راه رفتن براي يلدا آسان مي شود


گزارش درمان یلدا

 

یلدا بطور مادرزادی، مشکل دررفتگی لگن داشته و طبق نظر دکتر باید در کودکی جراحی می‌شده؛ اما پدر و مادرش به دلیل مشکلات مالی قادر به پرداخت هزینه‌های جراحی نبوده‌اند و به همین دلیل یلدا تا ۵ سالگی حتی نمی‌توانسته راه برود! به گفته مادرش، که همیشه با چشمان گریان این خاطره را بازگو می‌کند، یک شب یلدا در خواب می‌بیند که کسی به او می‌گوید دستانت را به من بده و راه برو!... 
 
از فردای آن شب، یلدا جرات راه رفتن پیدا می‌کند. روزهای اول با کمک دیگران چند قدمی بر می‌داشته و کم کم بعد از مدتی می‌تواند راه برود؛ اما نه مثل همه بچه‌های هم سن و سالش! او بخاطر مشکل پا‌هایش، همیشه به سختی و لنگ لنگان راه می‌رفته و رشد جسمی کمتری نسبت به هم سالان خودش دارد. 
 
یلدا دختر ۸ ساله‌ای است که در یکی از روستاهای ملایر به نام «ده نوی آور زمان» به دنیا آمده است. پدرش کارگر یک کارگاه چوب بری و منبت کاری است که با درآمد ناچیز این کار، به سختی از عهده مخارج خانواده خود بر می‌آید. بعد از اینکه این دختر کوچولو، توسط یکی از دوستان، به بنیاد همدلان کودک معرفی شد، هماهنگی‌های لازم با موسسه زنجیره امید انجام شد و یلدا در کلینیک ارتوپدی زنجیره امید شرکت کرد و تاریخ جراحی برایش درنظر گرفته شد. 
 
بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار و پس از تهیه تجهیزات موردنیاز، روز دوشنبه ۳ بهمن، یلدای نازنین در بیمارستان مرکز طبی کودکان توسط دکتر پنجوی مورد عمل جراحی قرار گرفت. یلدا از ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر در اتاق عمل بود و خوشبختانه جراحی بخوبی انجام شد و دکترش از آن رضایت کامل داشت. 
 
مادر یلدا بخاطر نزدیک شدن به تاریخ زایمانش، بالاجبار در روستای خودشان مانده بود و دخترک شجاع ما، تنها با پدرش برای جراحی به تهران آمد. یلدا بعد از عمل جراحی به شدت دلتنگ مادر و خواهر تازه به دنیا آمده‌اش بود و برای بازگشت به خانه بیقراری می‌کرد تا آنجا که دکتر پنجوی، روز پنج شنبه بعد از جراحی که روز استراحتش بود، بخاطر یلدا به بیمارستان رفت و از این کودک عیادت نمود و زمینه ترخیصش را از بیمارستان فراهم آورد. 
 
یلدا امسال باید به کلاس دوم دبستان می‌رفت اما به دلیل این جراحی، امسال در مدرسه ثبت نام نکرده است. هم اکنون، پای راست یلدا جراحی شده و داخل گچ است که طبق نظر پزشک، او باید چند ماهی را با گچ پا بگذراند و بعد از خوب شدن پای راست، حدود ۴ تا ۶ ماه آینده، پای چپ او جراحی خواهد شد و به امید خدا بعد از این ۲ جراحی، مشکل یلدا به طور کامل برطرف شده و او هم می‌تواند مانند سایر کودکان هم سن خودش، به راحتی راه برود و حتی بدود... 
 
دکتر پنجوی عزیز؛ پزشک مهربان و خوش اخلاق بچه‌ها؛ از اینکه به طور رایگان این جراحی سخت و دشوار را بر عهده گرفتید، از شما سپاسگذاریم و از طرف یلدا و خانواده‌اش دستان پرمهرتان را به گرمی می‌فشاریم. 
 
کمیته درمان همدلان کودک