آوای دلنشین پرستوها دوباره به گوش رسيد


گزارش درمان علی و نرگس

 

دو کودک... دو نوگل زیبا هر یک روزی از روزهای خدا در باغ زندگی روییدند و با اولین لبخندشان دلهایی را غرق شادی ساختند. با ورودشان، خانه رنگ و بویی تازه به خود گرفت و عطر عشق و امید لحظه‌ها را لبریز کرد. اما دریغ و افسوس! پس از گذشت چند ماه حقیقتی تلخ، موجی از غم و اندوه را بر جان پدر و مادر نشاند... خدایا! کودم صدایم را نمی‌شنود! 
 
متاسفانه بسیاری از کودکان با این نقص پا به دنیا می‌گذارند. اما در اغلب موارد، اگر در سنین پایین اقدام شود، ناشنوایی کودکان با جراحی کاشت حلزون گوش قابل درمان است. مشکل اصلی اینجاست که این عمل، یکی از گران‌ترین پروسه‌های پزشکی است. هزینه خرید پروتز جراحی به صورت آزاد معادل ۲۵ میلیون تومان می‌باشد و حداقل ۶ میلیون تومان هم هزینه بیمارستانی به آن اضافه می‌گردد. مرجع تهیه حلزون گوش «هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران» نام دارد که بیماران باید برای تهیه حلزون گوش در نوبت دریافت قرار بگیرند و کل هزینه را به حساب همین نهاد واریز کنند. 
 
بنیاد همدلان کودک قبلا در این حوزه، سه کودک بیمار را یاری نموده و شاهد نتایج موفق جراحی کاشت حلزون گوش و بازگشت نسبی قوه شنوایی آنان بوده است. در همین راستا بنیاد، مجددا در نیمه دوم سال ۹۱ برای کمک به دو کودک دیگر پیشقدم شد. این بنیاد با تقبل بخشی از هزینه جراحی و ارائه راهنمایی‌های لازم، به دو خانواده بیمار انگیزه کافی بخشید تا بموقع در جهت انجام این جراحی مهم برای فرزندان خود اقدام نمایند. 
 
در این خصوص، ‌ بنیاد همدلان طی فراخوانهای شماره ۲۵ (۸. ۸. ۹۱) و ۳۱ (۱۵. ۱۲. ۹۱) از حمایتهای پرمهر دوستان وفادار خود بهره‌مند شد و در زمان مقرر برای هر کودک مبلغ ۳ میلیون تومان جمع آوری و سریعا به حساب هیات امناء ارزی واریز گردید تا کودکان هر یک در نوبت عمل قرار بگیرند. 
 
یکی از این کودکان، علی در آبان ماه سال ۸۶ در شهرستان بجنورد به دنیا آمده است. او تک فرزند خانواده و از بدو تولد مبتلا به ناشنوایی بود. علی از ۸ ماهگی با استفاده از سمعک، تحت درمان قرار گرفت؛ اما مشکل شنوایی او بدین طریق برطرف نشد و این پسرک نازنین برای اینکه شنوایی خود را بدست بیاورد نیازمند جراحی کاشت حلزون بود. 
 
مادر علی کوچولو فوت شده و بهمین دلیل او با مادربزرگ پیرش در یک خانه ۲۰ متری زندگی می‌کند. پدر علی کارگر تاسیسات با کار موقت و درآمدی ناچیز است. با این اوصاف، معیشت این خانواده در وضعیت مناسبی نبوده و به سختی از عهده مخارج زندگی خود برمی آیند. 
 
در ‌‌نهایت، خوشحالیم به اطلاع برسانیم علی کوچولو در ۲۶ بهمن ۹۱ در بیمارستان قائم مشهد توسط دکتر محسن رجعتی حقی تحت عمل جراحی کاشت حلزون قرار گرفت و خوشبختانه نتیجه کار موفقیت آمیز بود. عکس فوق، علی را پس از جراحی در بیمارستان نشان می‌دهد. 
 
در حال حاضر علی در ادامه فرایند درمان خود، در کلاس‌های گفتار درمانی شرکت می‌کند. طی تماسی که با پدر او داشتیم، نتیجه این کلاس‌ها بسیار رضایت بخش بوده و علی پس از مدت‌ها سکوت و بی‌زبانی اکنون می‌تواند بعضی از حروف را هجی کند. 
 
کودک دیگر، نرگس دختر بچه‌ای متولد دهم تیر سال ۸۸ در مشهد است. او مبتلا به کم شنوایی شدید دو طرفه و از ناحیه گوش راست کاملا فاقد شنوایی بود. از عوارض ناشی از آن، عدم تعادل در راه رفتن است که در نتیجه اختلال در سیستم عصب گوش پیش می‌آید. نرگس به دلیل عدم کارایی سمعک، نیاز به کاشت حلزون گوش داشت و برای افزایش بازدهی جراحی، این عمل باید تا قبل از ۴ سالگی انجام می‌گرفت. 
 
پدر نرگس ۲۷ ساله، از مهاجرین افغان و کارگر گچ کاری است که به همراه خانواده خود در خانه‌ای ۵۴ متری و با حداقل امکانات رفاهی زندگی می‌کند. آنان در شهرک امام علی در محله نوده که یکی از مناطق فقیر نشین در جاده قدیم قوچان است، ‌ سکونت دارند. 
 
و خبر خوب آنکه سرانجام، کاشت حلزون نرگس در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۹۲ در بیمارستان رضوی مشهد تحت نظر دکتر قاسمی و با نتیجه مطلوب انجام پذیرفت. در عکس بالای صفحه، صورت زیبای این فرشته کوچک پس از جراحی در بیمارستان نشان داده می‌شود. 
 
طی تماسی که پس از جراحی با مادر پر احساس نرگس داشتیم، او از غم و غصه‌های خود، از لحظه‌های غربت و بی‌کسی و از بغضهای در گلو مانده برایمان قصه‌ها گفت... و اینکه اکنون چقدر شکرگزار است که دگربار می‌تواند جگرگوشه‌اش، تک فرزندش، گل نرگسش را شکوفا و پر طراوت ببیند. 
 
یاران صمیمی؛ اکنون این دو کودک قادرند در جاده‌های پر پیچ و خم زندگی به راه خود ادامه دهند... شاد باشید از اینکه در این حرکت سهمی داشتید... یاریتان را ارج می‌نهیم و تا بیکران، قدردان همراهی خالصانه تک تک شما هستیم. 
 
آری! علی و نرگس دگر بار پرشور و پر نشاط پنجره‌ها را می‌گشایند.... تا در بهاری گذرا... با نجوای نسیم، ترنم باران و نغمه پرندگان... هم نوا شوند. 
 
شادیشان پایدار باد... 
 
بنیاد همدلان کودک