چشمه عاطفه در قلب اسداله جوشید


گزارش جراحی قلب اسداله
پس از جراحی و ترخیص از بیمارستان، وقتی برای احوالپرسی از اسداله به پدرش زنگ زدیم ‌او را بسیار خوشحال یافتیم. صدایش آشکارا آرام بود... خالی از ترس و نگرانیهای پیشین! با کلماتی که همه قدردانی بودند و دعا!... و چه زیبا بود لحظه‌ای که گوشی را دست پسرکش داد، ‌تا با لحن شیرین کودکانه‌اش روحمان را نوازش کند؛ تا از حال خوب و سلامتیش برایمان بگوید... از بازی کردنش... از آمادگی و اشتیاقش برای بازگشت به مدرسه... 
داستان رنج یک خانواده مهاجر، داستان غم انگیزی است که گویا پایانی ندارد. خانواده اسداله، تهیدست‌تر از آن بوده و هستند که حتی گره از مخارج ساده زندگی بگشایند؛ چه رسد به درمان قلب فرزند بیمارشان! پدر با اجارهٔ یک زیرزمین نمور و محقر، سرپناهی برای خانواده خود یافته، و هزینه‌های زندگی را با دوره‌گردی و دست‌فروشی فراهم می‌سازد. دیوارهای مرطوب این خانه شاهدی بوده‌اند بر ناله‌های شبانگاه و درد جانکاه این کودک بیمار. 
خوشبختانه اسداله بی‌کس نماند. این عزیز توسط بنیاد همدلان کودک و نوجوان شناسایی و تحت پوشش قرار گرفت. با پیگیریهای همه‌جانبهٔ کمیته درمان، فرایند معالجه اسداله آغاز شد. او ابندا در بیمارستان مرکز طبی کودکان تحت عمل آنژیوگرافی قرار گرفت؛ که بنابر نتیجه حاصله، پزشکان توصیه به جراحی فوری قلب نمودند. 
برای تامین هزینه جراحی، در اواخر شهریورماه فراخوان همیاری درمان شماره ۴۵ منتشر شد. در ابتدا گمان نمی‌بردیم که این جراحی بیشتر از ۴۰ میلیون ریال هزینه داشته باشد؛ ‌ اما از آنجاکه که مهاجران و پناهندگان، تحت پوشش طرح تحول سلامت قرار نمی‌گیرند، لذا هزینه‌های بیمارستانی برای ایشان ۲ تا ۳ برابر محاسبه می‌شود. متاسفانه بالا بودن و متغیر بودن تعرفه درمان در بیمارستانهای دولتی منجر به آن شد که این کودک علیرغم مشکل حاد بیماریش، سه بیمارستان عوض کند! اما خوشبختنانه بازهم یاری حامیان عزیز ما راهگشا شد تا گرانی هزینه‌ها سدی بر سر راه معالجه اسداله نباشد. در فراخوان ۴۵ با کمک حامیان دلپاک و مهربان، مبلغی حدود ۶۵ میلیون ریال جمع آوری شد. 
نهایتا این پسرک نازنین در ۱۵ مهرماه در بیمارستان قلب شهید رجایی جراحی شد و در ۲۴ مهر به سلامت از بیمارستان ترخیص گردید. در پی مذاکرات و چانه زنیهای فراوان با بیمارستان قلب شهید رجایی و اخذ تخفیفات ویژه، مجموع هزینه‌ها به ۱۲۲ میلیون ریال کاهش یافت. خوشبخانه چون همیشه دوستان خوب و همراه‌مان به یاری آمدند: موسسه خیریه نیکان با پرداخت ۳۰ میلیون ریال و موسسه خیریه پاپلی خلعتبری با پرداخت ۲۵ میلیون ریال کمبود مالی این جراحی را جبران نمودند. 
داستان رنج این بیمار حکایتی است ناتمام در میان مهاجران افغان و چه کسی می‌داند که چه کودکانی در پستوی خانه‌های نمناک بی‌امید از بیماری‌های مختلف پر پر می‌شوند و چه زود بهار زندگیشان رنگ خزان می‌گیرد. 
اما در این میان، اسدلله دوام آورد... ماند... و راهی آینده شد! 
 
کمیته سلامت و درمان بنیاد همدلان کودک و نوجوان