توسعه ی طرح‌های بازگشت به تحصیل


توسعه ی طرح‌های بازگشت به تحصیل
مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت های اجتماعی عنوان کرد:

توسعه ی طرح‌های بازگشت به تحصیل و حرفه‌آموزی برای کودکان کار و خیابان در سال 98

مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، برنامه این سازمان در سال 98 را توسعه ی طرح‌های بازگشت به تحصیل و حرفه‌آموزی برای کودکان کار و خیابان عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری دانا از روابط عمومی سازمان رفاه خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، سیدنجم الدین محمدی، مدیرعامل این سازمان در گفت‌و‌گو با برنامه ی چراغ رادیو تهران گفت : در گذشته بر اساس مصوبه هیئت دولت با عنوان ساماندهی کودکان کار و خیابان اقداماتی صورت می‌گرفت که صرفا به معنی آن بود که کودکان را از سطح شهر جمع آوری کرده و پس از بررسی وضعیت، تنها کسانی را که محلی برای اسکان نداشتند، به بهزیستی می فرستادند.
وی با اشاره به مسئولیت شهرداری در اسناد بالادستی نسبت به این حوزه تصریح کرد : وظیفه‌ی شهرداری در این حوزه فقط و فقط همکاری لجستیکی مانند در اختیار قرار دادن خودروها به بهزیستی است. اما شهرداری با داشتن مسئولین و همکاران خوب و متعهد پای خود را فراتر گذاشته است و هم اکنون در تهران 18 مرکز پرتو را برای خدمت‌رسانی به این کودکان ایجاد کرده است.
وی با تاکید بر اینکه پلیس نباید در حوزه کوکان کار ورود کند افزود : حضور کودکان در خیابان یک پدیده ی اجتماعی است و باید با حضور مددکاران آن را سامان بخشید؛ زمانی پلیس باید وارد شود که جرمی اتفاق افتاده باشد.
محمدی گفت : اکنون اورژانس اجتماعی بهزیستی مکلف است اگر گزارشی مبنی بر حضور یک کودک در خیابان دریافت کند، مداخله مددکاری انجام دهد. به این معنی که حتما نباید آنها را به جایی انتقال دهد بلکه باید آنها را به سمت تحصیل و حرفه آموزی هدایت کند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 3هزار کودک کار و خیابان در مراکز پرتو حضور پیدا میکنند، اظهار داشت:  در 18 منطقه از مناطق 22گانه پایتخت، با همکاری سازمان های مردم نهاد تخصصی حوزه کودکان مراکز پرتو احداث شده که خدمات آموزشی، توانمندسازی و بازگشت به تحصیل را در اختیار کودکان کار و خیابان قرار می‌دهد.
 
محمدی در پایان گفت : در سال 1387 ، در یک طرح مطالعاتی و طی یک آنالیز میدانی متوجه شدیم نیاز این کودکان اغلب بحث معیشت است. برنامه‌ی ما این است که در سال 98 با کمک سازمان فنی حرفه ای این است که حرفه آموزی را برای کودکانی که سنشان اجازه میدهد، میسر کنیم. همچنین اگر نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی نیز بتوانند در کنار ما قرار بگیرند، بازگرداندن این کودکان به تحصیل و خانواده راحت تر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانا
عکس تزئینی