بیش از نیمی از آوارگان جهان کودکان هستند


بیش از نیمی از آوارگان جهان کودکان هستند
کميسارياي عالی آوارگان سازمان ملل متحد اعلام کرد: بیش از نیمی از آوارگان جهان را کودکان تشکیل می‌دهند.
به گزارش خبرگزری آریا، کميسارياي عالی آوارگان سازمان  ملل متحد در گزارشی افزود: در سال ۲۰۱۳ هشت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دیگر در جهان آواره و بی خانمان شدند که این بیشترین افزایش آمار طی یک سال محسوب می‌شود.
در این گزارش آمده است ۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۴ در سراسر جهان در نتیجه درگیری‌ها، خشونت‌ها و نقض حقوق بشر ناگزیر به ترک خانه های خود شدند که این آمار از شمار ۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۳ و ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در یک دهه قبل بیشتر است و اگر این افراد کنار یکدیگر قرار گیرند، می‌توانند بیست و چهارمین کشور بزرگ جهان را تشکیل دهند.
این گزارش می‌افزاید: از مجموع این افراد، ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر آواره و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر پناهجو هستند و ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز از خانه های خود گریخته‌اند اما هنوز هم در داخل کشورشان حضور دارند.
کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد در ادامه گزارش خود تاکید کرد بیش از نیمی از آوارگان جهان را کودکان تشکیل می‌دهند و شمار افرادی که از خانه های خود گریختند تنها طی مدت سه سال ۴۰ درصد افزایش یافته است.
 
کودکان آوارگان مظلوم جنگ
 
کمیسر عالی آوارگان سازمان ملل متحد هم گفت: درگیری های سوریه و عراق بیش از ۱۵ میلیون نفر را ناگزیر به فرار از خانه های خود کرده است.
در گزارش کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد آمده است بیش از ۲۱۹ هزار مهاجر و آواره در سال ۲۰۱۴ از دریای مدیترانه عبور کردند که این تقریباً سه برابر آمار حدود ۷۰ هزار نفری مهاجران و پناهجویان در سال ۲۰۱۱ است.
در پنج سال گذشته دست‌کم ۱۴ درگیری در مناطق مختلف سراسر جهان از سرگرفته یا آغاز شده است که بیش از نیمی از آنها در آفریقا صورت گرفته است.
جدیدترین آمارهای سازمان ملل متحد نشان می‌دهد شمار آوارگان سوری که در ترکیه پناه گرفتند امسال به بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.
این کمیساریای عالی ادامه داد؛  بیش از سه هزار و ۵۰۰ زن، مرد و کودک طی سال گذشته در دریای مدیترانه جان باختند یا ناپدید شدند.
درگیری های اوکراین نیز موجب شده است شمار آوارگان در روسیه تا پایان سال ۲۰۱۴ به ۲۳۱ هزار و ۸۰۰ نفر برسد که این بیش از آمار سه هزار و ۴۰۰ آواره یک سال پیش از آن است.
اوکراینی‌ها ۹۸ درصد همه آوارگان در روسیه را تشکیل می‌دهند.
 
منبع: خبرگزاری آریا