دنياي كودكان با باراني از عاطفه سبز شد


گزارش تحصیل - ثبت نام کودکان محروم در مدرسه

 

باز هم شهریوري ديگر از راه رسید و باز هم دغدغه­‌ی ثبت­‌نام در مدرسه... دغدغه‌ای كه لحظه لحظه زندگي بسياري از كودكانِ ميهمانِ اين مرز و بوم را را پر كرده است. اين كودكان هميشه نگرانند كه آيا امسال آخرين سالي است كه مي‌توانند پشت نيمكتهاي كلاس بنشينند؟ آيا مهرماه سال ديگر، مجالي براي درس و مدرسه خواهد بود؟!

چه خوب است گاهي براي دقيقه‌اي هم شده به شرايط اين کودکان پناهنده بينديشبم. كودكاني که امروز­ و فردایشان با امروز و فردای فرزندان ما پيوند خورده و تار و پودِ سرنوشتشان در پهنه زندگي ما تنيده شده است. و اين سوال كماكان باقي است كه چرا اين بچه هاي معصوم كه هرگز هيچ راهي براي انتخاب نوع زندگي خود نداشته اند، ناگزيرند از حقِ طبيعي درس خواندن محروم باشند و چشم به راه مدرسه بمانند؟ چرا بايد چشمانشان پر از حسرت باشد و دلهايشان پر از اضطراب و نگراني؟

اما در اتفاقي خجسته، همبستگي دستهای پرسخاوت و دلهای مهربان سبب شد تا قدری از اين دلشوره‌ها کاسته شود. امسال نيز كميته آموزش و تحصيل همدلان کودک با عزمي راسخ در اين راه دشوار قدم گذاشت. در تاريخ 92.6.10 اين كميته با انتشار فراخوان همياري تحصيل و دريافت پاسخ مثبت از سوي ياوران صميمي خود، توانست مبلغ مورد نياز براي اين امر مهم را جمع آوري نمايد. سپس با تلاشي فراگير در طول يكماه توانست مراحل ثبت نام اين كودكان را به انجام رسانده و به آرزوي تعدادی از این بچه ها جامه عمل بپوشاند.

جمعي از این بچه هاي باهوش با داشتن کارت اقامت و یا پاسپورت پس از پرداخت شهريه، راهی مدارس دولتی شدند و در کنار ديگر کودکان این سرزمین در یک مدرسه، یک کلاس، و روی یک نیمکت مشغول درس و مشق شدند. تعدادی ديگر از این بچه ها که به دلیل قوانین دست و پاگیر، موفق به دریافت کارت اقامت و یا پاسپورت نشده بودند نيز با تقبل پرداخت شهريه ماهيانه توسط بنياد همدلان، در مدرسه خودگردان «امیرالمومنین» ثبت نام گرديدند.

آمار دانش آموزانی که با كمك حاميان بنياد همدلان كودك راهي مدرسه شدند به شرح زیر است:

تعداد نفرات ثبت نام شده در مدرسه دولتی: 71 نفر

کل هزینه ثبت نام در مدرسه دولتی: 9.650.000 تومان

از اين تعداد، 59 نفر ساكن مناطق پاسگاه نعمت‌آباد و عبدل‌آباد، 2 نفر ساكن ورامين و 12 نفر نيز ساكن منطقه محمود­آباد (كوره پزخانه هاي جنوب شرق تهران) بوده اند. اين دانش آموزان دارای كارت اقامت يا پاسپورت بوده و در سه مقطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان (عمدتا ابتدايي) راهي مدارس دولتی شدند.

تعداد ثبت نام در مدرسه امیرالمومنین: 19 نفر

هزینه شهريه ماهانه دانش ­آموزان مدرسه امیرالمومنین: 760.000 تومان

اين كودكان و نوجوانان كه محروم از كارت اقامت يا پاسپورت هستند، بواسطه توافق با مسوولين مدرسه اميرالمومنين و تقبل پرداخت شهريه ماهانه، در مهرماه سال جاري در دو مقطع دبستان و راهنمايي ثبت نام شدند. اين مدرسه كه به صورت خودگردان اداره مي شود، به مدت ده سال است در منطقه پاسگاه نعمت آباد (منطقه 17) داير بوده و داراي سيستم آموزشي مطابق با سيستم آموزش و پرورش كشوري مي باشد.

در مجموع در سال تحصیلی 93-1392، تعداد 90 دانش ­آموز دختر و پسر در مقاطع مختلف تحصيلي، با هزینه اي معادل 9.650.000  تومان و مبلغ ماهيانه 760.000 تومان، رهسپار مدرسه شدند.

مهمترین حامی بنياد همدلان کودک در اين مسير، دوستان بسيار عزيز ما در موسسه خيريه بچه ­های سیب سرخ بودند كه همچون هميشه موجب دلگرمي ما شدند. اين خوبان، با اشتياق و تكاپوي فراوان به ياري كودكان شتافتند و با گردآوري مبلغ 6.150.000 تومان دلهاي بسياري را شاد ساختند.

دوستان گرامي؛ دستهاي پرمهر شما را به گرمي مي فشاريم و از تک تک شما عزیزان كه خالصانه و دلسوزانه همراه اين نونهالان بوده ايد، بینهایت سپاسگزاریم.

عكسهاي تعدادي از اين كودكان در بالا نشان داده شده است... يادمان نرود كه اگر هر يك از آنان از تحصيل باز مي‌ماند، آينده‌اش رنگ ديگري مي‌گرفت و  تلخي‌ها و سختي‌هاي زيادي انتظارش را مي‌كشيد!

به امید فرداي بهتر و زیباتر برای تمامی فرشتگان دنیا

كميته آموزش و تحصيل بنياد همدلان کودک