كبوتر سپيدبال اميد بر بام خانه فاطمه نشست


گزارش درمان فاطمه

 

در کلانشهر تهران، جایی در یکی از کوچه‌های تنگ و باریک شوش، در و دیوار یک خانه قدیمی شاهد رنج بی‌پایانی است که برشانه‌های خسته یک مادر تنها سنگینی می‌کند. مادری که شوهرش او را با فرزندی بغایت بیمار،‌‌ رها کرده و رفته است. 
 
فاطمه سرشار از معصومیت است. بار سنگین نگهداری و مراقبت از این دخترک ۸ ساله و خواهر بزرگترش را مادر، یک تنه بر دوش می‌کشد. در سال ۸۹ یعنی زمانی که فاطمه ۵ ساله بود، پدر و مادرش برگه جدایی را امضا کردند. به گفته مادر، پدرش اعتیاد به الکل داشت و تعهدی به تلاش برای زندگی و درمان دخترش نشان نمی‌داد. در حال حاضر، سهم فاطمه و مادرش از این شهر، تنها یک چهاردیواری ۱۲ متری با سقف و دیوارهایی کهنه و نمناک است که هرآن ممکن است آوار شود. 
 
فاطمه معلول جسمی- حرکتی است و از کلیه تا قلب و چشمش دچار نارسایی است. او مبتلا به نوعی سندروم است که از هر پنج هزار کودک یکی به آن مبتلا می‌شود. این بیماری شامل هیدروسفالی، میلیومفنگوسل، آنوس بسته و بیماری کلیوی می‌باشد. 
 
مادر فاطمه با صدایی که از آن خستگی و دلتنگی موج می‌زند، می‌گوید از آن هنگام که فاطمه چشم بازکرده خود را در بیمارستان یافته است! او می‌گوید مخارج زندگی و هزینه‌های سنگین دارو و درمان امانش را بریده است. او در میانه این گرانیهای روزافزون، تنها با بخشی از حقوق بازنشستگی پدربزرگ مرحوم فاطمه، با مشقت فراوان گذران امور می‌کند. می‌گوید وضعیت فاطمه بگونه ایست که نمی‌تواند جایی کار کند و باید همیشه مراقب و همراه او باشد. 
 
بنیاد همدلان کودک فاطمه را برای درمان در دو بخش ارتوپدی و چشم تحت پوشش قرار داده که اولین عمل جراحی بر روی چشمان این کودک نیز در شهریور ماه ۹۲ با موفقیت انجام پذیرفت. 
 
برای درمان پاهای وی نیز با هماهنگی کمیته درمان همدلان، ‌ فاطمه در کلینیکهای تخصصی ارتوپدی حاضر شد و نهایتا در آبانماه در مرکز طبی کودکان زیر نظر دکتر زرگر تحت عمل جراحی قرار گرفت. این عمل موفقیت آمیز بود و بخشی از مشکل حرکتی او را مرتفع ساخت. هزینه این عمل توسط بنیاد همدلان پرداخت گردید. 
 
خوشبختانه فرزند دیگر این خانواده دختری سالم و موفق است و در رشته مهندسی متالوژی در دانشگاه سمنان درس می‌خواند. به هر روی، زندگی این خانواده در رنج، اما پر امید جریان دارد. 
 
فاطمه راه درازی دارد تا بتواند اندکی بهبود یابد... اما باغ رویاهای کودکانه او سرشار است از شکوفه‌های رنگارنگ. 
 
به امید روزی که این شکوفه‌ها یک به یک به ثمر بنشیند. 
کمیته درمان بنیاد همدلان کودک