صداي مهرباني در گوش دو كودك زمزمزه شد


گزارش درمان محسن و مصطفی (تحویل سمعک)
برای بچه‌هایی که دیواری از سکوت دورشان را فراگرفته... زنجیره رابطه با آنان یک به یک گسسته شده... بچه‌هایی که ناخواسته با دنیای بیرون فاصله گرفته‌اند... برای این بچه‌ها، شاید فقط یک سمعک ساده، شروعی دوباره باشد. 
 
کمیته درمان همدلان کودک از زمان شروع فعالیت خود تلاش نموده تا در کنار انجام سایر درمانهای ضروری و جراحیهای حیاتی، با پشتیبانی حامیان خود، برای تعدادی از کودکان کم شنوا با بضاعت مالی ضعیف، اقدام به تهیه سمعک نماید. در همین راستا، ‌ بنیاد طی اعلامیه درمان مورخ پنجم اسفند ۹۱، جهت تهیه سمعک زهرا و محسن درخواست همیاری نمود. در طی این مدت با حمایت یاوران عزیز و گرامی حدودا مبلغ ۲۷ میلیون ریال جمع آوری گردید و پول لازم برای تهیه سمعک فراهم شد. 
 
بیمار اول محسن ۱۱ ساله متولد روستای اله وردیخان بجنورد است. او بطورمادرزادی کم شنوا بوده و به گفته پدرش این نوجوان نه تنها دارای مشکل شنوایی است، بلکه از نظر بنیه نیز ضعیف و نحیف است. پدر محسن معتقد است مشکلات فرزندش ممکن است به دلیل هفت ماهه به دنیا آمدنش باشد. محسن چندین بار به پزشک مراجعه کرده که نتیجه آن تشخیص کم شنوایی بسیار شدید بوده و تنها راه رفع مشکل وی خرید سمعک تشخیص داده شده بود. 
 
آنچه جای تعجب دارد اینکه محسن در مقطع دوم راهنمایی در یک مدرسه عادی مشغول به تحصیل است و با وجود مشکل کم شنوایی، از نظر درسی بسیار موفق و در این چندساله همواره شاگردی ممتاز بوده است. 
 
خانواده محسن با اینکه تحت پوشش بهزیستی هستند اما از نظر مالی، بویژه برای پرداخت مخارج درمانی شدیدا در مضیقه‌اند. تنگدستی پدر و اولویت اداره خانواده پنج نفره، هیچگاه این فرصت را فراهم نکرد تا مشکل فرزند خود را برطرف نماید. 
 
کودک دیگر تحت پوشش زهرا نام داشت. متاسفانه علی رغم پیگیریهای فروان توسط کمیته درمان همدلان، خانواده زهرا همکاری ننموده و از مراجعه به تهران جهت انجام معاینات ضروری و دریافت سمعک، سر باز زدند. به این ترتیب قرعه به نام بیمار دیگری که در نوبت قرار داشت افتاد و مصطفی جایگزین زهرا شد. 
 
مصطفی یکی دیگر از بچه‌های این سرزمین است که در خانواده‌ای فقیر و در منطقه‌ای محروم دیده به این دنیای پرسروصدا گشود و متاسفانه از بدو تولد، دست به گریبان مشکل شنوایی بوده است. مصطفی متولد نهم خرداد ۷۸ در شهرستان بجنورد است. این نوجوان ۱۴ ساله در یک خانواده شش نفره زندگی می‌کند که دو فرزند دیگر از چهار فرزند آن نیز دچار معلولیت هستند. 
 
پدر مصطفی ۵۸ سال سن دارد و بی‌سواد و بیکار است و این خانواده از طریق یارانه و کمک‌های مردمی گذران معیشت می‌کند. مصطفی به همراه خانواده‌اش در یک خانه کلنگی و قدیمی، با کمترین امکانات رفاهی در حومه شهر بجنورد زندگی می‌کنند. او قبلاً برای یک گوشش سمعک استفاده می‌کرده اما دیگر قابل استفاده نبوده و خانواده توان مالی برای خرید سمعک جدید را نداشته است. 
 
سرانجام پس از تامین مالی، با هماهنگی کمیته درمان همدلان این دو نوجوان عازم تهران شدند. این دو هر یک در وقت مقرر به شرکت زیمنس مراجعه نمودند. طبق نظر ادیولوژیست تنها یکی از گوشهای مصطفی نیاز به سمعک داشت و برای هر دو گوش محسن نیز سمعک تجویز شد. با تخفیف قابل توجه دوستان خوب ما در نمایندگی شرکت زیمنس، برای این سه سمعک جمعا مبلغی حدود ۲۶ میلیون ریال پرداخت و تحویل این عزیزان گردید. 
 
و ما شادیم که می‌بینیم محسن و مصطفی از محبس خاموشی و سکوت‌‌ رها شدند و به ازدحام پرشور زندگی پیوستند. به نشانه قدردانی، دست تک تک شما همراهان گرانمایه را به گرمی می‌فشاریم. 
 
بنیاد همدلان کودک
 
عکس محسن و مصطفی پس از تحویل سمعک