قلب چهار کودک از رنج بیماری رهایی یافت


گزارش جراحی قلب 4 کودک
وقتی خط نگاه این بچه‌ها را دنبال می‌کنی، می‌بینی به چه چیزهای ساده‌ای وصل می‌شود... یک جعبه مدادرنگی، ماشینی کوچک، یک توپ پلاستیکی، و یا عروسکی خوش لباس! کاش می‌شد دنیای این بچه‌ها را همینطور ساده و خوشرنگ نگه داریم... بی‌درد... بی‌ترس و بی‌آلایش! 
در اینجا می‌خواهیم شما را با چهار کودک نازنین آشنا کنیم. این بچه‌ها همگی رنجور از بیماری قلبی، توسط دوستان ما به بنیاد همدلان کودک و نوجوان معرفی شدند و پس از تحقیق و بررسی تحت پوشش درمانی قرار گرفتند. 
 «زهرا» کوچولو متولد آذر سال۹۰ در شهر کاشان است. او از بدو تولد مبتلا به بیماری PDA (حفره قلبی) بوده است. معمولاً حفره رگهای قلب نوزاد هنگام تولد با اولین تنفس بسته می‌شود. اما اگر به هر دلیل این کار صورت نگیرد نیاز به درمان با استفاده از کویل خواهد بود. به همین دلیل زهرا به عمل جراحی بسته و عبور کاتتر از شریان رانی به سمت قلب و جایگذاری کویل از طریق کاتتر در حفره مورد نظر نیازمند بود. 
پدر زهرا از راه کارگری درآمدی اندک دارد که حتی به سختی از پس اجاره خانه بر می‌آید. خواهر زهرا نیز در سه سالگی حین بازی دچار ضعف بینایی می‌شود و خانواده از آن زمان تاکنون برای این فرزند خود نیز متحمل هزینه‌های زیادی شده‌اند. 
 «کوثر» کودکی پنج ساله و متولد روستای آب انبار بخش کتیج سیستان و بلوچستان است او از بدو تولد دارای حفره قلبی و تنگی دریچه بوده است. دو بار به پزشک مراجعه کرده و فقط دارو تجویز شده است. در آخرین مراجعه به پزشک دستور انتقال کودک به تهران داده شد. 
پدر کوثر ۳۵ ساله و دیپلمه است. اما در آن منطقه محروم، از راه کارگری فقط ماهی ۳۰۰ هزار تومان درآمد کسب می‌کند. این خانواده چهار نفره در شرایط نامطلوبی به سر می‌برند و محل اسکان آن دو اتاق بلوکی و فاقد سرویس بهداشتی و امکانات اولیه زندگی است. 
 «عادل» متولد ۱۳ مهر ۹۱ در روستای تیغ آب بخش کتیج سیستان و بلوچستان است. به علت وجود حفره در قلب کوچک عادل و نتیجه ندادن معالجات پزشکی در منطقه، نهایتا دستور اعزام به تهران برای جراحی او داده می‌شود. 
متاسفانه پدر خانواده معتاد است و درآمد و شغل مناسبی هم ندارد. او شش فرزند دارد و عادل فرزند چهارم خانواده است. آنان در روستا در یک خانه بلوکی ۶۰ متری با حداقل امکانات زندگی را سر می‌کنند. 
 «یوسف» نوزادی است از یک خانواده افغان که در اردیبهشت ۹۳ با بیماری قلبی به دنیا آمد. پدر بسیار جوان ۱۹ ساله او قبلاً در یک مغازه خیاطی کارگر بود که به علت مشکلات مختلف از جمله پیگیری درمان فرزند خود با کارفرما دچار اختلاف و بیکار می‌شود. این خانواده با پدربزرگ کودک در یک منزل استیجاری زندگی می‌کنند که کار پدربزرگ نظافت منازل مسکونی است. 
اما خبر خوب آنکه قلب بیمار این چهار کودک با موفقیت جراحی شد. این عزیزان در بیمارستان‌های شهید مدرس، مرکز طبی کودکان و شهید رجایی جراحی شدند که خوشبختانه نتیجه‌ای مطلوب و مسرت‌بخش در پی داشت. این کودکان همگی به سلامت به آغوش خانواده بازگشتند. بخشی از هزینه جراحی این چهار کودک مجموعا حدود ۹ میلیون تومان توسط حامیان پر مهر بنیاد پرداخت گردید. 
و... امید به پایداری سلوک انسانیت! 
 
کمیته درمان بنیاد همدلان کودک و نوجوان
 
زهرا
 
زهرا عزیز
 
یوسف
یوسف کوچولو