دو نوجوان دوباره کمر راست کردند!


گزارش درمان مهدیه و علی
کاش می‌شد ذره‌ای از دردهای تو را ربود... کاش می‌شد تلخی این نگاه را از چهره‌ات زدود... هیچگاه شاید نخواهیم دانست سنگینی این بار را که سالیان است بر گرده‌ رنجورِ خود کشیده‌ای... حقا که چه شکیبایی باشکوهی در وجودت نهفته است! 
جراحی کجی ستون ‌فقرات (اسکولیوز)، یک عمل پیچیده به شمار می‌رود که انجام آن، علاوه بر جنبه ظاهری و فیزیکی، از نظر حیاتی نیز برای بیمار ضروری است؛ چرا که پس از مدتی، حرکت مهره‌ها به سایر اندامهای حیاتی مانند ریه فشار آورده و بتدریج فرد را از پای در می‌آورد. 
تجهیزات مورد نیاز برای این جراحی بسیار پرهزینه است و این مساله انجام عمل را برای خانواده‌های تنگ‌دست ناممکن می‌سازد. اما «مهدیه» و «علی» با معرفی دوستان خوبمان در روانسر، تحت پوشش بنیاد همدلان کودک و نوجوان قرار گرفتند و با پیگیری‌های مستمر کمیته درمان، یکی از دشوار‌ترین جراحی‌ها را پشت سر گذاشتند. 
هر دوی این بچه‌های عزیز، اهل دیارِ کرمانشاه هستند؛ مهدیه متولد خرداد ۷۹ در شهرستان جوانرود و علی متولد اسفند ۷۷ در شهرستان روانسر. مهدیه از بچگی به‌طور ارثی مبتلا به انحراف ستون فقرات می‌شود و علی هنگام زمین خوردن در مدرسه دچار سانحه و انحراف مهره گردن می‌گردد. 
هر دو خانواده در شرایط مالی نامناسبی به سر می‌برند. آنان از عهده مخارج روزمره خود هم به سختی بر می‌آیند چه رسد به هزینه‌های گزافِ درمان فرزندشان. 
پدر ۴۷ ساله مهدیه، از راه کارگری فصلی و یارانه به‌سختی امرار معاش می‌کند. مهدیه عضو یک خانواده شش نفره است که در یک منزل استیجاری ۴۵ متری با سه میلیون رهن و ۱۵۰ هزار تومان اجاره زندگی می‌کنند. 
علی هم به همراه ۵ نفر دیگر اعضاء خانواده خود در یک منزل کاه‌گلی متعلق به عمویش سکونت دارند. پدر او هم به کار کارگری مشغول است و از این طریق عایدی اندکی معادل ۴۰۰ هزار تومان به‌دست می‌آورد. یکی دیگر از فرزندان این خانواده نیز مبتلا به شکاف کام و بینی است. 
پس از تامین مالی هزینه تجهیزات، با نظارت کمیته درمان همدلان، علی در ۲۳ فروردین و مهدیه ۳۰‌ام‌‌‌ همان ماه در بیمارستان شفایحیائیان تهران بستری شدند و نهایتا هر دو در اردیبهشت ۹۳ تحت عمل جراحی قرار گرفتند. خوشبختانه هر دو این جراحی‌ها نتیجه‌ای رضایتبخش در پی داشت و سبب خرسندی بچه‌ها و خانواده‌های آنان شد. با انجام این عمل، مشکلات فیزیکی آنان به میزان زیادی مرتفع گردید. 
 
کل هزینه‌های جراحی مهدیه معادل ۰۰۰. ۶۰۰. ۱۰۳ ریال گردید که شامل موارد زیر است: 
هزینه تجهیزات از شرکت رادین سلامت:  ۰۰۰ .۱۰۰. ۹۴  
هزینه‌های بیمارستانی: ۰۰۰ .۲۰۰. ۵  
هزینه فیزیوتراپی پس از جراحی:  ‌۰۰۰. ۳۰۰. ۴ 
از کل این رقم، پنج میلیون تومان توسط موسسه خیریه روانسر و ۵ میلیون نیز توسط یکی از حامیان خوب ما تقبل گردید. 
 
مجموع هزینه‌های جراحی علی نیز معادل ۰۰۰ .۵۰۰. ۱۱۳ ریال می‌باشد که عبارتند از: 
هزینه تجهیزات از شرکت رادین سلامت:  ۰۰۰ .۵۰۰. ۹۴ 
هزینه‌های بیمارستانی: ۰۰۰ .۷۰۰. ۱۴
هزینه‌ام آر آی قبل از جراحی: ‌ ۰۰۰. ۳۰۰. ۴ 
برای تامین هزینه جراحی علی سه موسسه خیریه نیکان، ‌پابلی خلعتبری و ستایش زندگی هریک مبلغ دو میلیون تومان را تامین نمودند. مابقی این مبالغ نیز به طور جمعی توسط حامیانِ همدل تامین شد. 
مهدیه و علی روز‌ها و شبهای زیادی را با درد و عذاب گذراندند. این دو عزیز ناتوانی‌های خود را صبورانه تحمل کردند و تاب آوردند. بی‌شک امیدشان پابرجا بود و در رویا‌هایشان خود را استوار و راست‌قامت می‌دیدند... 
تا بیکران سپاسگزار شما یارانی هستیم که این رویا را به واقعیت پیوند زدید. 
 
کمیته سلامت و درمان
بنیاد همدلان کودک و نوجوان