سرنوشت دو كودك به هم پيوند خورد


گزارش درمان محمدمهدی( و رها)

 

گاهی با خود خلوت می‌کنیم و از خود می‌پرسیم آیا می‌شود دنیا کمی مهربان‌تر باشد؟! آیا کودکان ما در این دنیای ناملایم آینده‌ای خواهند داشت؟ حقیقتا تصویر فردای این بچه‌های معصوم چه رنگی خواهد داشت؟ 
 
مددکاران بهزیستی نامش را «ر‌ها» گذاشته بودند شاید به این دلیل که پدر و مادرش او را در خیابان‌‌ رها کرده بودند! دوستانمان در مرکز «توان مهر» که این نوزاد به آنان سپرده شده بود، در اواسط آذرماه با ما تماس گرفتند و گفتند‌‌ رها حالش خوب نیست و باید به طور اورژانسی تحت عمل جراحی قلب قرار گیرد؛ اما چون بیمه خدمات درمانی ندارد و هزینه‌هایش بیش از حد معمول خواهد شد، بیمارستان‌ها از جراحی این بچه سر باز می‌زنند و عمل او را منوط به پیدا کردن اسپانسر نموده‌اند! 
 
این حقیقت تاسف بار ما را سخت برآشفت و سریعا دست بکار شدیم. با تقبل هزینه‌ها توسط بنیاد همدلان کودک،‌‌ رها بلافاصله در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران بستری شد. بیمه کردن‌‌ رها به دلیل نداشتن شناسنامه، می‌سر نبود. به گفته مسئولان بهزیستی، اخذ شناسنامه برای بچه‌های مجهول الهویه به طور معمول سه ماه به طول می‌انجامد؛ اما با تلاش گروه همدلان کودک و به یاری دوستان خوبمان، در کمتر از یکهفته برای‌‌ رها شناسنامه صادر شد. 
 
بنیاد همدلان کودک در ۱۸ آذر ۹۱ برای تامین هزینه جراحی قلب ر‌ها، فراخوان همیاری درمان شماره ۲۶ را منتشر نمود. به همت دوستان صمیمی و پر محبت، مبلغ دو میلیون تومان برای هزینه‌های جراحی این کودک در زمانی کوتاه جمع آوری شد. 
 
بدین ترتیب،‌‌ رها در بیستم آذرماه تحت عمل آنژیو گرافی قرار گرفت و به تشخیص پزشکان، دو روز بعد برای جراحی قلب باز به اتاق عمل رفت. جراحی‌‌ رها کوچولو بخوبی به انجام رسید و وضعیتش پس از عمل، نرمال گزارش شد، اما متاسفانه او در «آی سی یو» با مشکل مواجه شد و این دخترک نازنین دو روز پس از جراحی درگذشت. 
 
آری! ‌ر‌ها کوچولوی ما از این دنیا... از درد و رنجش... از نامردمی‌هایش... از بی‌مهری‌هایش «ر‌ها» شد و رفت! هیچ واژه‌ای نمی‌تواند بیانگر اندوه از دست دادن یک کودک معصوم باشد. برای بچه‌های گروه همدلان که هر یک به نوعی در تکاپو بودند تا گوشه‌ای از کار‌‌ رها را بگیرند، این خبر بسیار شوک آور بود. 
 
شاید ما و شما تنها دلخوشیمان اینست که آغوشمان را به سوی این دخترک بی‌پناه باز کردیم تا اندکی از بار «بی‌کسی» او کم کنیم... بیش از این در بضاعتمان نبود! 
 
اما شاید بتوان گفت سرنوشت، «ر‌ها» را به «محمدمهدی» پیوند زد. این پسرک یک سال و نیمه از دیار کرمان مبتلا به بیماری قلبی است. مادرش ۱۸ ساله، خانه دار و پدرش ۲۲ ساله، نگهبان شرکت برق با درآمدی کمتر از ۲۰۰ هزار تومان در ماه است. پدر از ناحیه چشم راست مشکل بینایی دارد که نیازمند عمل جراحی است؛ اما به دلیل مشکلات اقتصادی اقدام به عمل نکرده است. محمدمهدی که تک فرزند خانواده است به همراه والدینش در شهر کرمان در منزلی استیجاری با دو اتاق زندگی می‌کنند و امکانات بهداشتی آنان با صاحبخانه مشترک است. این خانواده از مددجویان سازمان بهزیستی کرمان می‌باشند. 
 
بنیاد همدلان کودک هزینه درمان محمدمهدی را متقبل شد. این پسرک نازنین، روز بعد از درگذشت «ر‌ها»، در تاریخ ۲۶ آذرماه در بیمارستان قلب شهید رجایی بستری و پس از عمل آنژیوگرافی و انجام معالجات ضروری، خوشبختانه در تاریخ سوم دیماه، به سلامت از بیمارستان ترخیص شد. از مجموع دو میلیون تومان جمع آوری شده در فراخوان ۲۶، مبلغ ۶۶۰ هزار تومان صرف هزینه آنژیو گرافی محمد مهدی در بیمارستان شهید رجایی شد. 
 
با تمام وجود، از شما یارانی که‌‌ رها را تنها نگذاشتید سپاسگزاریم؛ 
 
قطرات زلال مهرتان بارید... و چه پرثمر جاری شد به پای درخت «انسانیت». 
 
باشد که این درخت، پیوسته تنومند باشد و پایدار................... و ما نیز... امیدوار! 
 
 
 
کمیته درمان همدلان کودک
 
عکس محمدمهدی پس از عمل در بیمارستان قلب شهید رجایی