دنياي كتاب پيش روي كودكان كار گشوده شد


گزارش تحصیل - سوادآموزی به کودکان کار در آرژانتین

 

کودکان کار... بچه‌هایی که کودکی خود را در خیابانهای شلوغ، سر چهارراه‌ها گم کرده‌اند؛ بچه‌هایی که بازی‌ها و شیطنتهای خود را را در کارگاههای کوچک، در کوره پزخانه‌ها و در لابلای زباله‌های شبانه جا گذاشته‌اند؛ بچه‌هایی که زیبا‌ترین و ارزشمند‌ترین دوران زندگی خود را ناخواسته به حراج گذاشته‌اند! 
 
این بچه‌ها عمدتا از ثروت گرانبهای خواندن و نوشتن نیز بی‌بهره‌اند. شاید تنها فرجه‌ای که بسیاری از این بچه‌ها برای سر زدن به کتاب و درس داشته باشند، یک روز جمعه است. اما متاسفانه اکثر قریب به اتفاق NGO‌های مرتبط با کودکان کار و خیابان در این روز تعطیل هستند و در‌هایشان به روی این بچه‌ها بسته است. 
 
خوشبختانه «جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان» واقع در پاسگاه نعمت آباد یکی از NGO‌هایی است که به این مساله مهم توجه داشته است. بنیاد همدلان کودک از تابستان ۱۳۸۹ با همکاری نزدیک این NGO و در محل این موسسه، در روزهای جمعه اقدام به تشکیل کلاسهای سواد آموزی و تحصیلات تکمیلی مختص کودکان کار نمود. کمیته آموزش و تحصیل همدلان کودک با سازماندهی این کلاس‌ها، جلب داوطلبان علاقه‌مند و آموزش آنان موفق شد بسیاری از کودکان و نوجوانان بیسواد و بازمانده از تحصیل را به آموزش ترغیب و آنان به چرخه تحصیلی وصل نماید. 
 
کلاسهای سواد آموزی در این پروژه با هدایت مستقیم و تلاشهای خستگی ناپذیر علی صداقتی خیاط (عموخیاط) به بار نشست. وی مبتکر و مبدع متد آموزش هنر خواندن و نوشتن در کوتاه مدت (۳۰ جلسه دو ساعته) است. بدون شک، این روش سریع و موثر برای سوادآموزی به کودکان کار و بزرگسالان شاغل و گرفتار بسیار مناسب و کارآمد می‌باشد. پیش از نیز این متد توسط عموخیاط برای کارگران شاغل در شهرک امید اجرا گردید و در کوتاه مدت نتیجه درخشانی حاصل شد. 
 
در ادامه موفقیت این روش برای سوادآموزی به کودکان کار در شهرک امید و پاسگاه نعمت آباد، کمیته آموزش و تحصیل همدلان کودک مصمم شد تا به طرق مختلف نسبت به ترویج این متد و توسعه آن در سایر مناطق اقدام نماید. این امر با تلاشهای فراوان می‌سر شد و بنیاد همدلان کودک با همکاری سازمان مدیریت پسماند منطقه ۶ (بیهقی) و با هدایت مستقیم عموخیاط توانست نسبت به تشکیل کلاسهای سوادآموزی در این محل اقدام نماید. این پروژه با توجه به مجاورت این مرکز به محل زندگی کودکان و نوجوانان شاغل در کار بازیافت تعربف گردید و به اجرا درآمد. 
 
با همکاری صمیمانه مسئولان این سازمان، کلاس‌ها از تاریخ دهم خردادماه ۱۳۹۲ در‌‌ همان محل، واقع در پارکینگ بیهقی در میدان آرژانتین آغاز شد. فرایند جذب داوطلبان علاقه‌مند به سوادآموزی و تدریس با نظارت کمیته آموزش و تحصیل همدلان و طی فراخوان همیاری انجام پذیرفت که با استقبال مواجه شد و تعداد زیادی از دوستان خوب و صمیمی به آن پاسخ مثبت دادند. 
 
خوشبختانه این پروژه توانست تعدادی از کودکان و نوجوانان را که در طول شبانه روز به کار جمع آوری زباله و بازیافت مشغول هستند و تنها فرصت باقیمانده برایشان روزهای جمعه است به کلاس‌ها جلب نماید و لذت خواندن و نوشتن را به آنان بچشاند. 
 
باید بدانیم انجام این فرایند مهم آموزشی و شکل گیری این پروژه جدید، بی‌شک با همراهی و همدلی داوطلبان دلسوز و علاقه‌مندی می‌سر گردیده که حاضر شدند در روز تعطیل خود و در گرم‌ترین ساعات فصل تابستان به طور مستمر در محل آموزش حاضر شوند و صبورانه و مخلصانه به این بچه‌ها آموزش دهند. 
 
همچنین بر خود لازم می‌دانیم از حمایت مشفقانه خانم هدایتی در کلینیک مددکاری اجتماعی ستاره و آقای بستانی در سازمان مدیریت پسماند منطقه ۶ که در شروع و به ثمر رساندن این کلاس‌ها نقش بسزایی داشته و زحمات زیادی را متقبل شدند عمیقا سپاسگزاری نماییم. 
 
به امید دنیایی بدون دغدغه بیسوادی! 
کمیته آموزش و درمان بنیاد همدلان کودک