طراوت زندگي در رگهاي دو كودك جاري شد


گزارش درمان پریسا و زهرا

هنگامي كه در خانه نگاهت با نگاه رنجورِ  كودكي بيمار گره مي خورد... هنگامي كه دردش از لابلاي آه و ناله هاي معصومانه به جانت مي ريزد... هنگامي كه مي بيني و مي شنوي، اما كاري از دستت بر نمي آيد... آن وقت است كه معناي حقيقي تيره روزي و پريشاني را در اعماق وجودت حس مي كني!

خانواده هاي پريسا و زهرا با اين تلخكامي آشنا هستند... آنان شاهد لحظه به لحظه پژمردگي گلهاي باغ زندگيشان بوده اند. فرزندانشان مدتها با بيماري حاد قلبي دست به گريبان بوده و دردمندي را با پوست و گوشت خود لمس كرده اند. متاسفانه تنگدستي اين خانواده هاي آبرومند، همواره مانعي بر سر راه درمان عزيزانشان بوده است.

بنياد همدلان كودك در تابستان 92 اين دو دخترك نازنين را تحت پوشش قرار داد و با تكيه بر ياري همدلان و همراهان وفادار خود، پرداخت هزينه هاي جراحي اين دو عزيز را تقبل نمود. بدين ترتيب، دو فراخوان به شماره 34 مورخ 92.4.4 و شماره 35 مورخ 92.4.31 براي جمع آوري هزينه هاي موردنياز منتشر شد. خوشبختانه ياوران قديم، همچون هميشه در ياري رساني پيشتاز بودند و در ميانه راه، دوستان جديدي نيز به ما پيوستند. بدينوسيله مبالغ ضروري براي خريد تجهيزات جراحي و هزينه هاي بيمارستاني اين دو فرشته كوچك در زماني كوتاه تامين شد.

پریسا دختركي 6 ساله متولد شهر سنندج است. او به طور مادرزادی مبتلا به نارسايي شدید قلبی بوده و در طي مدت زمان بيماريش به مراکز درمانی متعددی مراجعه کرد. به تشخیص پزشکان، یکی از دریچه های قلب پریسا مسدود بود که در سال 91 در شهرستان کرمانشاه تحت عمل جراحی قرار گرفت؛ اما پس از مدتی ناراحتی و بیماری او دوباره عود كرد. این بار خانواده او را برای درمان به تهران آوردند و پس از معاینات پزشكي مشخص شد به علت وجود حفره های قلبی نیاز به عمل جراحی مجدد دارد.

پریسا به همراه خانواده چهار نفره اش در شهرستان مريوان و در یک منزل 36 متری استیجاری زندگی می کنند. او یک خواهر دوساله به نام اوین نیز دارد که خوشبختانه سالم است. پدر پریسا کارگر فصلی است و درآمد ثابتی ندارد و از آنجاکه مبتلا به بیماری دیسک کمر است، نمی تواند به طور مستمر کار کند. او تنها نان آور خانواده است و چون قبلا هزینه زیادی جهت عمل قلب پریسا متقبل شده، از لحاظ اقتصادی شديدا در مضيقه است.

با فراهم شدن مبلغ مورد نياز و خريد وسايل ضروري براي عمل،‌ پريسا نخست در تيرماه 92 در بيمارستان مدرس تهران بستري و آماده عمل گرديد. اما از آنجاكه سيستم آنژيوي اتاق عمل اين بيمارستان دچار مشكل شد و پاسخگوي نياز جراحي اين بيمار نبود، عمل پريسا عقب افتاد و وي موقتا ترخيص گرديد. سرانجام با پيگيريهاي مكرر كميته درمان همدلان و با برطرف شدن مشكل بيمارستان، اين دختر نازنين به همراه خانواده عازم تهران شد و مجددا در تاريخ هفتم مرداد در بيمارستان مدرس بستري گرديد. نهايتا پريسا تحت نظر دکتر قاسمی جراحی شد و تجهيزات درماني در قلبش كار گذاشته شد. خوشبختانه عمل جراحي كاملا موفق بود و  وي پس از چند روز دوره نقاهت، در سلامت كامل و با حالي خوش از بيمارستان مرخص گرديد.

زهرا كوچولو نيز حدود  19 ماه پيش در شهر كرمانشاه چشم به اين دنيا گشود. او از بدو تولد مبتلا به چند نارسایی قلبي بود. علاوه بر اين، زهراي نازنين تاكنون با مشكلات متعدد جسمي دست به گريبان بوده و در سال 91 به علت انسداد روده تحت عمل جراحي قرار گرفت. براي اين عمل بيش از 10 ميليون تومان هزينه شد و پدر بيمار ناگزير براي تامين هزينه ها منزل مسكوني خود را فروخت.

پدر زهرا يك كارگر روزمزد با درآمد حدود 600 هزار تومان در ماه مي باشد. عايدي محدود او بايد مخارج يك خانواده 5 نفره را تامين كند. همچنين وي براي منزل استيجاري خود ناچار است است ماهيانه 220 هزار تومان نيز كرايه پرداخت نمايد. در اين ميان، هزينه هاي درماني زهرا هم مزيد بر علت بوده و سبب شده تا خانواده تحت فشار زيادي قرار گيرد.

پس از مراجعه خانواده به تهران و ويزيت زهرا توسط دكتر حكمت، ايشان به علت وخامت وضعيت جسماني و اورژانسي بودن شرايط، دستور بستري فوري وي را صادر نمود. بدين ترتيب زهرا در آخرين روز تيرماه در بیمارستان مدرس بستری و توسط دکتر حکمت تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت.

او پس از اين عمل دشوار به بخش مراقبتهاي ويژه منتقل شد. در روزهاي نخست پس از جراحي، شرايط جسماني وي به هيچ وجه خوب نبود. اما به لطف پروردگار اين دختر نازنين دوام آورد و يكهفته پس از عمل تا حدی به شرايط نرمال بازگشت. خوشبختانه به مرور حال وي رو به بهبود گذاشت و  در تاريخ دهم مرداد تمامی دستگاه ها از زهرا جدا و او به سلامت به بخش قلب كودكان منتقل شد. پرستاران حال وي را خوب گزارش داده اند و اين دختر شيرين و دوست داشتني به زودي از بيمارستان ترخيص و به شهر خود بازخواهد گشت.

گروه همدلان كودك بسيار خوشحال است كه پس از آنهمه تشويش و دلهره امروز مي تواند خبر تندرستي اين دو نوگل زيبا را به همه ياران مژده دهد. دو عكس فوق، اين فرشته هاي كوچك را پس از جراحي در بيمارستان شهيد مدرس نشان مي دهد.

و ما قدردان شما عزيزاني هستيم كه همواره در اين مسير، پيشرو و يكه تاز بوده ايد...  همراهي خالصانه شما سبب شد تا دو كودك معصوم در مسير دشوار زندگي، كوله بار درد را زمين بگذارند... نفسي تازه كنند و كمي بياسايند!

براستي جشنواره اي از شادي در دلهايمان برپاست... آتش اين جشن با گرماي دستهاي ياريگر شما خوبان برافروخته شد... اميد كه شعله هاي پرفروغ «انسانيت» هرگز رو به خاموشي نرود...

بنياد همدلان كودك