دو كودك با آواز طبيعت همراه شدند


گزارش درمان حسین و نجمه

 

برای ما شاید این فقط یک اتفاق ساده است... اما برای آنان بی‌شک معنای یک «زندگی» است! آری؛ این دو کودک نازنین از دنیای سوت و سکوت گذر کردند به وادی نوا‌ها و نغمه‌ها قدم گذاشتند... 
 
حسین و نجمه دو کودکی هستند که با سطح شنوایی بسیار پایین متولد شده‌اند. یکی از استان همدان و دیگری از استان خراسان شمالی، هر دو ناگزیر تن به شرایط سخت خانواده داده و تا کنون حتی از داشتن سمعک نیز محروم بوده‌اند. 
 
باید بدانید برای افراد کم شنوا بکارگیری سمعک از سنین کم ضروری است. چراکه در اثر عدم استفاده از سمعک به تدریج مغز، توانایی پردازش صدا را از دست می‌دهد و مشکلات ناشی از کم شنوایی مانند درک پایین گفتار، مشکل جهت یابی و غیره برای وی باقی می‌ماند. 
 
حسین متولد سال ۱۳۷۸ در روستای دهنو از توابع شهرستان ملایر است. پدر حسین کارگر کوره پزخانه بوده و متاسفانه در اثر تصادف با موتورسیکلت فوت نموده است. در حال حاضر حسین همراه مادر و برادر کوچک‌تر خود در یک منزل ۵۰ متری که از طرف کمیته امداد ملایر برایشان فراهم شده زندگی می‌کنند. این خانواده حتی توان بازپرداخت اقساط خانه‌شان را هم ندارند و قسط‌هایشان چند سال عقب افتاده است. این کودک از طرف رابط ما در شهرستان همدان، آقای صفاری، شناسایی و به بنیاد معرفی گردید. 
 
نجمه نیز ۱۲ ساله و متولد شهرستان بجنورد است. نجمه و برادرش (که او نیز از ناشنوایی رنج می‌برد) به همراه والدین خود در یک خانه اجاره‌ای در کلاته اربی از توابع بجنورد زندگی می‌کنند. پدر وی یک کارگر روزمزد و بسیار تنگدست است. نجمه توسط خانم شاددل که رابط بنیاد همدلان کودک در استان خراسان می‌باشند، به ما معرفی شد. 
 
از آنجا که یکی از ۶ شاخه فعالیتهای درمانی بنیاد همدلان کودک، جراحی و درمان بیمایهای گوش و حلق و بینی است، این دو کودک تحت پوشش قرار گرفته و نسبت به تهیه سمعک برای ایشان اقدام شد. متاسفانه اخیرا قیمت سمعک به دلیل مشکلات ارزی، با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است. در این خصوص بنیاد توانست از محل کمکهای مردمی، با همکاری شرکت فروشنده و پس از اخذ تخفیفات ویژه، برای خرید دو جفت سمعک زیمنس، مجموعا به مبلغ چهار میلیون و بیست هزار تومان اقدام نماید. 
 
برخی شاید نظر «هلن کلر» را شنیده باشند، هنگامیکه از او پرسیدند اگر بخواهی یکی از حس‌های بینایی یا شنوایی‌ات به تو بازگردد، کدام را برمی گزینی، او بی‌درنگ پاسخ داد: «شنوایی». 
 
پیش از این، دو کودک دلبند ما از زمزمه پرندگان، صدای آبشار و نوای روحبخش موسیقی هیچ تجربه‌ای نداشتند. سپاسگذار شمایی هستیم که با کمک‌هایتان آنان را با این هدیه ارزشمند زندگی آشنا ساختید. 
 
پایدار باشید
 
کمیته درمان همدلان کودک