روايتي از يك «حديث» سروده شد


گزارش درمان حدیث

 

هفده ساله است اما بواقع روحیه یک بچه بازیگوش را دارد! عاشق بازی کردن با عروسکهای بزرگ پارچه‌ای است... شاید به این دلیل که هیچگاه فرصت کودکی کردن نداشته است. عجیب است! با وجود بدنی درمانده و رنجور، لبریز از دردی طاقت فرسا... با وجود همه این‌ها او دختری است بسیار خوش رو و خوش اخلاق!!! 
 
 «حدیث» در دیماه سال ۱۳۷۳ در کرمانشاه به دنیا آمده و عضوی از یک خانواده ۷ نفره است که به همراه والدین، خواهر و سه برادر خود در یک خانه کلنگی در محله‌ای فقیرنشین در کرمانشاه زندگی می‌کند. پدرش یک کارگر ساده فصلی است که اگر کاری برایش باشد، با درآمد اندکش تنها می‌تواند از پس مخارج خوراک و پوشاک خانواده برآید. 
 
حدیث مبتلا به بیماری اسکولیوز (انحراف شدید ستون فقرات) است که از بدو تولد با او همراه بوده است. او با ظاهری نامعمول و دردی مزمن که همواره در ستون فقراتش تحمل کرده، دوران کودکی و نوجوانی خود را با رنج فراوان سپری نموده است. از آنجا که پرداخت هزینه‌های سنگین معالجه او مطلقا در وسع خانواده نبوده، لذا تنها اقدام درمانی بر روی وی تا کنون، استفاده از کمربند بریس بوده است. 
 
حدیث در شهریور ماه سال گذشته، تحت پوشش فرایند درمانی موسسه زنجیره امید قرار گرفت و پس از معاینه در کلینیک پروفسور کیوان مزدا (جراح بین المللی زنجیره امید) بالاخره فرصت بهبودی برایش مهیا شد و در نوبت عمل قرار گرفت. 
 
بنیاد همدلان کودک با اتکاء به یاری همراهان همیشگی خود، پرداخت هزینه جراحی حدیث را بر عهده گرفت و طی فراخوان درمانی مورخ دوم آبانماه ۹۱ بخشی از هزینه مورد نظر را تامین نمود. 
 
بنابر دستور تیم پزشکی زنجیره امید، حدیث باید پیش از عمل جراحی خود برای «کشش» به مدت دو ماه در بیمارستان بستری باشد. کشش یک نوع فرایند پیش جراحی برای بیماران مبتلا به اسکولیوز حاد می‌باشد. از آنجا که این بیماران به مدت طولانی به پزشک مراجعه نمی‌کنند، ستون مهره‌ها به مرور سفت شده و عضلات با انقباض شدیدی مواجه می‌شود که این سفتی ستون مهره‌ها باعث زاویه شدید خواهد شد. عمل کشش سبب می‌گردد عضلات و ستون مهره‌ها در حالت آرام قرار گرفته و کم کم از حالت انقباض خارج شود این کار باعث اصلاح بهتر ستون فقرات در حین جراحی می‌شود. اگر کشش صورت نگیرد و به یکباره عمل جراحی انجام شود، احتمال خطر فلج شدن بیمار بسیار زیاد است. 
 
در مورد حدیث نیز به همین روش اعمال شد و تا زمان مراجعه پروفسور مزدا به ایران، او در بیمارستان شریعتی تهران بستری و تحت کشش قرار گرفت. در این فرایند، یک وزنه ۸ کیلوگرمی به سرش و وزنه‌های ۱۲/۵ و ۱۰ کیلوگرمی به دو پایش متصل شد. او علیرغم شرایط جسمانی ضعیفش، صبورانه خوابیدن طولانی بر روی تخت با وزنه‌های سنگین را تحمل کرد. 
 
بالاخره انتظار به پایان رسید و طبق برنامه، حدیث در روز ۱۹ آذر ۹۱ از بیمارستان شریعتی به بیمارستان سینا منتقل و توسط تیم پزشکان داوطلب موسسه زنجیره امید به سرپرستی پروفسور مزدا تحت عمل جراحی قرار گرفت. جراحی حدیث به دلیل اسکولیوز شدید بالای ۱۰۰ درجه عملی بسیار سخت و پیچیده بود. دو پزشک متخصص نورولوژی و ارتوپدی فرانسوی و نیز دکتر گلبخش و دکتر مهرپور در این عمل مهم دکتر مزدا را یاری نمودند. این عمل برای نخستین بار با کمک دستگاه «نرو مانیتورینگ» که با کمک موسسه زنجیره امید در بیمارستان سینا نصب شده، انجام پذیرفت. 
 
بسیار خوشحالیم که اعلام نماییم، نهایتا این عمل با موفقیت انجام گرفت و تیم پزشکی از نتیجه جراحی رضایت داشتند. یک هفته پس از انجام جراحی، با هماهنگی‌های انجام گرفته توسط کمیته درمان همدلان کودک و مساعدت یکی از حامیان عزیز، حدیث به همراه مادرش با هواپیما به شهر خود بازگشت. 
 
این کار بزرگ و ارزشمند با بهترین تجهیزات و کمترین هزینه به انجام رسید. بر اساس فاکتورهای موجود، برای جراحی حدیث مجموعا بالغ بر ۱۳۶ میلیون ریال هزینه شد. لازم به ذکر است این جراحی به صورت معمول، بیش از ۴۰ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت؛ اما در این پروژه جراحان به صورت داوطلبانه و بدون دریافت دستمزد وارد عمل شدند و تجهیزات موردنیاز نیز با تخفیفات ویژه خریداری گردید. 
 
جراحی حدیث شامل مخارج زیر بوده است: 
 
مبلغ ۴۰ میلیون ریال --- هزینه وزنه‌های پیچ شده به دو پا و سر بیمار (پیچ، هوک، کانتکتور و...) 
 
مبلغ ۱۴ میلیون ریال --- هزینه ۵ .۱ ماه بستری شدن در بیمارستان شریعتی
 
مبلغ ۷۱ میلیون ریال --- هزینه ۵ عدد تجهیزات یونیورسال کلمپ جهت اصلاح دفرمیتی
 
مبلغ  ۸. ۴ میلیون ریال --- هزینه بادی ژاکت
 
مبلغ ۳. ۱ میلیون ریال --- هزینه داروهای مخصوص
 
مبلغ ۵. ۵ میلیون ریال --- هزینه ۱۲ روز بستری شدن در بیمارستان سینا
 
بنیاد همدلان کودک با کمک گروه مهربان «موسسه بچه‌های سیب سرخ» - با جمع آوری مبلغ سی و شش میلیون ریال - و همراهی دیگر یاوران صمیمی خود، توانست مجموعا مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال از کل هزینه‌های جراحی حدیث را تامین و پرداخت نماید. 
 
قدردان تمامی یارانی هستیم که همراهی پر مهرشان، راهی دشوار را برای این نوجوان رنج دیده هموار ساخت. همچنین از تمامی گروه پزشکان و کارکنان زنجیره امید، بویژه سرکار خانم مرعشی عزیز برای تلاشهای بی‌وقفه‌شان در به ثمر رساندن این پروژه دشوار سپاسگزاریم. 
 
امید که در این عرصه همواره روایتگر «حدیث» عشق و محبت باشیم... 
 
کمیته درمان همدلان کودک