اجاره زندگی می‌کنند. او به عنوان پیک موتوری در یک رستوران با حقوق ۶۰۰ هزار تومان مشغول به کار است. 
 
اسرا مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی PDA و PA است. این نوزاد دچار گرفتگی رگ آئورت بوده و همچنین یک رگ اضافه در قلب داشت. خانواده ابتدا فرزند خود را به بیمارستان شهید رجایی برده و تحت نظر دکتر مهدوی آنژیوگرافی روی کودک انجام می‌شود. قرار بوده دکتر بقایی کودک را جراحی کند؛ اما با توجه به وضعیت ظاهری و ضعیف بودن وی پزشکان ریسک عمل را خیلی بالا تشخیص داده و از انجام آن صرفنظر می‌کنند. 
 
سپس کودک را به بیمارستان شهید مدرس انتقال می‌دهند و پس از انجام آزمایشات و مشورتهای تیم پزشکی، دکتر حکمت داوطلب انجام جراحی بر روی قلب اسرا می‌شود. خوشبختانه به کمک این دکتر توانمند و به لطف پروردگار عمل جراحی سخت او با موفقیت پایان یافت و اسرای نازنین ما دوام آورد. 
 
مبلغ ۲۵ میلیون ریال از هزینه جراحی اسرا در بیمارستان مدرس، توسط صندوق همدلان کودک و از محل مشارکتهای مردمی پرداخت گردید. این فرشته کوچولو هنوز هم مشکل تنفسی دارد و به همین دلیل در هفتم خرداد به بخش N-ICU بیمارستان مفید منتقل شد. در حال حاضر اسرا برای تنفس به دستگاه وابسته است و هنوز باید بستری و تحت درمان باشد. این کودک تا پایان معالجات، تحت پوشش کمیته درمان همدلان خواهد بود. 
 
یاران صمیمی؛ کمکهای شما عزیزان ما را قادر ساخته تا در این راه، دستگیر این کودکان دردمند و خانواده‌های محروم آنان باشیم... خاشعانه در برابر این سلوک انسانی سر تعظیم فرود می‌آوریم. 
 
همچنین قدردان همیاری دوستان خوب و وفادارمان در موسسه خیریه نیکان هستیم و همراهی و همدلی مهربانانِ موسسه خیریه پابلی خلعتبری را می‌ستاییم. 
 
به امید بهبودی کامل این نونهالان... 
 
بنیاد همدلان کودک