روزهاي سرد پاييز با لبخند كودكان جان گرفت


گزارش درمان غزل، ستایش، راضیه، مینا، زهرا، امیرعباس، ‌پویا، ماهان و هومن

 

غزل، ستایش، راضیه، مینا، زهرا... امیرعباس، ‌پویا، ماهان و هومن... این اسامی هریک حکایت ناتمام یک رنجنامه‌اند... رنجهایی انباشته در دلهایی کوچک!... اما فردا بی‌تابِ رسیدن است و ما دلخوشیم به آنکه پشت درش «لبخند» منتظر نشسته باشد! 
 
این کودکان و نوجوانان همگی در ماههای اخیر به بنیاد همدلان کودک معرفی شده‌اند. مجموعه گروه همدلان در حد توان خود تلاش نموده تا مرحمی بر زخمهای این بچه‌های بیمار باشد. بچه‌هایی که باغ آرزو‌هایشان خشکیده و درد در جانشان ریشه کرده است. در این مسیر پر تلاطم، وجود یاران با وفا در کنارمان سبب شد تا توان ادامه راه را بیابیم و این دستهای کوچک را‌‌ رها نکنیم. حمایتهای مالی و دلگرمی‌های این عزیزان، زمینه ساز کمک به این کودکان و خانواده‌هایی شد که دستشان از همه جا کوتاه بود. 
 
در زیر، شرح وضعیت این ۹ کودک و نوجوان آورده شده است. این بچه‌ها با بیماری قلبی و مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم کرده و درمانشان به دلیل تنگدستی خانواده با موانع بسیار روبرو شده بود. در طی فرایند درمان این کودکان، بنیاد همدلان با کمک حامیان دلسوز خود، بخشی از هزینه‌های جراحی آنان را پرداخت نمود. خوشبختانه تمامی این عزیزان دلبند، پس از جراحی بهبود یافته و به سلامت به شهر و دیار خود بازگشتند. در بالا عکسهای آنان پس از جراحی در بیمارستان نشان داده شده و در ادامه، خلاصه‌ای از وضعیت این بچه‌ها شرح داده می‌شود: 
 
 «غزل» ۵ ساله متولد یازدهم خرداد ۸۷ در شهر رشت است. او عضو یک خانواده چهار نفره است که همگی در باغ محل کار پدر خود زندگی می‌کنند. پدر غزل از طریق نگهبانی به سختی امرار معاش می‌کند. غزل از بدو تولد با ضربان ضعیف قلب مواجه بوده و نیاز به پیس مِیکر (ضربان ساز) داشته و تا پیش از این، دو بار در بیمارستان مدرس برای نصب این دستگاه تحت عمل جراحی قرار گرفته است. اما با از کار افتادن آن، بیمار نیاز به نصب مجدد این دستگاه پیدا نمود. بدین ترتیب، غزل هفتم مهر ماه در بیمارستان شهید مدرس تحت عمل جراحی برای نصب دستگاه ضربان ساز قرار گرفت که این عمل با موفقیت به انجام رسید. 
 
 «ستایش» ۷ ساله متولد ۱۸ خرداد ۸۵ در کرمانشاه است. او در یک خانواده چهارنفره و در یک منزل استیجاری در شهر خود زندگی می‌کند. پدر ستایش یک کارگر ساختمانی با درآمدی ناچیز است. مادر ستایش مبتلا به دیسک کمر بوده و پدر نیز از ناحیه دست تحت عمل جراحی قرار گرفته است. ستایش از کودکی مبتلا به بیماری VSD و AVR بوده است. برای رفع این مشکل ستایش در بیمارستان امام علی کرمانشاه تحت عمل جراحی آنژیوگرافی و قلب باز قرار گرفت و به سلامت ترخیص شد. 
 
 «راضیه» یک دختر ۱۷ ساله افغان است که همراه خانواده هفت نفره خود در یک منزل استیجاری در حاشیه تهران زندگی می‌کنند. پدر راضیه یک کارگر روزمزد با درآمد ناچیز است که خانواده‌اش حتی از مزایای بیمه و دریافت یارانه هم بی‌بهره‌اند. قلب راضیه دارای حفره‌هایی بوده که به تشخیص پزشک معالج باید با بالون بسته می‌شد. راضیه سه سال پیش نیز در بیمارستان مدرس تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت. او برای بار دوم در آبان ماه سال جاری در این بیمارستان تحت عمل جراحی قلب بسته قرار گرفت که نتیجه آن کاملا رضایتبخش بود. 
 
 «مینا» متولد ۲۷ تیر ۷۸ در کرمانشاه است. او که مبتلا به بیماری قلبی است به همراه خانواده چهار نفره‌اش در کرمانشاه زندگی می‌کند. پدر مینا به شغل فروشندگی در یک مغازه اشتغال دارد و از این راه درآمد محدودی کسب می‌کند. متاسفانه مادر مینا هم از بیماری جدی قلبی رنج می‌برد و در نوبت عمل پیوند قلب قرار دارد. ستایش یک بار در سال ۸۸ در تهران تحت عمل جراحی قرار گرفت و باز هم نیاز به جراحی قلب باز و تعویض دریچه AVR داشت. بدین ترتیب، مینا توسط دکتر فریدون سبزی در بیمارستان امام علی کرمانشاه جراحی و پس از دو هفته از بیمارستان مرخص شد. 
 
 «زهرا» ۷ ساله متولد ۲۰ دی ماه ۸۵ در شهر زنجان است. او به همراه خواهر دو ساله و پدر و مادرش در یک منزل استیجاری با کمترین امکانات رفاهی زندگی می‌کنند. پدر زهرا در حد خواندن و نوشتن سواد دارد و از راه کارگری با دشواری امرار معاش می‌کند. زهرا از بدو تولد مبتلا به نارسایی قلبی بوده و به توصیه پزشکان نیاز به عمل جراحی قلب باز داشته است. بدین ترتیب او توسط دکتر بقایی در بیمارستان قلب شهید رجایی مورد عمل جراحی قلب قرار گرفت و پس از بهبودی در پنجم آبانماه از بیمارستان مرخص شد. 
 
 «امیرعباس» نوزاد متولد اول تیر ۹۲ در تهران است. او در خانواده‌ای پر از مشکل، چشم به دنیا گشود. در حال حاضر پدر او دوران محکومیت خود را در زندان می‌گذراند که به دلیل بیماری فرزندش به او مرخصی داده شده است. خانواده سه نفره او در یک منزل استیجاری با کمترین امکانات رفاهی زندگی می‌کنند که دو ماه است کرایه‌شان عقب افتاده است. امیرعباس کوچولو از بدو تولد مبتلا به بیماری قلبی بوده و به تشخیص پزشکان نیاز به جابه جایی رگ داشته است. او به همین دلیل در آذرماه امسال در بیمارستان مرکز طبی کودکان بستری و تحت نظر دکتر میرزا آقایان تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت. عمل او موفقیت آمیز بود اما به توصیه پزشکان او پس از ترخیص از بیمارستان نیز باید به طور مرتب تحت درمان باشد. 
 
 «پویا» متولد ۱۳ فروردین ۹۱ در شهرستان اسفراین است. پدر پویا به کار کشاورزی و دامداری اشتغال دارد و علاوه بر پویا چهار فرزند دیگر نیز دارد. پویا از بدو تولد دچار سرفه‌های مزمن و شدید و تپش قلب بوده است. پس از مراجعات مکرر و انجام اکو در دو بیمارستان بجنورد و مشهد دکتر بیرجندی از خانواده می‌خواهد با توجه به پیچیدگی جراحی او را به تهران ببرند. به همین علت پویا در بیمارستان شهید رجایی تهران بستری و با معاینات صورت گرفته مشخص می‌شود علاوه بر داشتن حفره‌های قلبی، دیواره یک طرف قلب تشکیل نشده است. در ‌‌نهایت پویا با تشخیص دکتر مرتضائیان و تحت نظر دکتر صادق‌پور در این بیمارستان جراحی و عمل پیوند دیواره قلب بر روی او انجام گرفت. پویا از این عمل دشوار و پیچیده به سلامت گذر کرد. او در خرداد ۹۳ برای یک جراحی تکمیلی دیگر به تهران باز می‌گردد. 
 
 «ماهان» ۴ ساله متولد هفتم بهمن ۸۸ در روستای آورزمان شهرستان ملایر است. او در یک خانواده پنج نفره زندگی می‌کند و کوچک‌ترین فرزند خانواده است. پدر ماهان کارگر فصلی است و تنها منبع درآمدش یارانه دریافتی و حقوق کارگری در صورت بودن کار است. ماهان به طور مادرزادی مبتلا به نارسایی قلبی است. دریچه قلب وی گشاد و دارای دو حفره بوده است. ماهان قبلاً نیز تحت عمل جراحی قرار گرفته و به توصیه پزشکان نیاز به عمل مجدد داشت. ابتدا پس از معرفی ماهان به بیمارستان شهید رجایی، به دلیل کم بودن وزن و تنگی نفس، عمل وی به عقب افتاد. پس از گذشت چند ماه ماهان به وزن لازم برای جراحی رسید و در این بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفت که این عمل مهم با نتیجه‌ای مطلوب انجام پذیرفت. 
 
 «هومن» ۱۰ ساله و متولد شهر سنندج است. این کودک و خواهر ۵ ساله‌اش تحت سرپرستی مادر قرار دارند و در یک منزل استیجاری ۳۰ متری با کمترین امکانات رفاهی زندگی می‌کنند. مادر هومن به دلیل اعتیاد پدر از او جدا شده است. خانواده از طرف پدر هیچ گونه حمایت مالی نمی‌شوند و مادر علی رغم مبتلا بودن به بیماری دیسک کمر، در یک کارگاه لبنیات سازی کار می‌کند و با درآمد محدود خود زندگی دو فرزندش را بسختی اداره می‌نماید. هومن به طور مادرزادی مبتلا به بیماری قلبی و نارسایی دریچه قلب و حفره‌های دهلیز بوده است. دو سال قبل در بیمارستان مدرس تحت عمل جراحی قلب باز برای بستن حفره‌های دهلیز و سپس برای تعویض دریچه قرار گرفت. اما دریچه قبلی به مرور کارایی خود را از دست داد و نیاز به تعویض دریچه جدید داشت. بدین ترتیب هومن مجددا در آذرماه امسال در بیمارستان مدرس تحت عمل جراحی تعویض دریچه قرار گرفت که نتیجه آن مثبت بود و در ۱۴ آذر از بیمارستان ترخیص شد. 
 
به امید روزی که سرنوشت‌های تلخ را فقط در داستان‌ها بیابیم... 
کمیته درمان بنیاد همدلان کودک