چشمه زندگي در رگهاي سه نوزاد جوشيد


گزارش درمان محمدحسین، اسرا و امیرسام

 

روزهایی سرد و یخ زده، آسمانی خاکستری، ابرهایی پر از بغض... و دلهایی پر از غصه! همه چشم انتظار... تا شاید دوباره پرستویی از افق پدیدار شود... شاید توشه‌اش عشق باشد، نغمه‌اش امید... 
 
در طی دو ماهه اخیر به واسطه افزایش قیمت تجهیزات پزشکی و همچنین بالا رفتن نرخ مراجعه بیماران _به سبب تنگناهای اقتصادی در خانواده‌های فرودست_ بنیاد همدلان کودک برای تامین هزینه‌های جراحی کودکان، به ویژه جراحیهای قلبی با فشار بسیار زیادی دست به گریبان بوده است. در این مدت تمام نگرانی ما این بوده که ناگزیر شویم به علت فقدان بودجه کافی، دست رد به سینه خانواده‌هایی بزنیم که حیات بچه‌هایشان به این عملهای جراحی وابسته است. اما خوشبختانه به همت و همیاری دوستان پاکدلِ خود توانستیم بر این بحران فائق آییم و کودکان دردمند را با آغوش باز پذیرا باشیم. آری! اینبار نیز دل غمبار سه خانواده با پرتو مهرِ خوبان، گرم شد. 
 
برای تامین هزینه جراحی قلب یکی از این بچه‌ها به نام «محمدحسین» در تاریخ ۲۹ . ۸. ۹۲ فراخوان همیاری درمان شماره ۳۹ منتشر و از دوستان طلب یاری شد. در پاسخ به این فراخوان، همچون همیشه یاران دریادل ما لبیک‌گو بودند و عشق خود را خالصانه نثار این کودک معصوم نمودند. هزینه جراحی محمدحسین شامل هزینه دستگاه اکسیژنراتور معادل ۲۶ میلیون ریال و هزینه‌های بیمارستانی معادل ۲۵ میلیون ریال از محل فراخوان شماره ۳۹ پرداخت گردید. بدین ترتیب محمدحسین با هماهنگی کمیته درمان همدلان در بیمارستان فقیهی شیراز و توسط دکتر قاسم‌زاده تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت و سپس به آی سی یو منتقل شد. خوشبختانه در نتیجه این جراحی موفق، محمدحسین در تاریخ ۱۲ آذرماه به سلامت و در آغوش مادر از بیمارستان ترخیص شد. 
 
کودک دیگر، دخترکی نازنین به نام «اسرا» می‌باشد که برای نخستین بار در اردیبهشت ماه ۹۲ و تحت پوشش کمیته درمان همدلان تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت. او به تشخیص پزشکان برای دومین بار در آبان ماه ۹۲ در بیمارستان مدرس تهران بستری و مجددا بر روی قلب وی یک عمل سنگین صورت پذیرفت. خوشبختانه این کودک پس از چندین روز مراقبت در آی سی یو، در تاریخ ۲۹ آبان به سلامت از بیمارستان مرخص گردید. هزینه جراحی وی معادل ۴۶ میلیون ریال بوده که از محل باقیمانده مبلغ فراخوان درمان شماره ۳۸ و همچنین همیاری بموقع چند حامی گرانقدر تامین شد. 
 
 «امیرسام» نیز دیگر کودکی است که پدر و مادرش زیر بار هزینه‌های سنگین جراحی، از درمانش دست شسته و نا‌امیدانه در حال ترک بیمارستان بودند که به واسطه یکی از آشنایان به بنیاد همدلان کودک متصل شدند. خوشبختانه پاسخ مثبت دوستان خوب ما در موسسه خیریه نیکان و کمک مالی موسسه خیریه پابلی خلعتبری، سبب شد تا سریعا تجهیزات مورد نیاز این کودک به مبلغ ۱۸میلیون ریال، خریداری و امیرسام سریعا به اتاق عمل برود. او در تاریخ چهارم آذر ۹۲ در بیمارستان فقیهی شیراز و توسط دکتر جهانشاهی تحت عمل جراحی قرار گرفت و هم اکنون در بخش مراقبتهای ویژه بستری و حال وی رو به بهبود است. هزینه‌های بیمارستانی او که حدود ۳۰ میلیون ریال برآورد می‌شود نیز توسط موسسه پابلی خلعتبری تقبل شده است. 
 
در بالا عکسهای این سه نوزاد نازنین پس از جراحی در بیمارستان نشان داده می‌شود و در زیر شرح خلاصه‌ای از وضعیت زندگی آنان ارائه می‌گردد: 
 
 «محمدحسین» متولد نهم دیماه ۹۱ در روستای سنگ چارک از توابع شهرستان داراب است. بر اساس تشخیص پزشک معالج، قلب این کودک دارای حفره بوده و دو تا از رگ‌های آن به هم چسبیده بود. پدرِ خانواده مبتلا به بیماری صرع بوده و قادر به کار مستمر نیست و در صورتیکه کاری برایش باشد، بیشتر از ۲۰۰ هزار تومان در ماه درآمد ندارد. آنان در یک اتاق ۱۲ متری و با کمترین امکانات در روستا زندگی می‌کنند و برای این اتاق محقر نیز ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت می‌کنند. 
 
 «اسرا» متولد ۲۸ دیماه ۹۱ در شهر خرم آباد است. اسرا مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی PDA و PA است. این نوزاد دچار گرفتگی رگ آئورت بوده و همچنین یک رگ اضافه در قلب خود دارد. پدر اسرا با خانواده سه نفره‌اش در یک منزل استیجاری ۴۰ متری با ۵ میلیون رهن و ۱۸۰ هزار تومان اجاره زندگی می‌کنند. او به عنوان پیک موتوری در یک رستوران با حقوق ۶۰۰ هزار تومان در ماه مشغول به کار است. 
 
 «امیرسام» متولد ۲۷ فروردین ۹۲ در شهرستان یاسوج است. او به طور مادرزادی مبتلا به بیماری VSD و PDA (وجود حفره بین بطن و دهلیز و یک رگ اضافی در حال رشد) بوده است. پدر امیرسام کارگر روزمزدی است که در حال حاضر بیکار می‌باشد. امیرسام با خانواده چهار نفره خود در یک منزل استیجاری با یک و نیم میلیون رهن و ۱۶۰ هزار تومان کرایه زندگی می‌کنند. 
 
یاران پر مهر؛ امروز نفس این کودکان گرم است به دَمِ عشق شما... امروز دل سه مادر آرام است به نوای مهراگین شما... امروز ذرات شادی در هوا جاری است... امروز روز خوبی است! 
کمیته درمان بنیاد همدلان کودک