دنياي دو كودك با «صدا» جان مي گيرد


گزارش درمان مریم و فاطمه

 

چه سخت است دنیای سکوت... چه خالی است طبیعت، بی‌صدای باد در لابلای برگ درختان... بدون نوای دل انگیز باران... و نغمه‌های پرشور پرندگان... آری چه حیف است دنیای تهی از موسیقی و صوت! 
 
مریم ۱۰ ساله، آخرین فرزند خانواده است و در کلاس اول دبستان درس می‌خواند. پدرش سریدار مدرسه‌ای در هشتگرد از شهرستان ساوجبلاغ است که فاقد خانه مسکونی بوده و با همسر و سه فرزندش در‌‌ همان مدرسه زندگی می‌کنند. مریم کاملا ناشنواست و امید می‌رود با کاشت حلزون گوش امکان شنیدن برایش مهیا شود. 
 
فاطمه نیز دختری است ۸ ساله که پدرش راننده تاکسی است و در یک خانه استیجاری در اندیشه کرج با همسر و سه فرزند خود زندگی می‌کنند. فاطمه به دلیل تشنجهای مکرر در سن ۹ ماهگی بخشی از شنوایی گوش چپ خود را از دست داد و چند سال از سمعک استفاده کرد. اما از چند هفته پیش ناراحتی گوش فاطمه افزایش یافت و پس از مراجعه به پزشک و معاینه مشخص شد، شنوایی گوش سمت چپش کاملا از بین رفته است. مهم‌تر اینکه اگر فاطمه سریعا عمل نشود به نخاع و مغز وی آسیب می‌رسد و از آنجا که سلولهای عصبیش از بین رفته، حتی احتمال می‌رود که فلج شود. 
 
هزینه جراحی کاشت حلزون گوش برای هر یک از این دو کودک معادل ۲۷ میلیون برآورد می‌شود. کاشت حلزون گوش یکی از گران‌ترین پروسه‌های پزشکی است که بیشترین بازده را وقتی خواهد داشت که جراحی در سن زیر سه سالگی انجام شود. هزینه پروتز حلزون گوش به تنهایی معادل ۲۰ میلیون تومان است که تنها مرجع تهیه آن «هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران» است. این هیات یک نهاد عمومی غیر دولتی است که اهداف اصلی آن: ایجاد زمینه معالجه همه بیماران در داخل کشور و بی‌نیاز کردن کشور از اعزام بیمار برای معالجه به خارج از کشور؛ کاهش وابستگی علمی و فنی در زمینه مداوای بیماران؛ و نهایتا صرفه جویی ارزی است. 
 
اگر کودک در سن زیر سه سالگی به این نهاد مراجعه نماید، پس از تایید پزشکان متخصص کاشت، در نوبت قرار می‌گیرد و تنها می‌بایست ۶ میلیون برای این عمل پرداخت نماید. ولی اگر بنابه تجویز پزشکان متخصص کاشت، به هر علت نیاز به جراحی فوری باشد، باید کل هزینه ۲۰ میلیون تومان (و یا حداقل ۸۰ درصد آن) توسط خانواده پرداخت شود. لازم به ذکر است اگر جراحی خارج از نوبت باشد، به این مبلغ، هزینه‌های بیمارستان غیر دولتی (حدود ۷ میلیون تومان) نیز اضافه خواهد شد. 
 
این دو کودک توسط موسسه خیریه نیکان شناسایی و جهت همیاری به بنیاد همدلان کودک معرفی گردید. این بنیاد از محل کمکهای مردمی توانست برای هر کودک مبلغ ۳ میلیون تومان اختصاص دهد که این رقم مستقیما به حساب هیات امنای صرفه جویی ارزی واریز شد. بخشی از هزینه کل جراحی با پیگیریهای خانواده از طریق هیات امنای صرفه جویی ارزی، سازمان تامین اجتماعی و وامهای شخصی تامین گردید و مابقی آن توسط دوستان زحمتکش و دلسوز موسسه خیریه نیکان پرداخت گردید. 
 
بدین ترتیب، مقدمات جراحی این دو نوگل نارنین فراهم شد و امید است جراحی آنان با موفقیت به انجام رسد. آرزو داریم پیام آور خبر خوش سلامتی و بازگشت حس شنوایی در مریم و فاطمه عزیزمان باشیم. 
 
با امید به شادی و تندرستی برای همه کودکان... 
 
کمیته درمان همدلان کودک