وضعیت کودکان کار در کرمان


وضعیت کودکان کار در کرمان

مدیرعامل یک موسسه خیریه در کرمان گفت: 90 تا 95 درصد مردم از پشت پرده زندگی کودکان خیابانی هیچ اطلاعی ندارند و فکر می کنند اگر کمکی در خیابان به آنها بشود، به دست این کودکان می رسد.

به گزارش ایسنا، " محمدرضا مشایخی" مدیر این موسسه امروز سوم بهمن ماه در نشستی خبری اظهار کرد: موسسه ما بهمن ماه 95 مجوز گرفته و فعالیت خود را براساس بیمه عمر و سرمایه‌گذاری کودکان نیازمند آغاز کرده است.

وی افزود: در این راستا اولویت‌بندی و آسیب شناسی که انجام شد، اولویت ما کودکان خیابانی قرار گرفت که این افراد در شغل‌های کاذب در حال تکدی‌گری هستند و تعدادی از این کودکان عضو مافیای تکدی‌گری محسوب شده و روزانه درآمدی بین 50 تا 200 هزار تومان در شهر کرمان دارند.

مشایخی تصریح کرد: این کودکان یا بی‌سرپرست و یا بدسرپرست هستند و باندهای مافیایی در تکدی‌گری، بزهکاری و ... از آنها سوء استفاده کرده و در سرقت وسایل خودرو از این افراد استفاده می‌شود و برخی از این بچه‌ها مدرسه جیب‌بری دارند و باندها برای اینکه بتوانند از کودکان خیابانی استفاده کنند، آنها را معتاد می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه این کودکان در جاهایی زندگی می کنند که کاملا غیربهداشتی است، بیان کرد: حدود 60 تا 70 درصد از کودکان کار در کرمان اتباع بیگانه هستند که از والدینشان خریداری، اجاره و یا دزدیده شده‌اند، اکثر این کودکان بزهکاران آینده هستند.

وی گفت: کمک مستقیم مردم در خیابان هیچ گرهی از مشکلات باز نمی‌کند و باعث افزایش تعداد کودکان کار می‌شود.

وی افزود: موسسه ما طرحی با نام "نهال امید" تدوین کرده و پس از جلسات مختلف با بهزیستی، پروتکلی به امضاء رسید که بر اساس آن تا سال 1400 دیگر در سطح شهر کرمان کودک متکدی و کار نخواهیم داشت.

مشایخی با بیان اینکه شروع طرح با کارهای فرهنگی است، تصریح کرد: موسسه ما تلاش می‌کند با اجرای طرح‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی از پشت پرده زندگی کودکان خیابانی حدود 70 درصد کاهش کودکان خیابانی را در سطح شهر داشته باشیم زیرا اگر منبع درآمد این افراد در سطح شهر کاهش پیدا کند، تعداد آنها کاهش می‌یابد زیرا حتی برخی از این کودکان توسط خانواده خود استثمار می‌شوند.

مدیرعامل این موسسه خیریه گفت: از ابتدای آذرماه امسال تاکنون چهار همایش در شهرهای کرمان و رفسنجان در راستای اطلاع رسانی و کار فرهنگی برگزار کرده‌ایم و با آغاز فعالیت‌ها، 30 درصد اطلاع رسانی در شهر کرمان بیشتر شده است.

وی افزود: سه مرکز نگهداری کودکان کار و خیابانی در شهر کرمان فعال است که یک مرکز شبانه روزی مربوط به کودکان ایرانی و دو مرکز روزانه برای کودکان اتباع است که ما به عنوان حامی این مراکز، آنها را پشتیبانی می‌کنیم.

مشایخی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با کمک و پشتیبانی مردم کار را پیش ببریم، پول نمی‌خواهیم، قصد داریم کمک‌های مردم را هدفمند کنیم و معتقدیم از طریق ارتباط با مردم می‌توانیم تا سال 1400 کودکان کار و خیابانی را از خیابان‌ها جمع کنیم.

وی با اشاره به اینکه 11 دستگاه اجرایی در طرح نهال امید همکاری خواهند داشت، گفت: کودکان خیابانی یک معضل اجتماعی هستند و وجود این افراد وجهه گردشگری شهر را نیز زیر سئوال می‌برد، امیدواریم همه پای کار بیایند تا این مسئله را حل کنیم.

مشایخی با اشاره به اینکه 3500 خیر با موسسه ما همکاری دارند، بیان کرد: بحث اصلی در طرح نهال امید این است که منبع درآمد کودکان خیابانی از بین برود و کمک‌های مردم قطع شود، در این صورت دیگر کسانی که مافیا هستند، صرفه‌ای برایشان ندارد و نیازمندان واقعی را حمایت و سرپرستی می‌کنیم.

وی در پایان درباره اتفاقی که برای کودکان گل فروش در کرمان رخ داد، اظهار کرد: ما این برخورد را محکوم کرده و به شهردار نامه زدیم که این مسئله ریشه‌ای حل شود زیرا این کار فرهنگ شهر کرمان را زیر سئوال برده و شهرداری برای جمع آوری و ساماندهی کودکان کار اعلام همکاری کرده تا این اتفاقات دیگر تکرار نشود.

منبعنمایندگی کرمان