یک ماه در شبهای تار آسمان درخشید


گزارش درمان مهدیس

 

آنان شش سال تمام در انتظار آمدن این بچه بودند... سرانجام در روزهای آخر زمستان و با وزش نسیم بهاری، عطر گلی خوشبو فضای خانه را پر کرد و دخترکی زیبا همچون ماه تابان در آسمان زندگی پدر و مادر درخشید... او را «مهدیس» نام نهادند! 
 
در اسفندماه ۹۱ در دور دست‌های این سرزمین کهن، جایی به نام خلیل آباد کاشمر در ۲۴۰ کیلومتری شهر مشهد، در خانه‌ای کوچک، فرشته‌ای بال بر زندگی ساده پدر و مادری جوان گشود و عطر شادی و شوق را پراکند. مهدیس وارد شد؛ خانه را روشن کرد و ماه شبهای تیره و تارشان شد. 
 
بعد از سال‌ها بی‌تابی و انتظار... سال‌ها راز و نیاز و نیایش‌های شبانه، خداوند دخترکی نازنین را به آنان هدیه داد. مادر مهدیس پیش از این، دو بار سقط جنین داشته که به تشخیص پزشکان ازدواج فامیلی علت اصلی آن بوده است. سرانجام عشق به داشتن فرزند، فرشته‌ای نازنین را درآغوش این مادر جای داد؛ اما خیلی زود این میلاد خجسته، مرز امید و نا‌امیدی‌های خانواده شد! اندک زمانی پس از تولد مهدیس، با مشخص شدن بیماری قلبی او سایه‌ای از غم و اندوه بر سر والدین نشست و موجی از بیم و نگرانی در دلشان افکند. آیا دخترک ماه رویشان زنده می‌ماند؟ 
 
مهدیس مبتلا به PDA بود و باز بودن مجرای شریانی و انسداد ریوی، حیات این کودک را در معرض خطر جدی قرار داده بود. پزشکان جراحی فوری قلب را برای وی ضروری تشخیص دادند که این عمل نیازمند تامین هزینه بود. پدر مهدیس کارگری ساده است که با درآمد اندکش ماهیانه دویست هزار تومان نیز قسط پرداخت می‌کند. 
 
این خبر آنان را بسیار آشفته و پریشانحال ساخت؛ اما می‌دانیم که «تاریک‌ترین ساعات شب، دقایق قبل از سپیده دم است»... بدین ترتیب، در میان این دلهره‌ها و با وجود دست‌های خالی، نوری از امید دلشان را روشن ساخت. 
 
پس از اتصال این کودک به بنیاد همدلان کودک، با توجه به پیچیدگی کیس مهدیس و ریسک بالای عمل، کمیته درمان همدلان تلاش بسیاری در جهت درمان صحیح و اصولی این کودک به انجام رساند و ضمن رایزنی با پزشکان موسسه زنجیره امید و متخصصان بیمارستان مدرس، بهترین راههای جراحی برای وی را بررسی نمود. 
 
در ابتدا با هماهنگی صورت گرفته، خانواده عازم تهران شدند تا دکتر حکمت در بیمارستان مدرس تهران به طور جدی معاینات تحصصی را بر روی مهدیس انجام دهد. طی ۴ روز، تستهای قلبی و ریوی بر روی او صورت گرفت و در ‌‌نهایت، تشخیص دکتر حکمت گذاشتن شنت در مرحله اول عمل بود. با پیگیری‌های مداوم کمیته درمان همدلان، و با تایید تیم پزشکی، نهایتا شرایط جراحی برای وی در بیمارستان امام رضای مشهد و تحت نظر دکتر نظافتی مناسب تشخیص داده شد. 
 
بدین ترتیب مهدیس یازدهم تیر ماه در این بیمارستان بستری و چهارشنبه دوازدهم تیر توسط دکتر نظافتی تحت عمل جراحی شنت شریان تحت ترقوه‌ای به شریان ریوی قرار گرفت. او پس از این جراحی حساس، چند روز در آی سی یو بیمارستان تحت نظر بود و سپس به بخش منتقل شد. 
 
و بدین شکل، سحر دمید و معجزه‌ای دیگر رخ نمود! و ما امروز بسیار خوشحالیم که مجموعه این تلاش‌ها نتیجه داد و مهدیس کوچولوی شش ماهه می‌تواند بدون دستگاه، به زندگی خود ادامه دهد. پس از دریافت تخفیفات ویژه و مساعدت مددکاران بیمارستان، حدود ۱۰ میلیون ریال از سوی بنیاد همدلان کودک پرداخت شد. 
 
پدرش از نتیجه عمل بسیار راضی است و می‌گوید هنوز باورم نمی‌شود که مهدیس زنده مانده است... امیدواریم او با شادی و سلامتی بزرگ شود و روزی قصه زندگیش را برای روزگار نقل کند. 
کمیته درمان بنیاد همدلان کودک