نمایشگاه هفته ملی کودک


همدلان در نمایشگاه هفته کودک
 
 
به نام خدا
 
گزارشی از حضور بنیاد همدلان در نمایشگاه هفتهٔ ملی کودک
 
دنیا با لبخند کودکان زیباست
 
پانزدهم تا بیست و یکم مهرماه، هفتهٔ بچه‌های ایران بود. در این هفته، کشورعزیزمان شاهد یک هفته جشن ملی برای کودکان بود که در دل خود روز جهانی کودک (۱۶ مهرماه) را هم جای داده بود. این یک هفته، کانون پرورش فکری‌ها سخت در جنب و جوش و تکاپو بودند تا بهترین و شاد‌ترین جشن‌ها و برنامه‌ها را در مراکز تهران و همهٔ استان‌ها رقم بزند. برپایی نمایشگاه هفته ملی کودک در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران، سهم پایتخت از این برنامه‌ها بود. 
قبل از رخ دادن این اتفاق، بنیاد همدلان کودک و نوجوان هم شرکت و داشتن غرفه آن اقدام کرد تا جایش در فضایی که خاص بچه‌هاست، خالی نباشد. بعد هم تایید این درخواست توسط کانون بود و کلید خوردن اقدامات اولیه برای برنامه‌ها و فعالیت‌های غرفه همدلان، که چند هفته قبل ازافتتاح نمایشگاه، آغاز شد. 
بنیاد همدلان از حضور در نمایشگاه هفته ملی کودک چند هدف را دنبال می‌کرد: 
- اجرای برنامه‌های آموزشی و سرگرم‌کننده برای کودکان بازدید کننده از غرفه (قصه‌خوانی، آموزش اوریگامی *، نقاشی روی صورت کودکان و امکان نقاشی در غرفه توسط کودکان) 
- معرفی ۷ کودک بیمار و جذب حامی برای کمک به درمان این کودکان در طول یک هفته نمایشگاه
- معرفی فعالیت‌های بنیاد همدلان کودک و نوجوان به بازدید کنندگان از غرفه 
- جذب داوطلب همکاری با بنیاد در زمینه‌های: درمان، آموزش و سوادآموزی و برنامه‌های هفتگی قصه‌خوانی و شاد‌سازی کودکان بستری در بیمارستان‌ها. 
 
 
با تعیین این اهداف، گروه‌های مختلف با این عناوین، دست به کار شدند: 
- گروه تبلیغات و تجهیز غرفه
- گروه درمان، برای بررسی و معرفی ۷ کودک بیمار 
- گروه اجرایی و مستقر در غرفه
سرانجام بعد از چند هفته برنامه‌ریزی، هماهنگی و تلاش دسته جمعی اعضای بنیاد برای برگزاری این رویداد، ۱۵ مهرماه نمایشگاه با شعار هفته ملی کودک (دنیا با لبخند کودکان زیباست) و شرکت سازمان‌های دولتی و خیریه‌های مردم نهاد فعال در زمینه کودکان، افتتاح شد. 
بعد از آن هم نمایشگاه هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ بعد ازظهر پذیرای کودکان همراه والدین بود. به جز آن هم طی بازدیدهای دسته جمعی از طرف مدارس، هرصبح با ورود همزمان دانش آموزان چندین مدرسه و پیش‌دبستانی، موج شادی و شور و نشاط کودکی، فضای نمایشگاه را در بر می‌گرفت و این حال خوب کودکان به افراد مستقر در غرفه‌ها نیز منتقل می‌شد. 
 
 
 
 در سالنی که غرفه‌ها برپا شده بود، محلی برای اجرای نمایش و تماشا، وجود داشت که هر روز برنامه‌های نمایشی در آن توسط گروه‌های مختلف هنری اجرا می‌شد و در کنار برنامه‌هایی که غرفه‌ها برای کودکان در نظر گرفته بودند، لحظه‌های شادی برای بچه‌ها رقم می‌زد. 
در غرفه بنیاد همدلان هم هر روز برنامه آموزش اوریگامی و نقاشی توسط کودکان را داشتیم که با استقبال بسیار خوبی روبرو می‌شد و بچه‌ها با شادی و لبخند غرفه همدلان را ترک می‌کردند. 
علاوه بر بچه‌ها خیلی از بزرگتر‌ها هم علاقه‌مند به یادگیری اوریگامی بودند و با لبخندی کودکانه درخواست آموزش اوریگامی را داشتند. 
 
 
در مدت زمان برگزاری نمایشگاه، قسمتی از دیوار‌های غرفه را با نقاشی‌هایی که بچه‌ها روی کاغذهای مربع رنگی کشیده بودند و همین طور با اوریگامی‌ها تزئین کردیم که زیبایی دلنشینی به فضای غرفه داده بود. اما از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای غرفه، قصه خوانی، به خاطر نداشتن فضای کافی و همین طور نقاشی روی صورت کودکان، به دلیل نظر کار‌شناسان کانون، مبنی بر مناسب نبودن نقاشی روی صورت کودکان، اجرایی نشدند. 
 
 
در طول هفته سعی شد در کنار لحظات شاد و جذابی که برای کودکان فراهم می‌کنیم، برای والدین همراه کودکان و سایر بازدیدکنندگان غرفه، از اهداف بنیاد و فعالیت‌های انجام شده و همچنین آن ۷ کودک بیمار صحبت کنیم که به نتایج خوبی رسیدیم؛ خوشبختانه چند نفر برای همکاری در برنامه‌های آموزش و سواد آموزی و قصه‌خوانی‌های هفتگی در بیمارستان‌ها، فرم داوطلبی پر کردند و خدا را شاکریم که با دوستانی کار‌شناس و فعال در حوزه درمان آشنا شدیم که برای کمک به کودکان بیمار تحت حمایت بنیاد همدلان ابرازعلاقه و اعلام آمادگی کردند. 
در یکی از روزهای نمایشگاه، دوستانی از نشر چشمه، ۶ کارتن دفترچه یادداشت برای فعالیت‌های سواد آموزی به بنیاد همدلان هدیه دادند، سپاسگذار محبتشان هستیم. 
 
سرانجام نمایشگاه هفته ملی کودک سال ۹۴، عصر ۲۱ مهرماه پایان یافت، در آن عصر زیبای پاییزی همه دست اندرکاران و برگزارکنندگان این نمایشگاه و نهادهای شرکت کننده، ثمرهٔ تلاش خود را در لبخندی می‌دیدند که بر لبان کودکان نشسته بود و به شعار امسال نمایشگاه (دنیا با لبخند کودکان زیباست) تحقق بخشیده بود. 
در پایان سپاسگذار زحمات همه دوستان عزیز و مهربان در بخش‌های مختلف بنیاد همدلان و داوطلبان عزیز مستقر در غرفه هستیم، که یک کار گروهی دیگر را برای شادی کودکان سرزمین عزیزمان ایران، با همت و همدلی در کنار آن‌ها به پایان رساندیم. 
مانا زرگر
 
* اریگامی: اُری به معنی بااندیشه تا دادن و گامی به معنی کاغذاست. ترکیب آن‌ها با یکدیگر کلمه اریگامی را می‌سازد. بنابراین اریگامی هنر واندیشهٔ تادادن کاغذ (یا صفحاتی از جنس پلاستیک، فلز و مواد دیگر) برای خلق شکل‌های مختلف است.