سه‌گانه‌ای برای کودکان کار


سه‌گانه‌ای برای کودکان کار

محمدرضا حیدری:
کودکان کار، دغدغه بزرگ زندگی مردان و زنانی است که می‌خواهند دنیایی زیبا برای کودکان فراهم کنند؛ دنیایی که کودک بدون رنج و درد زندگی کند و غرق در شادی باشد.

كودكان كار كه در زندگي روزمره بارها با آنها مواجه شده‌ايم هيچ‌گاه كودكي نمي‌كنند و در همان سن كم بايد بار سنگين زندگي را بر دوش بكشند. سال‌هاست كه تشكل‌هاي مختلف اجتماعي براي كمك به اين كودكان و مخالفت با كار آنها تلاش مي‌كنند و در اين ميان انسان‌هايي هستند كه با ركوردشكني سعي مي‌كنند توجه همه را به اين موضوع جلب كنند. احمد شعباني‌فرد، شناگر ركورددار جهان در آب‌هاي آزاد كه عرض درياي خزر را با شعار حمايت از كودكان كار شنا كرده ركورد طولاني‌ترين سه‌گانه دنيا را با شعار پايان دادن به‌كار كودكان كار و مطالبه خدمات بهداشتي رايگان براي اين كودكان به ثبت رسانده است. اين جوان 31ساله كه با قدرت بدني فوق‌العاده تاكنون ركوردهاي بسياري از خود برجاي گذاشته است از 2‌ركوردشكني خود و لزوم توجه به پايان‌دادن كار براي كودكان و اهدافي كه با تلاش به آنها رسيده مي‌گويد.

احمدشعباني فرد ركورددار جهان در رشته شنا در آب‌هاي آزاد است. او درباره علاقه خود به اين رشته مي‌گويد: «علاقه زيادي به كشتي و شنا داشتم و قدرت بدني‌ام را مديون كشتي هستم. با تلاش زياد و تمرينات منظم در رقابت‌هاي كشتي تهران در رده نوجوانان به مقام قهرماني رسيدم. روحيه‌ام با ورزش‌هاي انفرادي سازگاري داشت و هربار در استخر شنا مي‌كردم احساس خوبي داشتم. قهرماني در مسابقات شهرداري تهران انگيزه‌ام را بيشتر كرد تا به شكل حرفه‌اي به ورزش شنا بپردازم. مربي‌ام در موفقيت‌هاي من نقش زيادي داشت و هر روز زيرنظر او در يكي از استخرهاي تهران به شكل حرفه‌اي تمرين مي‌كردم».

او ادامه مي‌دهد: «محمد كبادي كه چندي قبل مسافت 1050كيلومتري خليج‌فارس را در 85 روز شنا كرد و ركورد درخشاني را از خود برجاي گذاشت از دوستان من است و در همين استخري كه من تمرين مي‌كردم تمرين مي‌كرد. موفقيت او انگيزه‌اي براي من شد تا من هم به فكر ركوردشكني باشم. تمرينات فشرده‌اي را پشت‌سر گذاشتم و نخستين ركورد شناي استقامتي در ايران را به ثبت رساندم. يكي از استخرهاي غرب تهران را براي انجام اين ركوردشكني اجاره كرديم و من در مدت 13ساعت طول اين استخر را شنا كردم. با وجود آنكه توان ادامه دادن را داشتم اما به علت اينكه زمان اجاره استخر تمام‌شده بود مجبور بودم بعد از 28كيلومتر شنا به كارم خاتمه بدهم. اين ركورد نخستين گام من بود و به اين باور رسيدم كه مي‌توانم ركوردهاي بهتري از خودم برجاي بگذارم».

ديدن كودكاني كه به جاي كودكي كردن مجبور هستند بار زندگي را روي شانه‌هاي نحيف‌شان به دوش بكشند او را در مسيري قرار داد تا نگاه بخشي از جامعه را به سوي آنها جلب كند. احمد شعباني فرد از تصميم بزرگ زندگي‌اش براي كمك به كودكان كار و خيابان اينگونه مي‌گويد: «هميشه دوست داشتم در جامعه تأثيرگذار باشم. هميشه در خيابان وقتي با كودكان كار مواجه مي‌شدم به‌عنوان يك انسان در برابر آنها احساس مسئوليت مي‌كردم. نمي‌توانستم نسبت به آنها بي‌تفاوت باشم. د
ادن غذا يا كمك مالي نمي‌توانست كمك مناسبي براي آنها باشد. با ديدن آنها كودكي‌ام را به ياد مي‌آوردم كه در شادي و درس و ورزش گذشت ولي آنها از داشتن همه اينها محروم بودند. مي‌خواستم در رسيدن به اين هدف سهمي داشته باشم. با گروهي از دوستانم كه در فعاليت‌هاي اجتماعي مشاركت دارند مشورت كردم و تصميم گرفتم ركورد شناي آزاد را با شعار حمايت از كودكان كار و خيابان و «كار براي كودكان ممنوع» به ثبت برسانم. ركورد شناي استقامت جهان تا پيش از اين در دست يك شناگر ايرلندي بود و او ركورد شناي ۴۳۲‌كيلومتري را به ثبت رسانده بود. مي‌خواستم اين ركورد را به نام ايران ثبت كنم. ماه‌ها تمرين كردم و آمادگي‌ام را بالا ‌بردم. به هدفي كه داشتم فكر مي‌كردم. مي‌دانستم چشمان كودكان كار بسياري به من دوخته شده است تا نام آنها را در دل كساني كه نسبت به اين موضوع بي‌توجه هستند زنده كنم.

تصميم گرفتم عرض درياي خزر را با شنا طي كنم. كار دشواري بود اما بايد اين ركورد را مي‌زدم. سرانجام روز 18تيرماه سال گذشته از آستارا به آب زدم و تا بندر تركمن شنا كردم و بعد از رسيدن به آنجا دوباره همين مسير را با شنا به آستارا بازگشتم و آخرين روز از شهريور‌ماه ركورد شناي استقامتي آب‌هاي آزاد را با 1300كيلومتر و با عبور از 3 استان گيلان، مازندران و گلستان به نام ايران در كتاب ركوردها ثبت كردم. روزي 12ساعت شنا مي‌كردم. شنا در دريا بعد از يك مدت به‌دليل يكنواخت بودن باعث افت بدني و همچنين روحي مي‌شود اما از آنجا كه هدف بزرگي از اين كار داشتم با قدرت شنا كردم. در پايان ركوردشكني از همه مسئولان خواستم تا نسبت به كودكان كار بي‌تفاوت نباشند و كار براي اين كودكان بايد ممنوع باشد».

رسيدن به قله موفقيت در كنار تلاش براي تحقق شعار ممنوعيت كار براي كودكان و مطالبه بهداشت و درمان رايگان براي آنها هدف‌هايي بودند كه براي رسيدن به آنها از شمال تا جنوب كشور را طي كرد و ركورد جديدي را به ثبت رساند؛ «اين بار تصميم داشتم كار بزرگ‌تري انجام بدهم و شهر به شهر به مردم بگويم كه كودكان نبايد كار كنند و بايد به جاي كار، كودكي كنند. كودكان كار بايد از حق داشتن بهداشت و درمان رايگان برخوردار باشند».

شعباني‌فرد درباره تصميم جديدش مي‌گويد: «ورزش سه‌گانه يكي از سخت‌‌ترين ورزش‌هاي دنياست كه هميشه در المپيك قهرمانان دنيا در آن رقابت مي‌كنند. اين ورزش از دوچرخه‌سواري، شنا و دووميداني تشكيل مي‌شود. اين بار تصميم گرفتم طولاني‌‌ترين ركورد سه‌گانه دنيا را به ثبت برسانم. 26بهمن‌ماه براي شكستن ركورد سه‌گانه دنيا، سفرم را آغاز كردم. بعد از ركوردشكني در شناي آب‌هاي آزاد اين بار مي‌خواستم ضمن توجه همه به مقوله كودكان كار و لزوم ممنوعيت كار براي آنها بر داشتن خدمات بهداشتي و درماني رايگان اين كودكان تأكيد كنم. براي ركوردشكني سفر شمال به جنوب كشور را انتخاب كردم. روز سه‌شنبه سفرم را با دوچرخه از بندرانزلي آغاز كردم و بعد از ركاب‌زدن و عبور از استان‌هاي گيلان، قزوين، البرز، تهران، قم، اصفهان و فارس وارد استان هرمزگان شدم. در ادامه مسير، از بندرعباس تا جزيره كيش را در خليج‌فارس شنا كردم و بعد از رسيدن به اين جزيره زيبا دور اين جزيره را دويدم. اين ركوردشكني 18روز طول كشيد و 2200كيلومتر را طي كردم. با توجه به تأثير مثبتي كه ركوردشكني قبلي‌ام در جلب حمايت براي كودكان كار داشت اين بار با كمك دوستانم سعي كرديم تا لزوم حق داشتن خدمات بهداشتي و درماني رايگان براي اين كودكان را يادآوري كنيم.

گروه‌هاي مردم‌نهاد در جهت حمايت از كودكان كار بسيار قوي كار مي‌كنند. در هر شهر با كمك بهزيستي و گروه‌هاي مردم‌نهاد در جمع مردم لزوم توجه به كودكان كار را يادآوري مي‌كرديم، سفرم اسفندماه سال گذشته به پايان رسيد و خوشبختانه تأثير مثبتي به همراه داشت. در اصفهان شهرداري اين شهر نشان شهروندي به من داد.».

شعباني فرد در پايان مي‌گويد: «يكي از بازتاب‌هاي اين ركوردشكني دستور دكتر هاشمي بود. وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به تمام بيمارستان‌ها دستور دادند تا كودكان كار و خانواده‌هاي آنها را رايگان پذيرش و درمان كنند. ايشان گفتند: اكثر اين كودكان دچار سوء‌تغذيه و آسيب‌هاي اجتماعي هستند. همه مسئولان در دستگاه‌هاي مختلف و ازجمله خيرين در برابر كودكان كار مسئول هستند».