همراه و همگام با بچه‌های کار


همراه و همگام با بچه‌های کار
گزارش فعالیت‌های فرهنگی – ورزشی - تفریحی «کودکان و نوجوانان کار» 
 
 به نام خدا
 
ورود من به بنیاد همدلان و شروع فعالیتم از طریق عضویت در گروه قصه خوانی کلیک خورد... کم کم با حال و هوای این مجموعه، اعضا مهربان و فعالیت‌های گسترده آن از نزدیک آشنا شدم. 
پس از مدت کوتاهی با حضور در جلسات متعدد و آشنایی بیشتر با افراد نازنین این مجموعه، تصمیم به انجام فعالیتی برای کودکان و نوجوانان کار گرفته شد. حرکتی در زمینه ورزش طوری که موجبات شادی و تفریح آن‌ها فراهم شود و لحضاتی از آن دنیای کاری که مستحقش نیستند خارج شوند. 
می‌خواستیم آن‌ها از طریق انجام فعالیت‌های ورزشی و حضور در طبیعت بتوانند شور و هیجانات کودکی و نوجوانی خود را تخلیه و روحیه والای ورزشکاری را تجربه کنند. 
با رسیدن به این روحیه و انس با طبیعت، به نوعی به هدف ارتقاء فرهنگ سازی در راستای حفظ و بقای محیط زیست نیز خواهیم رسید. 
این کار مسلما تمام مشکلات آن‌ها را حل نخواهد کرد ولی حداقل اتفاقی که خواهد افتاد این است که بچه‌ها با تقویت روحیه‌شان بهتر می‌توانند شرایط سخت کارشان را تحمل نمایند. 
در وهله اول اجرای برنامه‌ها به شکل اردو در فضای کوهستان و طبیعت مد نظر قرار گرفت و پروژه فعالیت‌های فرهنگی – ورزشی کودکان کار شکل گرفت. 
به همین منظور نیز تفاهم نامه‌ای در نیمه دوم سال ۹۳ تهیه و تنظیم شد که بر اساس آن مقرر گردید این اردو‌ها از خرداد ۹۴ و حداقل هر ماه و یا دو ماهی یکبار اجرا شود و هر بار تعدادی از این بچه‌های سخت کوش برای حضور در این اردو‌ها انتخاب شوند. 
این تفاهم نامه بین بنیاد همدلان با حمایت همه جانبه خود، گروه کوهنوردی ایران خودرو (که افتخار عضویت در آن را دارم) به عنوان مجری پروژه و موسساتی که در زمینه حذف کار کودکان فعالیت می‌کنند، منعقد شده است. شایان ذکر است این موسسات از طریق بنیاد شناسایی و معرفی می‌شوند. 
در این مدت سه اردوی تفریحی به شرح ذیل برگزار شد: 
 
اولین اردو، به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان
 
اولین اردو
 
زمان: ۲۱ / ۳ / ۹۴ 
مکان: دشت هویج، منطقه افجه 
نام موسسه: خانه کودکان کوشا 
تعداد: ۱۴ نوجوان دختر و پسر
 
دومین اردو 
 
دومین اردو
 
زمان: ۱۶ / ۵ / ۹۴ 
مکان: منطقه خور واقع در جاده چالوس
نام موسسه: مدرسه جویندگان دانش 
تعداد: ۳۰ دانش آموز دختر و پسر
 
 
سومین اردو، به مناسبت روز جهانی پاکسازی کوهستان
 
سومین اردو
 
زمان: ۱۰ / ۷ / ۹۴ 
مکان: سد لتیان، منطقه لواسان 
نام موسسه: اداره بازیافت و پسماند بیهقی و اداره بازیافت و پسماند گمرک 
تعداد: ۳۰ جوان و نوجوان پسر
 
 
به تدریج بر اساس میزان و ابراز علاقمندی دوستان همدل در ارائه همکاری و همیاری برای کودکان کار، تصمیم بر آن شد تا برنامه‌ها در سطح گسترده تری ارائه شود و صرفا مختص حضور بچه‌ها در طبیعت نباشد. 
برنامه‌های فرهنگی دیگر از جمله حضور در سالن‌های ورزشی و برگزاری کلاس‌های ورزشی توسط مربیان داوطلب، حضور در همایش‌های تفریحی، برگزاری دوره‌های ذهن درمانی و استعداد یابی، بازدید از موزه‌ها و نمایشگاه‌های هنری و... در دستور کار برنامه‌های آینده این پروژه قرار خواهد گرفت. 
این گستردگی نیاز به برنامه ریزی حساب شده‌ای دارد که در حال اقدام می‌باشد... 
 
چهارمین اردو، همایش به مناسبت هفته کودک

چهارمین اردو

 
زمان: ۱۵ / ۷ / ۹۴ 
مکان: تهران، خیابان حجاب، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
نام موسسه: مدرسه جویندگان دانش 
تعداد: ۱۳۰ نفر دانش آموز دختر و پسر
 
 
ضمنا هماهنگی‌ها و تدارکات لازم در تمامی اردو‌ها در قالب یک کار گروهی و بطور همدلانه انجام می‌شود. از جمله اهداء پول نقد، تهیه و یا اهداء خوراکی و تنقلات، آماده سازی پکیج‌های خوراکی، طراحی و چاپ پلاکارد، تهیه و هماهنگی وسیله ایاب و ذهاب، تهیه و ارائه هدایا، حضور پر شور و... 
و چه قشنگ است این همدلی‌ها که در کمترین زمان ممکن رخ می‌دهد... 
 
منظور از حضور پر شور همانا بودن واقعی در کنار این بچه هاست. برقراری صمیمانه ارتباط با آن‌ها و رفتن به دنیای آنهاست بطوریکه از این ارتباط احساس خوشایندی داشته باشند. 
که البته اصلا کار سختی نیست. بر خلاف انتظار، این عزیزان افرادی با شخصیت، مودب و با اعتماد به نفس بالا هستند و ایجاد ارتباط با آن‌ها بسیار لذت بخش است...