کودکان کار به دوران کودکی بازگشتند


کودکان کار به دوران کودکی بازگشتند
بنیاد همدلان کودک و نوجوان در تابستان ۱۳۹۳ سه کودک کار _از مددجوهای کانون کوشا_ را تحت پوشش قرار داد تا به آنان کمک نماید دوباره به چرخه تحصیل بازگردند. پیش از این، در سال ۱۳۸۹ طرح مشابهی با نام «طرح دانش اندوزی» توسط بنیاد برای آموزش تعدادی از کودکان کار اجرا شد و خوشبختانه نتایج خوبی هم در پی داشت. کمیته آموزش و تحصیل بنیاد همدلان مصمم است تا با جلب حمایت یاران دوستدار کودکان دوباره بر این عرصه قدم بگذارد. در ذیل می‌توانید در مورد زندگی و آموزش این ۳ کودک اطلاعات بیشتری بدست آورید.
 
فردین در یک خانواده هشت نفره زندگی می‌کند، او کلاس چهارم است و درس خواندن را دوست دارد (دو تن از پسرعموهای فردین هم به دلیل آنکه پدر و مادرشان فوت کرده‌اند با آن‌ها زندگی می‌کنند). پدرشان مقنی بوده و به دلیل افتادن در چاه، در حال حاضر دیسک کمر شدید دارد و زمین‌گیر است. به همین دلیل کودکان این خانواده نان‌آور خانه‌شان هستند. آن‌ها از‌‌ همان کوچکی به اجبار مسوولیت سنگینی بر دوش کشیده‌اند. تامین مایحتاج یک خانواده شاید در این زمانه، برای بسیاری از آدم‌های بزرگ هم کار آسانی نباشد، حال تصور کنید که این بار گران بر دوش بچه‌های زیر ۱۰ سال گذاشته شود. فردین از شش سالگی با مادرش همراه شد و کار در یک کارگاه قلیان‌سازی را آغاز کرد. البته دستمزد فردین و مادرش کفاف زندگی محقرشان را نمی‌دهد؛ این در حالی است که خواهر‌ها نیز در خانه به کار بسته بندی رنگ غذا مشغولند. فردین اکنون با ۱۰ سال سن، چهار سال سابقهٔ کار دارد؛ سابقه‌ای که هیچ کجا ثبت نخواهد شد!
 
محمد با ۱۳ سال سن در کلاس سوم ابتدایی مشغول به تحصیل است. او در یک خانواده چهار نفری و بدون پدر زندگی می‌کند. پدرش به دلیل اعتیاد شدید چند سالی است که خانه را ترک کرده و دیگر بازنگشته است. هر چند مادر محمد نیز چند سالی در دامن اعتیاد گرفتار بوده است، اما خوشبختانه بیش از یک سال است که ترک اعتیاد کرده و اکنون پاک شده است. از آنجایی که برخی از این نوع مواد، تاثیرات مخرب خود را سال‌ها بر روح و جسم افراد باقی می‌گذارد به همین علت مصرف شیشه و کراک بر روی مادر محمد نیز اثرات زیانباری بجا گذاشته است؛ او در حال حاضر با بیماری اعصاب دست و پنجه نرم می‌کند و برای رسیدن به تعادل روحی ناگزیر از مصرف داروست. محمد همراه با برادر بزرگترش در یک کارگاه بافت توری فلزی کار می‌کنند که خوشبختانه توسط صاحبکارشان حمایت عاطفی می‌شوند. برادر کوچک‌تر این خانواده هم به دلیل عدم صلاحیت مادر به شیرخوارگاه سپرده شده است. 
 
امیرحسین ۱۴ ساله در کلاس شش ابتدایی تحصیل می‌کند. او سه برادر دارد و در یک خانوادهٔ شش نفره زندگی می‌کند و فرزند دوم خانواده است. پدر و مادرش اعتیاد دارند و در یک سراجی (کیف و چمدان‌سازی) کار می‌کنند. با توجه به شرایط نامناسب زندگی، پسر اول خانواده هم ترک تحصیل کرده و در‌‌ همان سراجی مشغول به کار است. دوران کودکی سخت و طاقت فرسای امیرحسین اثرات سوء فراوانی بر روی او داشته است؛ به طوری که این کودک از‌‌ همان طفولیت با شرایط دشوار می‌بایست کار می‌کرد و اجازه رفتن به مدرسه را نیز نداشت. اکنون امیرحسین از زمانی که تحت حمایت قرار گرفته درس‌هایش را در کانون کوشا می‌-خواند و در پایان ترم تحصیلی، در مدارس دولتی امتحان می‌دهد. او به دلیل مشکلات روحی و روانی مدتی دچار افت تحصیلی شدیدی بود، تا اینکه کانون تصمیم گرفت برای این کودک کلاس‌های تقویتی پایه پنجم را برگزار کند.
 
متاسفانه فشار کاری زیاد، نبود فرصتی برای درس خواندن، مشکلات خانوادگی و... باعث شد تا این بچه‌ها از روند تحصیل عقب بمانند. در همین راستا، بنیاد همدلان دست یاری به سوی این نوجوانان دراز کرد و آنان را مورد حمایت قرار داد. با تلاش‌های کانون کوشا و مذاکرات فراوان با خانواده‌ها مقرر شد مبلغی به عنوان کمک ماهانه به خانواده‌های این سه دانش‌آموز پرداخت شود تا اجازه دهند فردین و محمد یک شیفت سر کلاس درس حاضر شوند و شیفت بعدی را کار کنند و امیرحسین هم به دلیل مشکلات ذکر شده، دیگر سر کار نرود. در چنین شرایطی با کمک مالی بنیاد همدلان کودک و نوجوان، از تیر تا شهریور سال جاری کلاس‌های تقویتی برای این دو کودک برگزار شد تا افت تحصیلیشان تا حدودی جبران شود. 
لازم به ذکر است دو معلم نیکو سرشت، دلسوزانه و با حس مسوولیت بالا آموزش سه کودک یاد شده را بر عهده گرفتند. سرانجام پس از پایان دوره آموزشی از سوی بنیاد همدلان کودک و نوجوان ماهانه۰۰۰ .۲۰۰  تومان به مدرسان پرداخت گردید که جمع حقوق پرداخت شده برای آنان به سقف۰۰۰.۰۰۰ .۱ تومان رسید؛ این در حالی بود که مبالغ پرداختی بسیار کمتر از آن چیزی است که در شرایط کنونی جامعه رایج می‌باشد. 
از سوی دیگر فردین، محمد و امیرحسین هم ماهانه۰۰۰. ۲۰۰ تومان از بنیاد همدلان کودک دریافت کردند تا خانواده‌های آنان در این دوران از نظر مالی نیازی به کار کودکان یاد شده نداشته باشند. در این راستا جمع حقوق پرداخت شده برای این ۳ کودک نامبرده مبلغ ۰۰۰ .۵۰۰. ۱  تومان شد. 
بدین ترتیب تاکنون از طرف بنیاد مجموعا مبلغ ۰۰۰ .۵۰۰. ۲   تومان برای این طرح پرداخت گردید. از حامی مالی ویژه این طرح، آقای تهرانی عزیز بسیار سپاسگزاریم. حمایتی که باعث شد سه کودک کار دوباره پشت نیمکت بنشینند، قلم بدست گیرند و آموختن آغاز کنند. 
برای همه کودکان، دنیای بدون کار آرزومندیم... 
کمیته آموزش و تحصیل بنیاد همدلان کودک و نوجوان
 
(عکس تزئینی می‌باشد.)