اولين سمينار مهارتهاي زندگي برگزار شد


اولين سمينار مهارتهاي زندگي برگزار شد

 

وقتی مهارت شنیدن فحش را نداریم و عصبانیت ناشی از فحش و دشنام ممکن است تا حدی زیاد باشد که منجر به قتل شود چه باید کرد؟ وقتی نمی‌توانیم خشم خود را کنترل کنیم تا آنجا که عدم توانمندی ما در کنترل خشم باعث ایجاد آسیبهای روانی و اجتماعی به خودمان و اطرافیانمان می‌شود از کدام راهکار‌ها جهت کنترل خشم و نه سرکوب آن، کمک بگیریم؟ 
 
یکی از ۴ بخش اصلی کمیته آموزش و تحصیل همدلان کودک، ‌ آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد کمک رسانی و آموزش به کودکان و نوجوانان آسیب دیده اجتماعی است. در این بخش تلاش شده تا یک بسته آموزشی تحت عنوان دوره مهارتهای زندگی (مهارتهای زیستی) مختص کودکان و نوجوانانِ در شرایط دشوار تدوین شود. این پکیج آموزشی با دیدگاهی کاربردی و بر اساس تجربه ارتباط مستقیم با کودکان کار و همچنین کا ر با نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تعریف شده است. در کنار آن، برنامه ریزی شده است تا با سازماندهی یک تیم داوطلب متشکل از متخصصان روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و امور تربیتی و همچنین مددکاران تجربی که علاقه‌مند به یاری رسانی به اینجامعه تعریف شده هستند، امکان توسعه کمی و کیفی این پروژه مهم فراهم گردد. 
 
در این راستا کمیته آموزش و تحصیل همدلان کودک در تاریخ سوم شهریور ماه ۱۳۹۲ اقدام به برگزاری یک سمینار آموزشی نمود. این دوره به سرپرستی خانم شهلا شریفی از اعضای اصلی بنیاد همدلان کودک و با گردهمایی داوطلبان علاقه‌مند -که از طریق فراخوان به این پروژه جلب شده بودند- برگزار گردید. در این دوره دو ساعته که در محل سالن کنفرانس سازمان مدیریت پسماند منطقه ۶ واقع در میدان آرژانتین تشکیل شد، چند مهارت پایه‌ای و بنیادی شامل: «کنترل خشم»، «مهارت نه گفتن» و «مهارت فحش شنیدن بدون واکنش» همراه با بیان مثالهای تجربی آموزش داده شد. 
 
مهارت فحش شنیدن از جمله مهارتهایی است که توانمندی افراد را به اندازه قابل توجهی جهت کنترل عکس العمل‌های ناخودآگاه، خطرآفرین و غیر قابل کنترل، بهبود می‌بخشد. مهارت نه گفتن با بیان تکنیکهایی مانند «تکنیک سی دی خش دار» کمک می‌کند افراد آسیب دیده با فشار دوستان خود به سوی خلاف نروند و قادر باشند به آن‌ها نه بگویند. تکنیک کنترل خشم با آموزش ایجاد فاصله بین محرک و پاسخ، توانمندی افراد را در کنترل خشم اشان بهبود می‌بخشد. 
 
خوشبختانه اکثر حاضران پس از اتمام این دوره، داوطلب حضور در تیم مهارتهای زندگی و آموزش به گروههای آسیب دیده اجتماعی شدند. بدین ترتیب زمینه سازی و هماهنگی اولیه برای تشکیل این تیم تخصصی اجرایی با هدایت خانم شریفی انجام پذیرفت. کمیته آموزش و تحصیل همدلان کودک پس از آماده شدن این تیم، نسبت به هماهنگی جهت حضور موثر در مراکزی چون کانون اصلاح و تربیت برای آموزش عملی به کودکان و نوجوانان اقدام خواهد نمود. 
 
به امید جامعه‌ای سالم‌تر و انسانی‌تر... 
کمیته آموزش و درمان بنیاد همدلان کودک