چهار کودک صدای عشق را میشنوند


گزارش درمان گوش چهار کودک
گزارش‌های درمانی
 
 
ستار ظ. ۲ ساله
 
ستار
 
ستار متولد اردیبهشت ۹۳ در قم و افغانی الاصل است. برای مدت یک سال، خانوادهٔ ستار نمی‌دانستند که ستار ناشنوای مطلق است. مدتی سمعک استفاده می‌کند و در کلاس‌های تربیت شنوایی بیمارستان لقمان شرکت می‌کند. پزشکان بیمارستان نظر می‌دهند که پیشرفت چندانی نداشته و باید کاشت حلزون شود. 
خانواده ستار در زیرزمین پدربزرگ مادری زندگی می‌کنند و فقط پول آب و برق را می‌دهند. پدر ستار قبلا در خیاطی کار می‌کرد اما از وقتی که دیسک گردنش پاره شده، نمی‌تواند کارهای سخت و طاقت فرسا انجام دهد. با نگهبانی در شرکت‌ها و انجام کارهای سبک حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان درآمد دارد. 
کاشت حلزون هزینهٔ بالایی دارد که پرداخت آن از عهدهٔ مادر افغانی الاصل ستار خارج است. با این حال ۵ میلیون از هزینهٔ درمان را مادر بر عهده گرفته است. هزینه خرید پروتز ۲۵ میلیون تومان اعلام شده است. تامین ۵ میلیون تومان را هم بنیاد کمک به عهده گرفته است. بنیاد همدلان کودک و نوجوان نیز تامین ۱۰ میلیون از مبلغ را متعهد شده است. در ضمن حدود ۷ تا ۸ میلیون تومان هم هزینه جراحی بیمارستان می‌شود که آن نیز از عهده خانواده خارج است. 
ستار پنج شنبه ۲۰ خرداد ماه ۹۵ در بیمارستان بهمن و تحت نظر دکتر افتخاریان تحت عمل جراحی قرار گرفت و حدود ۴۰ روز دیگر دستگاه را روی گوش نصب می‌کنند. خوشبختانه با دستان پر مهر همه شما عزیزان کودک دیگری با تجربه شیرین شنیدن که برای همه ما یک امر عادی است، آشنا خواهد شد و به لالایی‌های شیرین مادرش گوش خواهد سپرد. 
 
 
نیما ب. 7 ساله
 
نیما
 
نیما مشکلات جسمی زیاد دارد، علاوه بر کم شنوایی عمیق مبتلا به مشکل جسمی حرکتی از هر دو پا نیز هست. نیما به دلیل مشکل حرکتی پا‌ها مجبور به استفاده از کمربند درمانی برای پا و کمر است. همچنین به دلیل و کم شنوایی نیاز به جلسات کار درمانی و گفتار درمانی دارد. 
 
نیما متولد مرداد ۸۸ در بجنورد است. پدر نیما به عنوان راننده با خودروی پدر خود در آژانس کار می‌کند و بایستی این درآمد را به پدر بدهد. تنها درآمد خانواده یارانه نقدی است. خانواده چهار نفره نیما در یک اتاق و آشپزخانه اجاره‌ای با اجاره ماهانه ۷۵ هزار تومان کار می‌کند و وسایل منزل آن‌ها در حد ابتدایی و رفع نیازهای اولیه زندگی است. فرزند دختر خانواده نیز مانند نیما مبتلا به مشکل جسمی حرکتی و کم شنوایی است که برای مشکل شنوایی تحت عمل جراحی کاشت حلزون قرار گرفته ولی همچنان باید در جلسات کار درمانی و گفتار درمانی شرکت کند. 
نیما از طرف موسسه گفتار درمانی که نیما برای درمان به آنجا مراجعه می‌کند، به بنیاد همدلان کودک معرفی شد. با مساعدت بنیاد همدلان و شرکت مهرو یک جفت سمعک به مبلغ پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تجویز شده که با در نظر گرفتن تخفیف ۲۰ درصدی شرکت و سهم مشارکت خانواده به مبلغ ۸۴۰ هزار تومان، تامین سه میلیون و ۶۴۰ هزار تومان آن از مبلغ سمعک به عهده بنیاد همدلان کودک قرار گرفت. 
رفع بخشی از مشکلات زیاد نیما، به دست شما همدلانی هاست. به امید اینکه خداوند نور رحمتش را بر دستان شما بتاباند. 
 
 
نرگس ی. 2 ساله
 
نرگس
 
برای نرگس کوچک ما، داشتن «درد» خیلی زود است. نرگس متولد فروردین ۹۳ در روستای زرد شهر بجنورد است. نرگس از بدو تولد مبتلا به کم شنوایی دو طرفه شدید بود که بعد از تشخیص در کلاس‌های توانبخشی شرکت کرد. از طرف بهزیستی هم یک جفت سمعک به کودک داده شد که اصلا مناسب کم شنوایی او نبود. 
علی پدر نرگس کارگر روزمزد است اما در فصل سرما بیکار می‌شود و به همین دلیل درآمد ثابتی ندارد. خانواده پنج نفره نرگس در یک منزل روستایی که با وام مسکن ساخته شده و با کمترین امکانات زندگی می‌کنند. خانواده به دلیل مشکلات مالی، هزینه رفت و‌آمد به مرکز توانبخشی و هزینه‌های معمول زندگی نمی‌تواند برای نرگس سمعک تهیه کند. 
نرگس از طرف مرکز توانبخشی و گفتار درمانی صبا در بجنورد به کلینیک شنوایی سنجی مهرو معرفی و با توجه به میزان شنوایی کودک یک جفت سمعک به مبلغ پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تجویز شد. با در نظر گرفتن تخفیف ۲۰ درصدی و سهم مشارکت خانواده به مبلغ ۸۴۰ هزار تومان، تامین سه میلیون و ۶۴۰ هزار تومان از باقی مانده مبلغ در تعهد بنیاد همدلان کودک و نوجوان بود که پرداخت شد. 
اگر دستی از محبت به سویش دراز کنیم، می‌توانیم همراه با نرگس کودکی کنیم، می‌توانیم لذت شنوایی را با گوش‌هایش بشنویم. به امید آن روز. 
 
 
زهرا ی. 4 ساله

زهرا
 
زهرا تا به حال صدای ترانه‌های چوپانی پدر را نشنیده است، ترانه‌هایی که لالایی بچه‌های روستای زرد بجنورد است. 
متولد بهمن ۹۱ از بدو تولد به کم شنوایی شدید هر دو گوش مبتلا بود و در مدت ۹ ماه از سمعک بهزیستی استفاده می‌کرد که متاسفانه متناسب با کم شنوایی کودک نبوده و اصلا پیشرفتی در شنوایی وی حاصل نشد. 
پدر زهرا چوپان است اما درآمدی ندارد. و تنها درآمد خانواده یارانه دریافتی است. خانواده چهار نفره زهرا در ازای چوپانی در اتاق ۱۲ متری از منزل پدر شوهر زندگی می‌کنند. از طرف مرکز توانبخشی و گفتار درمانی صبا در بجنورد به کلینیک شنوایی سنجی مهرو معرفی و با توجه به میزان شنوایی کودک یک جفت سمعک به مبلغ پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تجویز شد. با در نظر گرفتن تخفیف ۲۰ درصدی و سهم مشارکت خانواده به مبلغ ۸۴۰ هزار تومان، تامین سه میلیون و ۶۴۰ هزار تومان از باقی مانده مبلغ در تعهد بنیاد همدلان کودک و نوجوان بود که پرداخت شد. 
خوب که گوش بدهید... شما هم با ترانه‌ای که قرار است به گوش‌های زهرا هدیه بدهیم، به آرامش خواهید رسید.