طنين موج اميد به گوش ساحل رسيد


گزارش درمان گوش (یسنا، عاطفه، نرگس، رضا)

«صدا، صدا، تنها صدا

صدای خواهش شفاف آب به جاری شدن

صدای ریزش نور ستاره بر جدار مادگی خاک

صدای انعقاد نطفه‌ی معنی

و بسط ذهن مشترک عشق

صدا، صدا، صدا، تنها صداست که می‌ماند» (به ياد فروغ)

 

در اينجا از سه دختر كوچك و يك پسر نوجوان سخن مي گوييم. شوربختانه در اين دنياي نجوا و صوت، سهم اين عزيزان از نعمت شنوايي، اندك بوده است. اين عزيزان از همان دم كه چشم به اين دنيا گشودند، رنج بي صدايي را با خود به دوش كشيدند. اما خبر خوب آنكه، هر يك به طريقي به بنياد همدلان كودك متصل شدند. بشنويد خلاصه اي از داستان اين عزيزان را:

«يسنا»، اين فرشته كوچك، دير زماني نيست كه پا به زمين ما گذاشته است. او در آبانماه سال 90 در شهرستان بجنورد چشم بر جهان گشود. اين دخترك زيبارو از بدو تولد مبتلا به کم شنوایی شدید و عمیق بوده و از پنج ماهگی برای شنوایی سنجی و تست های مختلف تحت نظر مرکز سنجش شنوایی پژواک در مشهد قرار گرفته است. پدر جوانِ یسنا يك کارگر فصلی است که اگر كاري برايش باشد درآمد اندكي دستش را مي گيرد. متاسفانه او از چند ماه پيش به بیماری کلیوي مبتلا شده و خود به مداوا و درمان جدي نياز دارد.

یسنا به تشخیص پزشکان متخصص، کاندیدای مناسبی برای عمل کاشت حلزون شناخته شد. خانواده او با زحمت بسیار و قرض کردن از دوستان و اقوام توانست سه میلیون تومان از كل مبلغ موردنياز را تهیه کند و سه میلیون دیگر را نيز بنیاد همدلان کودک به حساب هیات امنای صرفه جویی ارزی واریز کرد تا یسنا بموقع در نوبت کاشت حلزون قرار گيرد. اين كوچولو بالاخره در تاريخ 12 آبانماه در بیمارستان قائم مشهد و توسط دکتر رجعتی حقی تحت عمل جراحی کاشت حلزون قرار گرفت. سپس بيست روز بعد، برای نصب دستگاه گوش بیرونی مراجعه و اقدام نمود. لازم به ذکر است کودکانی که تحت این عمل جراحی قرار می گیرند مي بايست حدود یک سال نيز در کلاس های گفتار درمانی شرکت کنند تا به شرایط یک کودک عادی بازگردند.

«عاطفه» دخترك بانمكي اهل روستاي آق قلا از شهرستان گرگان است. او 6 سال پيش در يك روز پاييزي پا به اين دنياي شلوغ و پرسر و صدا گذاشت؛ اما توان شنيدنش نبود. عاطفه از بدو تولد با مشكل شنوایی دو طرفه همراه بود. پدر او کارگر روزمزدي است كه با عايدي ناچيز خود در روستا چرخ زندگي يك خانواده را با مشقت مي چرخاند. متاسفانه تنگناي مالي خانواده و دست خالي پدر مانع از آن شد تا براي درمان عاطفه هيچ اقدامي صورت بگيرد.

در شهريور ماه امسال كميته درمان همدلان براي بازگرداندن شنوايي به اين دختر نازنين قدم پيش گذاشت. با هماهنگي صورت گرفته، مبلغ شش میلیون تومان به حساب هیات امنای صرفه جویی ارزی واریز گرديد و بدين ترتيب، عاطفه در نوبت کاشت حلزون گوش قرار گرفت. سپس عاطفه در تاريخ 14 آبان با همكاري آقاي رضا كاشاني در مرکز کاشت حلزون استان خراسان در بيمارستان بستري و  توسط دکتر رجعتی حقی تحت عمل جراحی کاشت پروتز قرار گرفت. پس از مدتی نیز با مراجعه مجدد، دستگاه گوش بیرونی براي وي نصب شد. مبلغ دو ميليون تومان از هزينه پرداختي توسط يكي از حاميان صميمي بنياد تقبل گرديد. همچنين طبق توافق اوليه، سازمان بهزیستی مبلغ سه میلیون تومان از كل رقم شش میلیون را پس از جراحي به بنیاد برگرداند تا برای کودک دیگری هزینه شود.

دختر كوچولوي ديگر «نرگس» است كه كمتر از دو سال پيش، در دومين ماه از زمستان 90 در شهرستان قوچان زاده شد. نرگس از بدو تولد مبتلا به کم شنوایی بوده و اين بيماري را از پدر و مادرش كه هر دو ناشنوا هستند، به ارث برده است. پدر نرگس با حرفه جوشكاري آشنايي دارد و از راه کارگری و با درآمدي بسيار اندك، مخارج همسر و دو فرزند خود را تامین می نمايد. متاسفانه پدر نرگس، علاوه بر ناشنوايي با مشكل صرع نيز دست به گريبان است و اين امر اشتغال وي را تحت الشعاع قرار داده است.

نرگس از طريق مرکز کاشت حلزون خراسان به كميته درمان همدلان كودك معرفی شد. سپس در آبان ماه 92 بنیاد پس از هماهنگی های لازم با شرکت زیمنس برای نرگس یک جفت سمعک تهيه و تحويل وي نمود. هزينه آن پس از دريافت تخفيف از شركت زيمنس، معال دو ميليون و ششصد و بيست هزار تومان اعلام شد كه تماما توسط بنياد همدلان كودك پرداخت گرديد.

«رضا» نيز نوجواني است كه در بهمن 76 در شهر بجنورد به دنیا آمد. او بدون لاله گوش متولد شد و کانال گوش وی نیز بسته بود؛ كه اين امر سطح شنوایی او را بسیار تضعیف نموده بود. پدر رضا كه از طریق کارگری زندگی خانواده خود را به سختي اداره مي كند خود، مبتلا به مشکل شنوایی است و پرده گوش راست وی پاره شده است. متاسفانه نداشتن تمكن مالي، حل مشكلات درماني خانواده را در اولويت آخر قرار داده است.

تاکنون برای ترمیم لاله گوش رضا هشت مرحله جراحی در مشهد و تهران انجام گرفته؛ اما متاسفانه موفقیتی حاصل نگرديده و مجددا کانال گوش بسته شده است. از این رو رضا ناگزير به استفاده از سمعک مي باشد. از آنجاکه گوش بيروني رضا ساختمان كاملي ندارد و فاقد لاله گوش است، به همين دليل امکان استفاده از سمعک های معمول را ندارد و باید از سمعک‌های تلی که نسبتا گران قیمت هستند، استفاده کند. خوشبختانه با هماهنگي بنیاد همدلان كودك در تاریخ 26 مرداد 92 سمعک تلی مورد نظر به مبلغ دو ميليون و ششصد هزار تومان از شركت سمعك ذكريا در مشهد تهيه و تحویل رضا شد. از اين مبلغ، يك ميليون تومان توسط پدر تامين و مابقي توسط بنياد همدلان كودك تقبل و پرداخت شد.

در بالا عكس اين بچه هاي گُل پس از درمان مشاهده مي شود. برخود لازم میدانیم از تمامی نيكدلانِ بی‌نام و نشان که در تامين بودجه سنگينِ درمان این کودکان، یاری رسان ما هستند سپاسگزاري نماييم. ما قدردان مهرورزي شما هستيم.

و چه خوب است اينكه مي دانيم دنياي اين بچه ها دگرگون شده است... آري! شايد از اين پس، ترنم دلنواز باران گوشهاي كوچكشان را نوازش دهد... لالايي جيرجيركها خوابي آرام بر چشمانشان بنشاند... و سرو صداي گنجشك ها صبحي پرشور را به آنان هديه كند.

باشد كه زندگي براي همه كودكان دنيا زيباتر شود!

كميته درمان بنياد همدلان کودک