سپيده اميد از پشت کوههاي کردستان دميد


گزارش درمان وحید و کارا

 

کوه و دشت دیار کردستان پر است از روستا‌ها و مناطق محرومی که سختیهای زیادی را در خود پنهان کرده است. برای هموطنان نازنین کُرد ما طلب کمک از غیر خودی بسیار دشوار است. غرور والا و طبع بلند این عزیزان مانع از آن است تا حتی در بد‌ترین شرایط زندگی، کمکی از غریبه درخواست کنند. آنان معمولا اگر یکبار نه بشنوند دیگر بازنمی گردند... اما این انسانهای بامعرفت کوچک‌ترین خوبی را فراوان قدر می‌دانند و آن را بزرگ می‌شمارند. 
 
بنیاد همدلان کودک با توجه به محرومیت این منطقه و فرهنگ خاص آن، همواره به این بخش از سرزمینمان نگاهی ویژه داشته و ‌‌نهایت تلاش خود را برای گرامیداشت حرمت انسانی این خانواده‌ها و یاری رسانی به کودکان بیمارشان نموده است. کمیته درمان بنیاد همدلان در سال جاری با همکاری موسسه خیریه رسول اکرم در روانسر و کمک سایر دوستان مددکار، بیش از ۱۵ کودک بیمار از این منطقه را شناسایی و تحت پوشش قرار داده است که برخی از آنان تاکنون در شاخه‌های مختلف درمانی، جراحی و معالجه شده‌اند. 
 
یکی از این کودکان، پسری ده ساله به نام «وحید» است که در سنندج به دنیا آمده است، وحید از بدو تولد با یک بیماری قلبی حاد همراه بوده و در این مدت، تلخی یک زندگی سخت را چشیده است. در کمال تاسف پیش از این، سه برادر دیگرش در سنین ۱ و ۵. ۱ و ۳ سالگی به علت بیماری قلبی و عدم توانایی مالی پدر در تامین هزینه‌های درمان فوت شده‌اند. 
 
وحید نیز متاسفانه با همین مشکل روبرو بوده است. دو مرحله آنژیوگرافی در بیمارستان امام علی کرمانشاه، نیاز به بالون گذاشتن در قلب وی را تایید کرد؛ و این به معنای روبرو شدن دوباره خانواده با یک هزینه گزاف و یک کابوس واقعی بود. 
 
این خانواده ۵ نفره تحت پوشش هیچ موسسه‌ای نبوده و با تنگدستی و مرارتی توانفرسا، گذران امور می‌کنند. آنان در خانه‌ای ۶۰ متری در حاشیه سنندج سکنی دارند که بابت آن یک میلیون ودیعه و ۱۴۰ هزار تومان اجاره می‌پردازند. در این میان پدر با دستفروشی و فروش جوراب و روسری ماهیانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بدست می‌آورد. 
 
خوشبختانه وحید به موقع به بنیاد همدلان کودک وصل شد و سریعا تحت مداوا قرار گرفت. با هماهنگی کمیته درمان همدلان کودک و حمایت مددکاری دلسوز بیمارستان مدرس، تجهیزات مورد نیاز خریداری و وحید در هفتم مرداد ماه سال جاری در بیمارستان مدرس تهران به اتاق عمل رفت و زیر نظر دکتر قاسمی عمل کار گذاشتن بالون در قلب وی صورت گرفت. در ‌‌نهایت با این عمل شاهد بهبود چشمگیر وحید و از بین رفتن درد و رنجش بودیم. پس از تخفیفات دریافتی، هزینه خرید تجهیزات و هزینه بیمارستانی وحید به حدود ۲۳ میلیون ریال رسید که توسط بنیاد همدلان کودک و از محل مشارکتهای مردمی تامین شد. 
 
کودک دیگر، پسرکی دو ساله به نام «کارا» است که او نیز در خانواده‌ای محروم در محله نبوت سنندج به دنیا آمده است. کارا با نوعی بیماری خطرناک قلبی که مربوط به دیواره‌های بطنی و سندرم داون می‌باشد دست به گریبان بوده است. والدینش وقتی از پزشک متخصص قلب شنیدند که درمانش بیش از هفت میلیون تومان خرج دارد، بسیار مستاصل شدند و درمان کارا علی رغم ضعف روزافزون جسمی تا مدتی متوقف شد. 
 
کارا عضوی از یک خانواده ۵ نفره است. پدرش با اینکه دیسک کمر دارد اما با کارگری روزمزد، به سختی می‌تواند ۴۰۰ هزار تومان در ماه درآمد داشته باشد؛ که بخشی از آنهم صرف کرایه ماهیانه ۲۵۰ هزار تومان برای یک منزل اجاره‌ای ۵۰ متری می‌شود. مجموعه این مشکلات خانواده را در شرایط بسیار سخت و دشوار قرار داده است. 
 
پس از معرفی کارا به بنیاد همدلان کودک، با هماهنگی کمیته درمان همدلان، وی ابتدا در بیمارستان توحید سنندج آنژیو گردید. سپس در بیمارستان شهید رجایی تهران بستری و در تاریخ دوم مرداد ماه توسط دکتر صادق‌پور تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت. خوشبختانه این عمل به طور چشمگیری در بازیابی سلامت کارا موثر بود. از کل هزینه این جراحی، مبلغ ۴۵ میلیون ریال توسط یکی از حامیان عزیز بنیاد همدلان کودک و ۱۵ میلیون ریال توسط موسسه خیریه رسول اکرم روانسر تامین شد. 
 
خوشحالیم! اما هنوز دلمان آرام و قرار ندارد... با این فکر که دیگر کودکان دردمند را چه باید کرد؟!... تنها خرده امید‌ها را می‌جوییم و آن را در دل‌هایمان انباشت می‌کنیم... امید به اینکه هیچ کودکی هیچ جای دنیا برای «نداری» پرپر نشود! 
 
کمیته درمان بنیاد همدلان کودک