بيش از 70 كودك مشتاق راهي مدرسه شدند


 

برای بیشتر کودکان مدرسه رفتن یک امر عادی و برای برخی از آن‌ها کاری خسته­ کننده است. ولی برای عده‌ای از کودکان که با فرزندان ما در زیر یک آسمان آبی زندگی می‌­کنند، رفتن به مدرسه بزرگ‌ترین رویای زندگی­ است... رویایی که‌گاه تحقق می‌­یابد و‌گاه به یک حسرت بزرگ تبدیل می‌­شود! 
 
 
خوشبختانه امسال نیز کمیته آموزش و تحصیل همدلان کودک با همراهی یاوران صمیمی خود توانست رویای تعدادی از این کودکان و نوجوانان را به حقیقت تبدیل کند. کودکانی که اگر یاری نمی‌شدند، زندگیشان با تاریکی پیوند می‌خورد. 
 
این بچه‌ها همگی از خانواده‌های مهاجری هستند که به سختی در این آب و خاک گذران زندگی می‌کنند. برخی از این کودکان پاسپورت دارند، برخی کارت اقامت، و برخی نیز فاقد هر مدرکی برای ثبت نام در مدرسه هستند. از این می‌ان، امکان ثبت نام در مدرسه دولتی برای دانش آموزان دارای کارت­ و پاسپورت می‌سر است؛ اما تنها به شرط پرداخت شهریه ورودی. 
 
در سال تحصیلی جاری، هزینه ثبت نام در مدارس دولتی برای دانش آموزان کارت­ دار بین ۱۵۰-۷۰ هزار تومان و دانش آموزان پاسپورت­ دار بین ۳۰۰-۲۵۰ هزار تومان بوده است. پرداخت این هزینه برای بسیاری از خانواده‌های نیازمند که هر یک دارای چند بچه مدرسه‌ای هستند، عملا غیرممکن است. 
 
بدین ترتیب کمیته آموزش و تحصیل همدلان کودک دست بکار شد و با شناسایی تعدادی از کودکان خانواده‌های مستمند و پرداخت شهریه ورودی آنان، امکان حضور این عزیزان در مدرسه را مهیا نمود. 
 
آمار دانش آموزانی که با کمک یاوران بنیاد همدلان کودک رهسپار مدرسه شدند به شرح زیر است: 
 
۱- دانش آموزان مناطق پاسگاه نعمت ­آباد، کهریزک و حصارک کرج: 
 
۳۸ نفر از دانش آموزان این منطقه که دارای پاسپورت بوده‌اند، عمدتا در مقطع ابتدایی راهی مدارس دولتی شدند. مبلغ  ۰۰۰. ۵۵۰. ۴ تومان برای ثبت نام این عزیزان پرداخت گردید. 
 
۲- دانش آموزان منطقه محمود­آباد (کوره پزخانه‌های جنوب شرق تهران): 
 
۱۳ نفر از دانش آموزان این منطقه که کارت اقامت و یا پاسپورت داشتند با کمک سرکار خانم کمایی در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در مدارس دولتی ثبت نام شدند که برای ثبت نام این عزیزان مبلغ  ۰۰۰. ۰۰۰. ۳ تومان هزینه شد. 
 
۳- دانش آموزان مناطق حاشیه تهران و حومه کرج: 
 
۲۱ نفر دانش ­آموز که همگی از خانواده‌های بی‌بضاعت و دارای کودک بیمار بوده‌اند، توسط موسسه زنجیره امید جهت پرداخت بخشی از هزینه ثبت نام به بنیاد همدلان کودک معرفی گردید. برای ثبت نام این کودکان معادل ۰۰۰. ۱۵۰. ۱ تومان هزینه گردید. 
 
در مجموع در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱، تعداد ۷۲ دانش ­آموز دختر و پسر در مقاطع مختلف تحصیلی، با هزینه‌ای معادل ۰۰۰ . ۷۰۰. ۸ تومان رهسپار مدرسه شدند. 
 
مهم‌ترین حامی بنیاد همدلان کودک در این مسیر، دوستان صمیمی و با صفای موسسه خیریه بچه ­های سیب سرخ بوده‌اند که با پرداخت مبلغ ۰۰۰. ۱۶۰. ۴ تومان، عاشقانه به یاری این کودکان شتافتند. 
 
همدلان گرامی؛ باید بدانید اگر این تعداد دانش آموزان حمایت نمی‌شدند، بدون تعارف، همگی باید با درس و مدرسه خداحافظی می‌کردند... برای سپاس از شما، نه می‌­توان چیزی گفت و نه می‌­توان چیزی نوشت؛ فقط کاش می‌­دانستید چه دلهایی را عمیقا شاد کرده ­اید... امیدواریم زنجیره‌های این شادی بزرگ، به دلهای شما هم وصل شود! 
 
کمیته آموزش و تحصیل همدلان کودک