قلب کوچکی که اکنون بهتر می‌تپد


گزارش جراحی قلب علیرضا
 
چقدر باعث دلگرمی است... اینکه شلوغیهای دمِ عید و دوندگیهای نفسگیر اسفند، ما را از دغدغه بچه‌های رنجور، غافل نسازد... چه خوب است وقتی حس می‌کنی، انگار کارت نیمه تمام است.... حتی وقتی تمام کار‌ها را کرده‌ای!... شاید چون ته دلت می‌دانی؛ جایی در وسط این همهمه و هیاهو، کودکی معصومانه چشم براه است! 
علیرضا کودک افغانی الاصل و متولد تیرماه ۹۰ در شهرستان رفسنجان است. این کودک چهار ساله از آغاز تولد مبتلا به حفره قلبی یا VSD بود. این گونه حفره‌ها معمولاً با گذشت زمان بسته می‌شوند، اما از آنجاکه بسته شدن این حفره در قلب کوچک علیرضا با تاخیر مواجه گردید و هیچ بهبودی در بیمار حاصل نشد، سرانجام پزشک متخصص نظر به جراحی قلب باز داد. 
این خانواده یک فرزند پسر پنج ساله دیگر نیز دارند که خوشبختانه سالم است. پدر ۴۸ ساله و کارگر است و درآمد ماهانه او ۸۰۰ هزار تومان است. آن‌ها در یک منزل اجاره‌ای ۶۰ متری با کمترین امکانات رفاهی به سر می‌برند و از هرگونه یارانه و مستمری بی‌بهره‌اند. 
با توجه به سنگین بودن هزینه جراحی علیرضا، انجام عمل، منوط به تضمین مالی بود. خانواده درمانده وی با همه تنگدستی، با قرض از فامیل توانسته بود بخشی از هزینه را تامین کند؛ اما این مبلغ برای جراحی علیرضا کافی نبود. متاسفانه از آنجاکه که خانواده‌های مهاجر، تحت پوشش طرح تحول سلامت قرار نمی‌گیرند، لذا هزینه‌های بیمارستانی برای ایشان ۲ تا ۳ برابر محاسبه می‌شود. 
برای تامین هزینه جراحی علیرضا در تاریخ ۱۳ اسفند ۹۳ فراخوان همیاری درمان شماره ۴۹ از سوی بنیاد همدلان منتشر شد. خوشبختانه باز هم یاری حامیان صمیمی و وفادار بنیاد راهگشا شد تا دیوار هزینه‌ها سدی بر سر راه معالجه این پسرک نازنین نباشد. در طی فراخوان ۴۹ با مساعدت جمعی و همت بلند یاران، مبلغ ۱۰ میلیون تومان در کمتر از ده روز فراهم شد. 
سپس با حمایت مددکاران دلسوز بیمارستان قلب شهید رجایی، علیرضا سریعا بستری و زیر نظر دکتر یعقوبی تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت. عمل این کودک موفقیت آمیز بود و علی‌رغم دشواری کیس، نتیجه‌ای مطلوب حاصل شد. 
هزینه جراحی علیرضا بالغ بر ۲۱ میلیون تومان شد. مبلغ ۱۱ میلیون آن توسط خانواده و با قرض تامین شد و مابقی آن معادل ۱۰ میلیون تومان، توسط بنیاد همدلان و از طریق مشارکت حامیان مهربان و پاکدل در فراخوان، پرداخت شد که از تک‌تک این عزیزان بی‌‌‌نهایت سپاسگزاریم. 
علیرضا در تاریخ ۲۵ اسفند ۹۳ با تندرستی از بیمارستان مرخص شد. امروز (۲۶ اسفند) که با پدر خانواده تماس گرفتیم تا حال علیرضا را جویا شویم، آنان در ترمینال و عازم شهر و دیار خود بودند. پدر شادمانه از حال خوب فرزندش گفت و اینکه قرار است مجددا ۲۲ فروردین ۹۴ برای معاینه و اکو به بیمارستان مراجعه کنند. 
و امروز در آستانه تولد طبیعت، غوغایی در دلهای ما برپاست.... امسال عید، این خانواده، علیرضا را در کنار خود دارد و «سلامتی» او یکی از «سین»‌های سفره هفت‌سین نوروزشان خواهد بود. 
 
علیرضای نازنین؛ 
عیدت مبارک... قلبت تپنده و جانت سرشار از طراوت بهار باد! 
 
کمیته سلامت و درمان بنیاد همدلان کودک و نوجوان