طرح سوادآموزی تابستانی


طرح سوادآموزی تابستانی
پس از برگزاری موفق  دوره سوادآموزی در منطقه دشتیاری (سیستان و بلوچستان) در سال گذشته، که منجر به آموزش بیش از ۲۷۵ دانش‌آموز بی‌سواد و کم‌سواد و رسیدن به سطح مهارت خوانش و نوشتن مناسب آنها گردیدند، بنیاد همدلان کودک و نوجوان، طرح تابستانی سوادآموزی را این بار در پایتخت برنامه‌ریزی و اجرا نمود. شهر تهران و مناطق حاشیه‌ای آن به‌دلیل مهیا بودن فضای مهاجرپذیری، طیف وسیعی از کودکان (و نوجوانان) کار را از سایر شهرها و استان‌های محروم کشور و حتی کشورهای همسایه را پذیرا می‌باشد. عموماً این کودکان کار بی‌سواد بوده و یا به دلایل مختلف ترک تحصیل داشته و عملاً بازمانده تحصیلی محسوب می‌شوند. 
 
 
بنیاد همدلان کودک و نوجوان با توجه به محدودیت‌هایی که این قشر از جامعه با آن دست‌به‌گریبان هستند و امکان حضور مستمر و کافی در دوره‌های رسمی آموزش و پروش را ندارند تصمیم گرفت تا با استفاده از «روش سوادآموزی خلاق» طرح تابستانی سوادآموزی را برنامه‌ریزی و عملیاتی کند. ابتدا در سه مرکز کاشانک، بیهقی و گمرک و در ادامه با استقبال به عمل آمده دو مرکز  شهرری و پاکدشت نیز به فهرست مراکز فوق اضافه شد.
هم اکنون این طرح در هفته‌های پایانی  و به شرح زیر در جریان می‌باشد:
 
۱-  مرکز بازیافت گمرک هر پنجشنبه از ساعت ۱۶:۳۰-۱۸:۳۰ و هر جمعه از ساعت ۱۸-۱۵:۳۰
 
۲-  مرکز بیهقی هر جمعه  ۱۴ – ۱۰ هر پنجشنبه ۱۷ تا ۱۹
 
۳-  مرکز کاشانک – هر روز صبح از ساعت ۱۱ – ۹ و آخر هفته‌ها از ساعت ۱۹- ۱۷
 
۴-  مرکز پاکدشت روزهای فرد از ساعت ۱۲ – ۹
 
۵-  مرکز شهرری هر روز صبح از ساعت ۱۱ – ۹ و روزهای فرد از ساعت ۲۰ – ۱۸
ضمن تشکر از مساعدت و همکاری مسولین مراکز فوق در اجرای این طرح، امیدوار است در جلسات باقیمانده تا پایان طرح و با برگزاری کلاس‌های کتابخوانی توام با  تمرین و مرور مطالب درسی، آموزه‌های  دانش آموزان تثبیت و تحکیم شده و در نهایت، و در صورت مساعدت مسئولین و همکاری کودکان و خانواده‌های آنان امکان ثبت‌نام آنان در مدارس جهت ادامه تحصیل فراهم گردد.
 
لازم به‌ذکر است که معلمین داوطلب و حق‌التدریس دلسوزی که در این طرح نهایت تلاش خود را برای کسب مهارت سوادآموزی (شامل خوانش الفبا و آواها، خوانش و نگارش کلمات تک بخشی و چندبخشی، انجام چهار عمل اصلی ریاضی) بکار گرفته‌اند نهایت تشکر را دارد. امیدواریم تا پایان دوره مهارت خوانش و نوشتن فرآگیران حداقل در سطح دانش آموزان سطح ابتدایی برسند.
 
برای مشاهده عکس‌های بیشتری از این گزارش این فایل را ببینید.