کودکان روستاي درودزن فراموش نشده اند


گزارش کودکان روستای درودزن

 

پس از آنکه «یاس» هنرمند رپ خوان کشور ترانه ای زیبا به نام «از چی بگم» را برای کودکان سوخته روستای درودزن خواند و کلیپی اثرگذار از آن تهیه و پخش شد، بار دیگر این 8 دانش آموز كلاس آتش گرفته در مدرسه شهید رحیمی بر سر زبانها افتادند؛ بسیاری از رسانه ها بدان پرداختند و حتی یک پزشک متخصص برای جراحی این کودکان داوطلب شد.


شاید رسانه ای کردن مشکلات و مصائب این کودکان برایشان مفید و موثر باشد. ما هم فرض را بر خیرخواهانه بودن این جریانات می گذاریم و از طرح دوباره این اتفاق، خوشنودیم. اما بر خود لازم می بینیم تا عزیزان دلسوز و پیگیر وضعیت این کودکان را از برخی تلاشهای صورت گرفته برای این بچه ها مطلع سازیم. تلاشهایی که خاموش و بی صدا انجام شد تا این کودکان ذره ای بیشتر طعم شادی را حس کنند.

شاید ندانید که این کودکان طی 5 سال گذشته هریک به دفعات در بیمارستان دولتی علوم پزشکی شیراز تحت عمل جراحی پلاستیک قرار گرفته اند. حتی در مورد بچه هایی که سوختگی بیشتری داشته اند تعداد عمل ها به 30 بار هم می رسد. اما شدت جراحات ناشي از حادثه در اين كودكان به حدي بوده كه انجام چند باره جراحيهاي سخت ترميمي نيز تنها بخش كوچكي از آلام آنها را تسكين داده و هنوز تا رسيدن به سطح معمول از انتظارات راه درازي پيش روست.

در اين راستا در بهار سال جاري، گروه همدلان كودك با همكاري موسسه زنجيره اميد در صدد كمك به اين كودكان برآمد. موسسه زنجیره امید ایران تحت استانداردهای پزشکی موسسه زنجیره امید فرانسه، بیش از پنج سال است که در سه زمینه قلب، ارتوپدی و ترمیمی در کشور فعالیت می کند. جراحیهای ترمیمی این موسسه که توسط جراحان متبحر و کارآزموده جهانی در ایران صورت گرفته، بعضا در نوع خود بی نظیر بوده است. با وجود چنین پتانسیل خوبی در کشور، بنیاد همدلان کودک بر آن شد تا با بهره گيري از امكانات تخصصي اين موسسه، ضمن آگاهي از روند درمانهاي صورت گرفته تا كنون، به تدوين يك طرح درماني جديد براي ايشان اقدام نمايد.

بدین ترتیب در اردیبهشت ماه 90 یکی از اعضای کمیته درمان همدلان کودک شخصا به روستای درودزن رفت و از نزدیک با این 8 کودک و خانواده های آنان ملاقات نمود. در بازگشت، عکس های تهيه شده از کودکان در اختیار موسسه زنجیره امید قرار گرفت و با هماهنگی این موسسه مجموعه عکسها به رویت پروفسور برنارد پوی رسید. وی یکی از متخصصان نامدار جراحی پلاستیک و جزو تیم پزشکی زنجیره بین المللی امید است که تمامی عمر خو را صرف جراحی کودکان در کشورهای محروم آفریقایی و جهان سوم کرده است. خوشبختانه ایشان پس از مشاهده عکسها در مورد بهبود اجزای صورت تعدادی از این کودکان ابراز امیدواری نمود و اعلام آمادگي كرد تا آنها را از نزدیک به طور دقیق معاینه کند.

طبق برنامه کلینیکهای دوره ای زنجیره امید، پروفسور پوی در اواخر خردادماه و برای یک هفته به ایران سفر می کرد. بنابراین بنیاد همدلان کودک دست به کار شد و با تلاش فراوان، مقدمات مسافرت به تهران و شرایط اسکان برای 24 نفر (8 کودک و پدر و مادر آنان) را فراهم نمود. کل هزینه های نامبرده با مشارکت برخی دوستان و از صندوق همدلان کودک تامین گردید.

بدین ترتیب این امکان فراهم شد تا هر 8 کودک در محل موسسه زنجیره امید توسط پروفسور پوی و دکتر فتحی به طور کامل معاینه شوند و جراحیهای ضروری ترمیمی برای رفع مشکلات بیماری و همچنین برای زیباسازی صورت مورد بررسی قرار گيرد. در نتیجه قرار شد 4 نفر از این کودکان بلافاصله در بیمارستان بستری و توسط خود ایشان جراحی شوند. همچنین به توصیه ایشان دو نفر از کودکان نیز باید به فرانسه اعزام شوند تا تحت تجهیزات پزشکی خاص، جراحی و مداوا گردند.

با رضایت خانواده ها سه نفر از کودکان در بیمارستان ولیعصر تهران بستری شدند و مقرر شد تا تحت پوشش زنجیره امید و بدون هیچگونه هزینه ای جراحی شوند. با توجه به شرایط خاص یکی از کودکان و نبود تجهیزات ویژه در اتاق عمل، تنها دو کودک دیگر تحت عمل جراحی پروفسور پوی قرار گرفتند که این عمل بر روی بینی آنان و برای کمک به تنفس بهترشان انجام گرفت. خوشبختانه مطابق با انتظارات، دستان توانای پروفسور پوی در این جراحیها بسیار موفق عمل کرد.

یکی دیگر از جراحان بسیار حاذق زنجیره امید، پروفسور فیلیپ ولنتی، متخصص جراحیهای میکرو و متخصص ترمیم انگشتان دست می باشد که در اوایل آبان سال جاری به تهران آمد. با توجه به سوختگی حاد در دست برخی از این کودکان درودزنی و از دست دادن تعدادی از انگشتانشان در حادثه آتش سوزی کلاس مدرسه، بنیاد همدلان کودک با هماهنگی موسسه زنجیره امید تلاش نمود تا بچه ها را برای انجام این جراحیها به تهران منتقل نماید که با توجه به درگیریهای کاری خانواده ها، آنان از این امر امتناع نمودند.

لازم به ذکر است هر یک از این کودکان نیازمند حمایتهاي درمانی بلندمدت و جراحیهای مکرر هستند. پيچيدگيهاي اين جراحيها به نحوي است كه پشتيباني يك تيم پزشكي مجرب با تجهيزات پزشكي پيشرفته را طلب مي نمايد. در این راستا موسسه زنجیره امید، از پیش از این، تقبل نموده تا از تمامی امکانات و ظرفیتهای خود برای درمان این کودکان استفاده كند و با كمك حمايتهاي مالي افراد نيكوكار، اين 8 كودك را در درازمدت تحت پوشش قرار دهد. بدون شك اين امر مستلزم همراهي اين خانواده هاي رنج كشيده و همكاري صبورانه آنان درجهت رفع موانع پيش رو خواهد بود.

به امید آنکه دوباره نقش لبخند نرگس و همكلاسيهايش بر چهره هويدا گردد ......



آبانماه 1390

كميته درمان همدلان كودك