طواف عاشقانه یک معلم


طواف-عاشقانه-یک-معلم
کاظم جعفری، معلم فداکار معرف ۱۰۰ دانش آموز نیازمند از روستاهای آذربایجان غربی می‌باشد که بنیاد همدلان کودک تهیه لوازم التحریر و لباس گرم برای این کودکان را تقبل کرده است. 
 (فراخوان همیاری تحصیل مورخ۲۰. ۱۱. ۹۳
قسمتی از گزارش و گفتگوی روزنامه ایران با این معلم فداکار: 
نخستین سرمشق معلم روستا درس زندگی بود. وقتی نوشت بابا نان داد همه با نگاهی پر از غم به یکدیگر نگاه کردند. ماه‌ها بود که از پدر خبری نبود. بسیاری از مردان روستا کشاورزی را‌‌ رها کرده و برای کار به شهرهای دوردست رفته بودند. کاظم جعفری بخوبی احساس کرده بود برای این بچه‌ها باید هم پدر و هم معلم باشد. می‌گوید: «از آنجا که طعم محرومیت را چشیده بودم بخوبی بچه‌های روستای محروم قره زمین را درک می‌کردم. چند سال پایه اول و دوم را تدریس کردم و همه بچه‌ها مثل یک پدر من را دوست داشتند. زمستان‌های سرد مسیر پر از برف را به شوق دیدن دانش‌آموزان به مدرسه می‌رفتم. هیچ وقت به خود اجازه ندادم تا دانش‌آموزی را تنبیه کنم. پایه‌های مختلف را تدریس کردم و سال‌ها نیز معاون آموزگار بودم. تعدادی از دانش‌آموزانم تحصیل را ادامه دادند و امروز در دانشگاه‌های تبریز و تهران مشغول به تحصیل هستند. در فاصله میان دو ترم تحصیلی وقتی به روستا باز می‌گردند از دیدن آن‌ها خیلی خوشحال می‌شوم و از شنیدن موفقیتشان انگیزه‌ام بیشتر می‌شود، گرچه تعداد دیگری از دانش‌آموزان سال‌های اول تدریسم در این روستا به خاطر کمبود امکانات و همچنین ضعیف بودن اقتصاد خانواده‌شان نتوانستند تحصیل را ادامه دهند و مجبور شدند کارگری کنند.» 
.... 
زمانی که به عنوان معلم نمونه ایران نام او در فهرست مسافران سرزمین وحی قرار گرفت درمان دانش‌آموز بیمارش را به طواف کعبه ترجیح داد. 
کاظم جعفری از روزی که این تصمیم بزرگ را گرفت این‌گونه می‌گوید: وقتی فیش حج را به من دادند بی‌درنگ گفتم آن را برای درمان سهیل می‌فروشم، یکی از معلمان حاضر در این مراسم نیز ۳۵۰ هزار تومان پاداش گرفته بود که برای این کار بزرگ آن را به من داد و با فروختن فیش حج به مبلغ دو میلیون تومان پول‌ها را به پدر سهیل دادم تا با خیالی آسوده درمان پسرش را ادامه دهد. هیچگاه لبخند سهیل را وقتی فهمید هزینه درمانش را تهیه کرده‌ام فراموش نمی‌کنم. آن روز احساس کردم هزاران بار خانه خدا را طواف کرده‌ام. در این سه سال بار‌ها سهیل مورد آزمایش و بررسی پزشکی قرار گرفته است، اما هنوز علت اصلی بیماری و نوع آن شناخته نشده است. همه موهای سر سهیل ریخته اما به همه دانش‌آموزان مدرسه تأکید کرده‌ام کسی حق ندارد او را مسخره کند وخوشبختانه همه بچه‌ها و همکلاسی‌هایش او را دوست دارند. 
گزارش کامل را می‌توانید در اینجا بخوانید.
(عکس از بهار محمدیان-تزئینی)