رگ حيات يحيي دوباره به زندگي وصل شد


گزارش درمان یحیی

 

عجیب است!... با این وضعیت وخیم بیماری و این شرایط فقر و نداری، شاگرد ممتاز مدرسه است و تمامی نمراتش عالی است. او حتی یادگیری زبان انگلیسی و خواندن قرآن را هم شروع کرده و در این زمینه از بچه‌های همسن و سالش خیلی جلو‌تر است. 
 
 «یحیی» ۹ ساله، آخرین فرزند خانواده است که با بیماری قلبی به دنیا آمده و تمامی سالهای اولیه زندگی‌اش، از مشکل گشادی دریچه آئورت رنج برده است. بیماری یحیی، با وجود وضعیت اقتصادی بسیار ضعیف خانواده، روز به روز حاد‌تر شده است. یحیی به همراه برادر و ۲ خواهر بزرگترش در خانه‌ای استیجاری واقع در باقرشهر در منطقه‌ای نزدیک بهشت زهرا زندگی می‌کنند. این خانواده در یک اتاق از یک خانه دو اتاقه زندگی می‌کنند و آشپزخانه و سرویس بهداشتی آن‌ها با یک خانواده دیگر مشترک است. اتاق مسکونی آن‌ها بسیار محقر است و تنها با پتو و موکت مفروش شده است. والدین یحیی به دلیل اعتیاد پدر از هم جدا شده‌اند و تامین معاش خانواده برعهده پسر بزرگ آنهاست که از ۱۱ سالگی کار کرده و به سختی بار زندگی را بدوش کشیده است. 
 
یحیی توسط موسسه زنجیره امید به بنیاد همدلان کودک معرفی گردید و این بنیاد با اتکا به یاری همراهان همیشگی خود، تامین هزینه تجهیزات جراحی این کودک را متقبل شد. با جمع آوری مبلغ اولیه از طریق فراخوان شماره ۲۲، یحیی بلافاصله در بیمارستان مرکز طبی کودکان بستری و با توجه وضعیت نامساعد جسمانی‌اش سریعا تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت. 
 
در این جراحی دشوار که توسط دکتر میرزاآقایان انجام پذیرفت، دریچه آئورت فلزی در قلبش کار گذاشته شد و یکی از شاهرگهای قلبش هم با شاهرگی مصنوعی تعویض شد. این جراحی با موفقیت پایان یافت و پس از حدود دو هفته گذران دوران نقاهت، اجازه ترخیص از بیمارستان برای یحیی صادر شد. 
 
اما متاسفانه روز پس از ترخیص دوباره حال یحیی به هم خورد و مجددا با مراجعه به اورژانس بیمارستان طبی کودکان و انجام آزمایش، ‌سونوگرافی و اکو مشخص شد دور قلب وی خونابه جمع شده است. پس از آن، یحیی ۲ بار دیگر به اتاق عمل رفت و هر بار، در طول یک ساعت و نیم جراحیش تلاش شد تا مشکل جمع شدن مایع دور قلب و ریه‌اش مرتفع شود. خوشبختانه در ‌‌نهایت، یحیی توانست این سه جراحی قلب باز را تاب بیاورد و مقاومت کند و بالاخره با تثبیت وضعیت جسمانی‌اش روز شنبه ۱۴ مرداد از آی سی یو به بخش کودکان منتقل گردید. در حال حاضر یحیی به دلیل جراحیهای مکرر و از دست دادن خون کمی ضعیف شده، اما با بهبود روزبروز وضعیت وی، امید می‌رود به زودی از بیمارستان مرخص شود. 
 
با مادرش که صحبت می‌کردیم، می‌گفت برگشتن یحیی درست مثل یک معجزه است. او با آرامشی خاص که از اعماق وجودش برمی خواست صحبت می‌کرد و از همه کسانی که جگرگوشه‌اش را تنها نگذاشتند تشکر می‌کرد. 
 
ما سپاسگزار دوستان تلاشگرمان در موسسه زنجیره امید هستیم و قدردان تک تک شما حامیان عزیز که مهربانی را برایمان تعریف کردید. 
 
یحیی مهرماه امسال در پشت نیمکتهای کلاس سوم دبستان می‌نشیند و در کنار تمامی همکلاسی‌هایش هوای پاک کودکی را نفس می‌کشد... بی‌آنکه دردی او را از دویدن و بازی کردن باز دارد! 
 
کمیته درمان همدلان کودک
 
عکسهای یحیی پس از جراحی در بیمارستان مرکز طبی کودکان