ستاره اميد در شب چشمان اميرحسين درخشيد


گزارش درمان امیرحسین

 

در این کهنه سرای زندگی، درد و بیماری همیشه با انسان بوده و همواره او را غافلگیر کرده است... هر بار به شکلی و به نامی می‌آید و یک تقدیر را رقم می‌زند! اما وقتی فال به نام یک «کودک» می‌افتد، حقا که از توان و تحمل روزگار فرا‌تر می‌رود... 
 
 
امیرحسین متولد نهم دیماه ۸۵ در شهرستان بجنورد است. او از بدو تولد مبتلا به کجی گردن بوده و پس از مراجعات مکرر به پزشکان و معاینات تخصصی مشخص شد که این کودک معصوم مبتلا به بیماری استرابیسم یا انحراف چشم است. این بیماری به علت فلج شدن عضله چهارم چشمی ایجاد می‌شود و همین امر تدریجا به کجی گردن منجر می‌شود. 
 
در هر چشم، دو عضله وجود دارد که چشم را به سمت راست یا چپ هدایت می‌کند. چهار عضله دیگر نیز مسوول حرکت چشم به سمت بالا و پایین و یا کنترل حرکات مورب چشم هستند. برای تمرکز هر دو چشم تمامی عضلات باید با یکدیگر و با عضلات همکار چشم مقابل هماهنگ باشند. هر علتی که در این هماهنگی اختلال ایجاد کند می‌تواند منجر به استرابیسم شود. 
 
اصلیترین علامت استرابیسم، در واقع چشمی است که در جای خود قرار ندارد. گاهی کودک در نور آفتاب یک چشم خود را می‌بندد و‌گاه با کج کردن سر خود به یک موقعیت خاص تلاش می‌کند از هر دو چشم خود استفاده کند. این‌‌ همان وضعیتی است که در امیرحسین موجب کجی گردن شده است. 
 
این پسرک ۷ ساله عضوی از یک خانواده چهار نفره است. پدرش که تا دوم راهنمایی تحصیل کرده، یک کارگر ساده است و ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان درآمد دارد. پدر امیر حسین به همراه خانواده در منزل پدری خود در شهر بجنورد زندگی می‌کند و ماهیانه ۵۰ هزار تومان کرایه پرداخت می‌نماید. متاسفانه وضعیت اقتصادی نامساعد خانواده، معالجه امیرحسین را مدت‌ها به تاخیر انداخته بود. 
 
امیرحسین توسط نماینده این بنیاد در بجنورد شناسایی و به کمیته درمان همدلان معرفی شد. با هماهنگیهای صورت گرفته، این کودک عازم تهران شد و در روز بیستم خرداد ۹۲ تحت نظر دکتر عامری در کلینیک نوین دیدگان جراحی شد. عمل جراحی بر روی دو عضله چشم وی انجام گرفت و خوشبختانه با موفقیت به پایان رسید. 
 
هزینه واقعی این جراحی معادل ۳۰ میلیون ریال بود که با مساعدت یاران صمیمی ما در کلینیک نوین دیدگان و همراهی دکتر عامری عزیز، به ۱۳ میلیون ریال کاهش یافت. ۵ میلیون ریال از این مبلغ، با کمک یکی از دوستان خوب حامی تامین و مابقی آن از محل ذخیره درمانی صندوق همدلان پرداخت گردید. 
 
و ما از همراهی تمام یارانی که هریک به نوعی، در بهبودی دیدگان امیرحسین و شادی دل پدر و مادرش نقشی داشتند بسیار ممنون و سپاسگزاریم. 
 
باشد که فردایی روشن و پرفروغ را در آینه چشمان امیرحسین نظاره گر باشیم... 
 
بنیاد همدلان کودک