طرح ارتقا مهارت سوادآموزی در منطقه دشتیاری


طرح ارتقا مهارت سوادآموزی در منطقه دشتیاری
 
منطقه دشتیاری یکی از بخش‌های شهرستان چابهار در جنوب شرق استان سیستان و بلوچستان ایران است که در منتهی الیه جنوب شرق ایران در کنار دریای آرام و گرم عمان واقع شده است. این خطه از کشور عزیزمان غنی از مردمانی مهربان، خونگرم و سرشار از مهر و محبت است. 
کمبود امکانات اولیه آموزشی همچون کلاس درس و معلم، باعث شده تا مردم این منطقه از نظر خدمات آموزشی در مضیقه و محرومیت قرار گیرند. فارغ از تعداد زیاد کودکان و افرادی که بی‌سواد بوده و از چرخه آموزش دور هستند، حتی بدلایل مختلف دانش آموزان در حال تحصیل نیز تقریبا وضع آموزشی خوبی نداشته و با افت تحصیلی و به نوعی کم سوادی دست به گریبان هستند. 
از اینرو بنیاد همدلان کودک و نوجوان برای ارتقا سطح مهارت سوادآموزی در منطقه آستین همت بالا زده و پروژه آموزشی را در منطقه کلید زد. این بنیاد از شیوه سوادآموزی ابداعی توسط جناب آقای علی صداقتی خیاط (موسوم به هنر خواندن و نوشتن) استفاده کرده و با کمک تیم آموزشی ایشان (که در سالهای گذشته تجارب آموزش در مناطق حاشیه شهر تهران را داشته‌اند) و همچنین با اتکاء‌ به حمایتهای زیرساختی انجمن حمایت از توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی (حامی) (که از دیرباز در منطقه دشتیاری حضوری طولانی داشته و پروژه‌های موفقی را اجرا کرده است)، این برنامه آموزشی را در منطقه دشتیاری بلوچستان اجرائی نمود. 
 
بدین ترتیب، بنیاد همدلان نسبت به تدوین یک برنامه دقیق آموزشی اقدام نمود و طی جلساتی مشترک بین انجمن حامی و تیم آموزشی عمو خیاط، این برنامه، بررسی و مورد توافق نهایی قرار گرفت. طی آن، اجرای آزمایشی طرح با هدف بومی سازی آموزش، تدوین جزوات آموزشی و ارزیابی دقیق زیرساختهای موجود آغاز شد. 
در ادامه، با همکاری نزدیک سازمان آموزش و پرورش منطقه دشتیاری، این طرح مشترک در مدرسه امام رضا و برای مقطع ابتدائی از ۲ مهرماه ۱۳۹۳ آغاز شد. جهت تکمیل جزوات بر اساس واژه‌های مصطلح در زبان بلوچی، از متخصصان محلی بهره فراوان برده شد و نهایتا با تلاش شبانه روزی تیم آموزشی، این جزوات آماده و تکثیر شد. خوشبختانه طرح آموزشی با استقبال بی‌نظیر در منطقه مواجه و به تدریج بر تعداد دانش آموزان افزوده شد؛ تا حدی که ۱۲۰ دانش آموز کم سواد و بی‌سواد در این دوره ثبت نام نمودند و با این روش تحت آموزش قرار گرفتند. پس از ارزیابی پایان دوره توسط مسئولین آموزش و پرورش، سطح خواندن و نوشتن این دانش آموزان در سطح فوق العاده ارزیابی شد. 
بدنبال استقبال کم نظیر اهالی و مسئولین آموزش و پرورش منطقه، بخش دوم طرح از بیستم آذر ۹۳ با آموزش معلمان و انتقال روش آموزشی به آن‌ها آغاز و طی ۳۰ جلسه اجرایی خواهد شد. هدف اصلی همکاران این طرح، انتقال روش آموزشی به معلمان عزیز این منطقه می‌باشد تا با بکارگیری این شیوه و تسری در کل منطقه، سطح سواد دانش آموزان افزایش یافته و پایه‌های خواندن و نوشتن آن‌ها مستحکم گردد. 
 
دستاوردهای بخش اول طرح آموزشی: 
 
و به عنوان مهم‌ترین دستاورد این پروژه: 
 
در انتها از عمو خیاط نازنین بی‌‌‌نهایت متشکریم که با حضور پرتلاش و خستگی ناپذیرش راه را اینگونه هموار کرده است. همچنین سپاسگزار همکاری عالی دوستان خوبمان در انجمن حامی هستیم و از یاران صمیمی بنیاد همدلان که ما را در تامین هزینه‌های طرح یاری نمودند قدردانی می‌کنیم. 
اما تشکر ویژه ما نثار داوطلبان جوانی است که از تهران راهی منطقه شدند و خالصانه و عاشقانه در آموزش این بچه‌ها بسیار کوشیدند. 
به امید دنیایی عاری از درد بی‌سوادی... 
 
بنیاد همدلان کودک و نوجوان
کمیته آموزش و تحصیل
 
دشتیاری1دشتیاری 2     دشتیاری 3دشتیاری 4