پنجره امید در فراسوی لحظه ها گشوده شد


گزارش درمان امیرحسین، محمدرضا و زانکو

 

این داستان کوتاهی است از دو مصیبت اندوهبار که صاعقه وار بر جان سه کودک معصوم وارد آمد، زندگیشان را دگرگون ساخت، و غباری از غم و درد را بر چهره‌شان نشاند. 
 
در منطقه‌ای به نام سورن در مسیر جاده مریوان به بانه در استان کردستان در روز سیزده بدر، یک حادثه رانندگی ناگوار کام شیرین این روز را به یک خانواده تلخ کرد. بی‌احتیاطی یک راننده موجب شد تا «زانکو» فرزند هشت ساله این خانواده دچار ترومای شدید صورت و بینی، انسداد مجرای اشکی و سختی تنفس شود. 
 
 «زانکو» به زبان کردی به معنای «مانند کوه» است. او متولد بهمن ۷۸ در شهرستان بانه است. از آن حادثه دردناک حدود ۶ سال می‌گذرد و در طی این مدت زانکو و والدینش دشواریهای زیادی را پشت سر گذاشته‌اند. به گفته پزشکان سن کم زانکو یک مانع عمده در درمانش به شمار می‌رفت. در این چند سال گذشته، تلاش‌های درمانی در بیمارستان‌های توحید سنندج و امیر اعلم تهران بر روی زانکو چندان کارساز نبود و به بهبودی کامل وی منجر نشد. 
 
خوشبختانه یکی از دانشجویانی که این خانواده را می‌شناخت، زمینه ارتباط آن‌ها با بنیاد همدلان کودک را فراهم ساخت تا درمان زانکو به طور جدی دنبال شود. این بنیاد با همکاری موسسه زنجیره امید شرایطی را فراهم کرد تا زانکو در کلینیک ۲۵ خرداد ۹۲ در تهران شرکت کند و سپس تحت نظارت پروفسور پوی در ۲۶ خرداد ماه در بیمارستان مرکز طبی کودکان جراحی گردد. خوشبختانه نتیجه این عمل رضایتبخش بود و خوشنودی این نوجوان را به همراه داشت. 
 
برای پدرش که کارگری روزمزد با درآمدی اندک و شرایط اجاره نشینی است، تنها راه باقیمانده آن بود که یک موسسه بتواند نقش محوری در درمان فرزندش ایفا کند. اینک جوانه‌های امید دوباره سر برآورده تا وسعتی از یک حس تازه، سرشار از نشاط و طراوت را در جان زانکو بکارد و او را همچون «کوه» استوار سازد! 
 
ماجرای دردناک دیگر مربوط به دو برادر است به نامهای «امیرحسین» ۱۱ ساله و «محمدرضا» ۸ ساله. این دو در یکی از روستاهای دور افتاده بجنورد در استان خراسان شمالی در اثر آتش سوزی خانه خود دچار سوختگی شدید شدند. متاسفانه پدر آنان درگیر معظل اعتیاد بوده و مادر نیز به همین دلیل متارکه نموده است. شوربختانه در یک شب تلخ و غمبار، در پی بی‌احتیاطی پدر بهنگام مصرف مواد مخدر، کل خانه آتش گرفت و شعله به جان این دو کودک معصوم و بی‌پناه افتاد. 
 
بنیاد همدلان کودک از اواسط سال ۹۰ تاکنون، این دو کودک را تحت پوشش قرار داده و برای درمان آنان کوشیده است. در مرحله نخست، این دو عزیز در اسفندماه سال ۹۰، با نظارت کمیته درمان همدلان کودک در بیمارستان امام رضای مشهد بستری شده و تحت درمان اولیه قرار گرفتند. 
 
پس از آن، با هماهنگی با موسسه زنجیره امید، این کودکان در اردیبهشت سال ۹۱ به تهران آمدند و با حضور در کلینیک ترمیمی، توسط پروفسور برنارد پوی معاینه شدند. بنابر تشخیص وی، برای هر دو کودک لباس سوختگی مخصوص تجویز گردید تا با کمک آن، تورم و التهاب ناشی از سوختگی تا حدودی ترمیم و پوست برای جراحی پلاستیک آماده شود. در‌‌ همان سال هزینه این لباس‌ها به مبلغ ۷ میلیون ریال از محل فراخوان همیاری درمان شماره ۲۱ بنیاد همدلان، تامین و بعد از آماده شدن سفارشات به امیرحسین و محمدرضا تحویل شد. 
 
پس از حدود یک سال پوشیدن این لباس‌ها، دو کودک مجددا امسال در خردادماه در کلینیک پروفسور پوی حاضر شدند. بعد از معاینات کامل، در ‌‌نهایت برای امیرحسین وقت جراحی تعیین شد. او در بیمارستان علی اصغر بستری و در ۴ تیر ۹۲ توسط دکتر فتحی از ناحیه گردن تحت عمل جراحی قرار گرفت. ظواهر امر حاکی از این است که عمل صورت گرفته در بهبودی نسبی امیرحسین بسیار موثر بوده است. در بالا عکسهای این دو برادر قبل از سوختگی آورده شده است. 
 
و این کار دستاوردی است از یک تلاش... تلاشی ناشی از دغدغه‌های انسانی... تلاشی که شما یاران در آن سهمی به سزا داشته‌اید... و ما عمیقا ممنون همگی شما یاران هستیم. 
 
همچنین از دوستان خوب و صمیمیمان در موسسه زنجیره امید برای فراهم کردن شرایط این جراحی‌های موثر در ایران بی‌‌‌نهایت سپاسگزاریم. 
 
باشد که دیگر... قصه‌هایی چنین تلخ و جانکاه پایان یابد! 
 
بنیاد همدلان کودک