دوره آموزشي رفتار با کودک برگزار شد


در شهريور ماه 1389 بنياد همدلان كودك با هدف كمك به تحصيل كودكان كار و بازگرداندن آنان به چرخه آموزشي، 85 كودك بازمانده از تحصيل را در منطقه پاسگاه نعمت آباد شناسايي نمود. اين كودكان همگي از خانواده هاي مهاجر افغان هستند كه در شرايط نامناسب اقتصادي به سر مي برند.

آنان به دليل فقدان كارت شناسايي و همچنين به علت اجبار به كار در سنين كودكي، ناگزير به ترك تحصيل شده بودند. بر اين اساس، با جلب حمايت مالي موسسه نيكان، اين كودكان همگي جهت ادامه تحصيل، تعيين سطح شده و در ازاي پرداخت شهريه ماهانه، در مدرسه خودگردان افغاني اميرالمومنين، مستقر در منطقه پاسگاه نعمت آباد، ثبت نام شدند.

از سوي ديگر، ضمن تحقيقات به عمل آمده، مشخص گرديد كه در اين نوع مدارس خودگردان بعضا از طرف مربيان، رفتارهاي توام با خشونت نسبت به كودكان اعمال مي شود. لذا به منظور حفظ حقوق كودك و جلوگيري از اثرات مخرب رفتار خشن با دانش آموزان، مقوله آموزش مربيان و مسئولان تربيتي مطرح و با كمك موسسه زنان و كودكان رهياب طرح كمك به كاهش رفتار خشونت آميز نسبت به كودكان در مدارس خودگردان، تدوين شد. هم اكنون اين طرح در مدرسه اميرالمومنين با برگزاري كلاسهاي آموزشي توسط اساتيد خبره و كارآزموده موسسه رهياب، درحال اجراست.

استانداردهاي منابع انساني نيز همانند استاندارد TWIمي گويد انسانها در هر سطح و مرتبه تحصيلي، نياز به آموزش هاي مستمر در جهت خودشكوفايي و ايجاد سيستمهاي برنده-برنده دارند. مربيان و معلمان مدارس نه تنها از اين قاعده مستثني نمي باشند، بلكه به دليل داشتن نقش كليدي در جامعه، در صدر ليست يادگيرندگان مستمر قرار مي گيرند.

از بهار 1390 كلاسها هر دو هفته يكبار با مربي گري سركار خانم رحيم پور در محل مدرسه برگزار مي شود. موضوع اين دوره، آموزش و چگونگي اصول ارتباط با كودك بوده و خانم رحيم پور روشهاي جديد آموزشي و ارتباطي را به شكل نيمه كارگاهي و در قالب پرسش و پاسخ و انجام تكاليف پروژه اي، به معلمان و مربيان مدرسه اميرالمومنين آموزش مي دهند. ايشان اين روشها را در اروپا و در دوره هاي عملي آموخته اند و در مدارس و كودكستانها بصورت عملي به كار گرفته اند.

خانم كمايي نيز از جمله پژوهشگران حيطه حقوق كودك، با حضور خود در كلاسها، بر غناي اين دروه مي افزايند. ايشان با محوريت خلق راهكارهاي آموزشي-تجربي، طرحهايي را در جهت تبديل آموزش به آموخته ارائه مي دهند و فرصتهاي راهكار-محور را در اختيار كلاس قرار مي دهند.

بدينوسيله از سركار خانم زهره معيني(مدير موسسه زنان و كودكان رهياب)، سركار خانمها رحيم پور و اميري (مربيان آموزشي)، سركار خانم ربابه كمائي (مشاور طرح) و جناب آقاي خسرو صالحي (مدير موسسه تاك سرزمين من) كه در اجراي اين برنامه و برگزاري كلاسهاي آموزشي نقش اصلي را داشته اند، ‌بسيار سپاسگذاريم.